ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Digge skrivet 23 mars 2012 kl. 09:11:16

Titel: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 23 mars 2012 kl. 09:11:16
Igårkväll blev jag ägare av en LTZ400, och jag vill bara säga: JÖSSES VAD DEN GÅR! :DV Den går mycket bättre än vad jag vågat hoppas på! I helgen blir det ut och smiska grusvägarna hemma!
Trevlig helg!
Digge
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 09:18:46
Grattis till ett bra köp! Du kommer bli toppennöjd!  :djump:

Tveka inte att höra av dig om du har några frågor!

Trevlig helg!  :sunny:

Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 23 mars 2012 kl. 09:24:07
Tack Pelle! Däcken är hyfsade, men jag är lite pedant så jag funderar på att så småningom köpa nya. Vet du var man kan köpa billiga och bra däck? Funderar även på att skaffa någon form av box att sätta bak, så jag får med mig lite grejor när jag ska åka till/från jobbet. Den ska vara lätt att ta av.... några ideer?
(åkte till jobbet med den idag!  :D )
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 09:31:50
Vad har du för fälgar?  10" fram 9" bak?

Jo är själv hopplös pedant.  :dntknow:

Jag körde med ryggsäck. Men det var bara för jag tycker det är lite gubbvarning på packbox  ;)   Men klart mycket mer praktiskt!

Jag rekommenderar starkt dessa:
http://www.4speed.se/se/art/maxxis-quads-c9273-gatdack.php (http://www.4speed.se/se/art/maxxis-quads-c9273-gatdack.php)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: ATM_Patrik skrivet 23 mars 2012 kl. 09:36:14
Grattis  ()p

Packbox gubbigt!? Ryggsäck hade man ju i Grundskolan  :lol:
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 23 mars 2012 kl. 09:38:59
Okay, men de är väl rena gatdäck? Jag kommer köra en del i skogen och grustag också.
Skulle nog behöva något mitt i mellan...Det är 10 fram och så står det 20x11 R9 på bakdäcken? Ryggsäck är ju helt klart ok också...gubbvarning, jag är ju snart "gubbe" (41år)  ()p
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 09:48:26
Okej tar tillbaka det med "gubbvarning" kände jag fick alla emot mig  :knupple:   ;D

Härlig bild för övrigt! Så nöjd att du knäppte en öl  ()p

Jag körde med mina såna maxxisdäck hela sommarhalvåret, de tar sig fram bättre än man kan tro.  Och ljudnivån på maskinen blir från outhärdligt däckdån, till en ljuv sommartur   :sunny:

Men visst ska man köra på löst material typ lera och liknande så är det ju "dobbat" som gäller. Men du kanske skulle satsa på en extra uppsättning fälgar med däck?  Brukar dyka upp ibland på blocket :)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 23 mars 2012 kl. 10:00:39
 :) Det är inte jag på bilden, men visst, vi firade med en pils! Jag har en fråga...han jag köpte den av sa att han besiktigat den som den är, dvs. med annan ljuddämpare och utan "dresel" lysen. Besiktningsgubben hade påpekat att ljudet (decibel) var för högt, men då hade han sagt att vägreggade hjulingar har dispens på ljudnivån om de har annan ljuddämpare. Stämmer det?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 10:06:08
Det är inte omöjligt han kom undan med det. Men då beror det på att besiktningsmannen var osäker. Det står på ramen och i reg-papprena hur många dB den har.  Utan lysen tycker jag var mycket lustigt. För ljusbilden är halloj-allan i original lyktan. Men visst är ju bara prova nästa gång med. Kan ju inte få mer än en 2a :)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 23 mars 2012 kl. 10:59:24
Vet någon av er var man kan få tag i dokumentation, mek-böcker till den? Det är en -06:a.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 11:17:10
Nej tyvärr inte. Men kan säga att de böckerna säger inte mycket. Står inget om service eller liknande. 
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 23 mars 2012 kl. 11:23:19
Okay, funderar på att byta olja. Vad ska jag använda och hur mycket? Hur ofta bör jag byta? Det sägs att det är ganska långa serviceintervall på den här maskinen?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Hydro skrivet 23 mars 2012 kl. 12:21:13
Jag vet inte vilka böcker det snackas om här, men nog står det väl om service i en mekbok?
Gå in här, blippa ner till Sukka och ladda ner och läs.
http://www.maxmekker.com/atv.asp (http://www.maxmekker.com/atv.asp)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 13:12:49
det är 2 liter du tömmer och fyller i plåttanken under kylaren. är även oljesticka där.

läste någonstans att det var 300 mil. men jag bytte var 40-50 timme. (hade timräknare) beror ju på hur man kör också. men bättre och byta en gång för mycket :-)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 23 mars 2012 kl. 13:18:59
Tack Pelle, och vad rekomenderar du för olja?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 14:06:21
Minns inte exakt namn men castrol 1 för mc 10-40w. ligger på ca 130 kr litern. kan kolla ikväll :)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 14:39:38
http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=24303 (http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=24303)

Denna har jag kört på :)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: eriksson866 skrivet 23 mars 2012 kl. 14:52:50
Den oljan kör jag oxå på i min LTZ!
Kan rekomendera att handla på www.mapodo.de (http://www.mapodo.de)
Där kostar den ca: 300:-/4 liter.
200:- i frakt upp till 12 liter.
//Mvh Daniel
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: ATM_Patrik skrivet 23 mars 2012 kl. 16:21:30
Olja är ett hett ämne för alla förståsigpåare.. detta kan alltså diskuteras tills vi blir döva!!

Jag åker Castrol Power 1 10w-40 el för extrem körning Castrol Power 1 Racing 10w-50..  Detta är två av många oljor som passar dig!

Hej hopp  8)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 23 mars 2012 kl. 18:10:17
Gillar det här forumet.. Mycket sympatiska medlemmar och mycket bra tips! Blev utslängd ut "enduromx" forum då jag råkat länka till en hjuling jag tittat på på blocket och ville ha lite expertråd...inte poppis där. Däremot så är många medlemmar där riktigt schyssta. Många tips där med. Kompisen säger att jag inte får köpa vägdäck till LTZ:an för han ska lånda den i grusgropen  :whip:
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 23 mars 2012 kl. 18:12:47
Måste man ha backspeglar på en vägreggad ATV?  :tickedoff
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 18:51:55
Tråkigt att höra att du blev utslängd. Hände lite där när jag åkte cross. Men här är du välkommen :)

Ja man måste ha backspegel. Men det finns billigt på ex. biltema.

ang. däck är det ju helt ditt val :)  Men det är stor skillnad på kör upplevelsen mellan lv och crossdäck.  Så testa dig fram :)  Trevlig kväll!
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 26 mars 2012 kl. 09:43:49
Var ute i helgen och sladdade upp grusvägarna hemmavid. Jäklar vad kul det är!
Någon som har några tips om hur man bäst låser den? Att bara ta ur nyckeln och
hänga på ett lås på bakdrevet känns inte riktigt säkert.  :hmmm:
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: pigge1 skrivet 26 mars 2012 kl. 09:54:33
stor kedja framtill i ramen då+låset på drevet du hade och styrlåset om du har.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 26 mars 2012 kl. 10:42:35
...ja det låter vettigt. Styrlås? Det vet jag inte om jag har? Måste hem och kolla.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 26 mars 2012 kl. 19:24:14
Får man sätta i xenon i lyktorna, vad säger de på besiktningen? Vad är det för lampsocklar i framlyktorna?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 26 mars 2012 kl. 19:50:51
Som jag nämnde, lyktorna är inte godkända i besiktning oavsett xenon eller inte. Ljusbilden är allan-hej-kom-o-hjälp.   Jag hade själv xenon i halvljuset, men mötande bilister blev galna då de blev bländade.

Jag är osäker på lampsockel men är ingen vanlig lampa. Den ser ut som en bromsljuslampa.

Jag fick fixa och trixa för att få i mitt xenon.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 27 mars 2012 kl. 10:38:08
 :) Det får väl bli ett höstprojekt det där med xenon...Tack för alla bra svar! ()p
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Nollander skrivet 7 april 2012 kl. 18:50:01
Ang lamporna är de H6m som sitter orginal.

Finns xenon kit på ebay att köpa..
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 7 april 2012 kl. 19:15:54
Vad säger de på besiktningen om man har xenon? Är det ok, el måste man ombes med det?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 7 april 2012 kl. 19:18:58
Har slängt på vägdäck nu. Tycker den är lite vinglig. Hur ska framvagnen stå för bästa väghållning?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 7 april 2012 kl. 20:05:52
Vad säger de på besiktningen om man har xenon? Är det ok, el måste man ombes med det?

Nämner väl en tredje gång då att lycktorna är INTE godkända oavsett. Så spelar ingen roll i bes. du behöver en besikningslykta. så det är bara skruva på :)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: gargamel skrivet 7 april 2012 kl. 21:06:31
här har du komplett framvagnsinställningssiffror
http://www.janssenmotorsports.com/Aarm%20Setup.htm (http://www.janssenmotorsports.com/Aarm%20Setup.htm)

annars e 2-3 mm toe-in bra för vägkörning
glöm ej att nån sitter på quaden när du mäter, ca samma vikt...
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Nollander skrivet 7 april 2012 kl. 22:09:13
De här med besiktningen:

Är olika från olika besiktnings gubbar.
Kompisen besikta sin ltz i sommras utan dom runda från dresel.
Med andra lampor åxå, sånna med blått glas.
Dom sa inte ett ord om de.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 11 april 2012 kl. 15:46:38
Det jag menade med xenonlampor i på beskitningen var om man får ha det, med den/de extra "obligatoriska/dresel"?
Toe in... kan ju mekaniskt inte vara så svårt då det inte finns så mycket olika saker att skruva på, men det verkar knivigt att mäta i bakkant då motorn och ramen sitter i vägen?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 11 april 2012 kl. 16:53:59
Det jag menade med xenonlampor i på beskitningen var om man får ha det, med den/de extra "obligatoriska/dresel"?
Toe in... kan ju mekaniskt inte vara så svårt då det inte finns så mycket olika saker att skruva på, men det verkar knivigt att mäta i bakkant då motorn och ramen sitter i vägen?

Man får bara ha 1 halvlyse enligt han som besiktade min hoj 2011-december. Det köpte inte jag men han höll fast vid det. Så du får ha 4 xenon helljus med valfri ljusbild. Men bara 1 halvljus med rätt ljusbild.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 11 april 2012 kl. 17:45:29
Ok, bra att veta! När det gäller toe in-inställningen...mäter man mellan  slå borde man få mest exakt resultat, har jag rätt?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: gargamel skrivet 13 april 2012 kl. 05:46:01
hmm vad menar du? "mäter man mellan slå"

ja mäter mellan fälgkanterna å d e väl därför jag har nån mm
"mindre" toe-in än vad manualer å sånt säger för dom använder sig av ett lite annat sätt att mäta...
hur som helst så går min grymt bra på asfalt, grus, is och på crossbanan, inge vingel lr trögstyrhet  lr andra dåliga vibrationer i styret
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 13 april 2012 kl. 14:44:43
Det skulle stå "då". Min telefon skriver lite som den vill ibland.  ;). Tack för all hjälp! ()p
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 16 april 2012 kl. 09:56:14
... har faktiskt en fråga till... Sitter det varvskydd på dessa motorer? När jag kommer upp i högre varv, så
börjar den blöddra.  :hmmm:
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 16 april 2012 kl. 13:22:40
Blöddra vet jag ju inte. Du hör tydligt på backen hur det låter. Men mitt varvreg. låg på ungefär 9000rpm. Och då skriker det rejält om motorn.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: ATM_Patrik skrivet 16 april 2012 kl. 17:45:02
Blöddra vet jag ju inte. Du hör tydligt på backen hur det låter. Men mitt varvreg. låg på ungefär 9000rpm. Och då skriker det rejält om motorn.
[/quot

9000rpm!? höjjt??
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: ATM_Patrik skrivet 16 april 2012 kl. 17:48:08
Ett par grader camper, 8 minuter toe in bak och 6 min toe ut fram... lite mjukare bak än fram! Sedan åker du ifrån Gunde Svan!  :DV
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 16 april 2012 kl. 21:39:31
Man ska väl inte lita till fullo på ett vaporkit (eftermarknads hastighetsmätare med rpm)  Men jag tycker inte det låter orimligt? har ju fått upp Renegaden i 8400rpm enl. mätaren?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 17 april 2012 kl. 11:25:30
Som ni säkert vet så sitter det ingen varvräknare på LTZ. Nu blev jag lite konfunderad... :hmmm: Har en YZ250F (4-takt) och den går att varva rätt ordentligt. LTZ.an är inte i ens i närheten....Hur kollar jag det här? Tips emottages tacksamt!
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 17 april 2012 kl. 12:09:16
Som ni säkert vet så sitter det ingen varvräknare på LTZ. Nu blev jag lite konfunderad... :hmmm: Har en YZ250F (4-takt) och den går att varva rätt ordentligt. LTZ.an är inte i ens i närheten....Hur kollar jag det här? Tips emottages tacksamt!

Jag hade ett så kallat vaporkit då får man varvräknare. kostnad ca 1500:-   Vad det gäller blörret prova byta stift och titta till ditt luftfilter.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 17 april 2012 kl. 12:41:39
Tack Pelle! Ska hem och kolla... "Blurret" uppstår endast när man kör på lägre växlar och accar upp... var ute igår och smiskade lite landsväg och då sker det inte... men det karnske beror på att jag inte kommer upp i de varvtalen.
Jag var helt säker på att det var någon form av varvtalsstopp. Har du någon aning om vad det ska vara för tändstift?
Tänkte köpa med mig ett på vägen hem. Jag ska byta olja också. Var kan jag köpa oljefilter och hur mycket olja går det i? Har hört 2 liter?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 17 april 2012 kl. 13:01:29
Låter nästan som det är fel munstycke i förgasaren. jättesvårt att säga utan att lyssna och känna på maskinen.  stift och filter är samma som cross motorn DRZ-400 detta gäller samtliga motordelar. Denna brukar de ha i sina listor.  olja är 2 liter. kanske 2,1 retligt nog när man byter filter. Men köp 2 liter och kolla på stickan efter du fyllt. Du fyller och tömmer oljan i den svarta tanken framför motorn. ( dra inte bulten för hårt! det är aluminium)  oljefiltret sitter på höger sida med 3 st 8mm bult i en triangelform. Luftfilteret är under sadeln. och ska inte vara fullt av damm, skräp eller vatten.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 17 april 2012 kl. 13:16:20
Tack än en gång för all hjälp Pelle!  ()p
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Nollander skrivet 18 april 2012 kl. 19:00:24
Om den blöddrar lite under körning prova att dynojeta förgasarn, om de inte är gjort redan. Sånt här mena jag: http://www.minhoj.se/ltz400-dynojetkit-03-08-/623-0 (http://www.minhoj.se/ltz400-dynojetkit-03-08-/623-0)
Om de redan är gjort prova att byta munstycke.

Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 18 april 2012 kl. 19:46:20
Hej, den blöddrar inte när man kör som "vanligt". Det jag menar är att när man accar upp och kommer upp i högre varv, så börjar den blöddra, precis som om det är ett varvtalsstopp. Växlar jag sedan upp och varvtalet naturlitvis sjunker, så går den som vanligt igen. :hmmm:
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Nollander skrivet 19 april 2012 kl. 06:18:13
Aaa, ok.

Då är de nog varvstoppet, de ligger på 8250.

Om du jämför med crossen så varvar den nog runt 9000 som mest..

finns tändboxar att köpa för att öka maxvarvet men vet inte om de är så bra för motorn..
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Turbonaut skrivet 25 april 2012 kl. 09:31:21
Jag har det här xenonkittet på min. http://www.kryptonbulbs.com/HID-kits/HID-Kits/H6-H6M-Bi-xenon-HID-kit (http://www.kryptonbulbs.com/HID-kits/HID-Kits/H6-H6M-Bi-xenon-HID-kit) Funkar riktigt bra. Men jag använder bara den övre lyktan för generatorspolen orkade inte riktigt med två xenonsatser. Jag vill inte riskera att bränna den. Fint med xenon hel och halvljus. För övrigt så har jag besiktat med originallyktorna både fram och bak. Bara kompletterat med reflexer bak. Och inget xenon förstås.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 26 april 2012 kl. 13:33:11
Turbonaut, har du inga bilder på hur du gjort? Låter intressant!
Just nu har jag vägdäck på, och jag undrar vad jag ska ha för lufttryck i däcken?
Det känns som de är lite för mjuka som de är nu...
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 26 april 2012 kl. 13:37:54
Turbonaut, har du inga bilder på hur du gjort? Låter intressant!
Just nu har jag vägdäck på, och jag undrar vad jag ska ha för lufttryck i däcken?
Det känns som de är lite för mjuka som de är nu...

Jag hade ca 0,4 - 0,5 bar i mina 10" maxxis vägdäck.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 26 april 2012 kl. 14:10:59
Då blir det hem och mäta då Pelle!  ()p
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Lizard skrivet 26 april 2012 kl. 23:35:38
Jag har en LTR450, jag satte på vägdäck (Maxxis Dirt, tror jag dom heter), men jag tycker den vart så himla orolig och spårade mycket, gick knappt åka fortare än 70km/h. Jag hade 0,9 bar i mina däck, kan det bero på att jag hade för mycket luft i däcken. Eller behöver man göra en framvagnsinställning när man byter mellan vägdäck o crossdäck, det är ju rätt stor skillnad på höjd på dom. Jag satte på mina slitna crossdäck igen...
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 27 april 2012 kl. 13:09:54
Jag kör med Dunloop (Quadmax spors) och kör med 0,5. det tycker jag fungerar perfekt.
Min blöddrar också lite på tvåan och trean om man inte växlar i tid men aldrig på femman :sunny: brukar sällan åka fortare än 100 på småvägarna  ;D
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Turbonaut skrivet 1 maj 2012 kl. 10:58:16
Turbonaut, har du inga bilder på hur du gjort? Låter intressant!
Just nu har jag vägdäck på, och jag undrar vad jag ska ha för lufttryck i däcken?
Det känns som de är lite för mjuka som de är nu...


Att koppla in xenonet är lätt. Ta plus och minus direkt från batteriet via den medföljande säkringshållaren. Sen har du två trådar till i kabelsatsen som följer med. Den ena tänder lampan som halvljus och den andra tänder och vickar även upp lampan så det blir helljus. Bara att koppla ihop dom två med respektive hel och halvljustråd framme vid originallampan. Lampan passar direkt i lyktan. Man behöver bara skära upp ett större hål i gummikådisen så kabeln går igenom. Jag använde först båda lyktorna men batterispänningen sjönk hela tiden fast jag höll uppe varvet lite på motorn så jag fick nöja mig med ett kit. Behöll kitet i den övre lyktan för den hade bättre ljusbild tyckte jag. Jag har inga bilder på det och har inte quaden hemma pga renoveringsarbete i garaget, så jag kan inte ta några heller. Har besiktning igen till hösten. Tror jag sätter dit Dresellamporna fram då istället för att bara ta bort xenonet och ändå riskera att torska.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 8 maj 2012 kl. 11:34:44
...angående det där med besiktning...
När jag köpte min, så var dresellamporna borttagna (fick dem med löst). Är de endast till för helljus, eller är det även halvljus? Sen har jag läst att man även måste ha reflexer lite här och där.... var ska de sitta och vad ställs det för krav på dem? Fick inga med när jag köpte den. Det sitter ett effektsystem på och killen jag köpte den av sa att det gick att beskiktiga med det på. Han sa att alla "motorcyklar" som inte har varvräknare har dispans upp till 103dB. Stämmer det?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Nollander skrivet 8 maj 2012 kl. 21:31:43
Dresellamporna är en för halvljus och andra för helljus.  Har för mig att man bara får ha en ljuskälla frammåt(halvljuset) på mc, men är inte riktigt säker..

Reflexer måste du ha bak vid besikting, röda.

Db nivån vet jag inget om men du kan ju sätta in en insatts vid besiktning för att vara säker.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 8 maj 2012 kl. 21:35:49
Dresellamporna är en för halvljus och andra för helljus.  Har för mig att man bara får ha en ljuskälla frammåt(halvljuset) på mc, men är inte riktigt säker..

Reflexer måste du ha bak vid besikting, röda.


Helt korrekt :) fick anmärkning på jag hade 2 halvljus.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 9 maj 2012 kl. 08:25:26
Hmm... Hänger nog inte med exakt gällande lamporna. Nu är det 1,5 år kvar till besiktningen så jag karnske lämnar in den för "lamp/reflexmontering" när det börjar närma sig. Vad är det för insats du skriver om? Hur ser den ut, var får man tag i en sån och var sätter man den?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Nollander skrivet 9 maj 2012 kl. 17:04:49
1,5 år då är de ju lugnt!  Kanske du sålt innan dess...  :lol:

Vilket avgassytem har du?

Googla på märket kanske du hittar nån hemsida eller bilder.
Kan het noise killer eller nått liknande..
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 10 maj 2012 kl. 00:04:19
Tänk bara på att om snuten vill jävlas med dig så blir du tvungen till ombesiktning om dom stoppar dig. Vilket är ganska stor risk om du kör med 2 halvljus.. Jag har en annan lampa vid besiktning. Som jag lånade elen från den undre lampan och bara kopplade ur den övre. Och nu när jag kopplat ihop allt igen så skiter jag i den gula sladden på den undre då fungerar bara helljus på den undre och hel och halv på den övre. Alltså halvljus bara på den övre.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 11 maj 2012 kl. 10:42:14
Just nu så har jag inga Dresel-lampor på alls. Den är sk orginal på den punkten. Killen jag köpte den av sa att han besiktigat den som den är nu, med effektsystem och utan extralamporna. Det enda han gjort var att sätta dit backspeglar. (Det har jag också gjort nu då jag ändå har vägdäcken på.)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 11 maj 2012 kl. 11:02:35
Jag beställde de 2 original lamporna som ska sitta i på four by four i Södertälje. Dom tog hem 10 så det borde finnas 8 kvar. 100:- för båda. Fungerar kanon..
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 11 maj 2012 kl. 11:27:27
Vad är det för orginallampor?? Berätta vad du menar?
4B4 åker jag förbi varje dag till och från jobbet!
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 11 maj 2012 kl. 11:40:57
Kan ha fel men tror sockeln heter P15D-25 och båda lamporna har hel och halv ljus både den övre och den undre. Dom har tror jag 35w styck. Vad jag vet är att dom har förvånansvärt bra ljus.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 11 maj 2012 kl. 13:00:18
Låter bra! Ska svänga förbi där och se om de har några kvar. Är det inte svårt att komma åt att byta?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 11 maj 2012 kl. 13:22:06
Nej det är enkelt. Det sitter en gummimuff som du bara tar av sen vrider du på lamphållaren du ser spår Framifrån om du tittar noga. kolla bara vilket håll foten satt annars är det bökigt att sätta dit den igen. Ta med lampan och kolla att foten är samma för det är ganska vanligt att man byter. (hemmameck)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 16 maj 2012 kl. 12:54:55
Nu var jag förbi 4B4 och köpte lamporna som Midget rekomenderade. Kommer man verkligen åt att byta, utan att ta bort hela frontplasten?
Vidare så pratade jag med chefen där angående lampor, reflexer strypning och effektsystem. Han sa att det brukar gå att besiktiga utan dresellamporna. Han tyckte dock att man ska skruva in gasspärren. Är det skruven som sticker ut från burken vid gashandtaget?  :hmmm: Reflexer bak var att rekomendera men han sa att det troligtvis räcker med reflextejp (köpte det på mekonomen bredvid). Sen att blinkers, skyltlampa, bromslamporna fungerar, är väl ganska självklart. Vad det gäller effektsystemet, så sa han att man egentligen måste ha orginal, men att de inte kan mäta decibel så det var nog lungt det också.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 16 maj 2012 kl. 17:35:05
Jag hade inga problem att byta utan att ta bort plasten. Hojta om du behöver hjälp. Ska du ut och åka så kan du svänga förbi järna så hjälper jag dig om det inte går.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 16 maj 2012 kl. 17:38:09
Jag har en besikningslampa och original dempare om du vill låna under besiktning.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 16 maj 2012 kl. 17:44:29
Tack! Har original dämparen kvar. Det är inte aktuellt med bes än på nåt år, så det är ingen panik. Vi hörs! Skicka ett pm så får du mitt nummer!  ;-)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 1 juni 2012 kl. 14:44:30
Är det någon som har service manualen och eller annan dokumentation till LTZ:an som kan maila den till mig? :djump:
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Nollander skrivet 1 juni 2012 kl. 16:52:52
Vad är de för adress?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 1 juni 2012 kl. 17:43:17
Hej! Skicka till: digertz@yahoo.se
Tusen tack!  :-)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: eriksson866 skrivet 1 juni 2012 kl. 18:11:41
Du får gärna skicka till mig oxå!!

eriksson866@hotmail.com

//Med vänlig hälsning,
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 1 juni 2012 kl. 18:28:38
Gärna till mig också Tack. midja_@hotmail.com
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 1 juni 2012 kl. 20:47:06
...tänkte byta olja i helgen och jag vet vart man fyller på, samt att jag förutsätter att det är pluggen på undersidan
som är den andra, men det ska finnas en plugg till som man ska öppna, och den hittar jag inte....var sitter den???
Var sitter oljefiltret??
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 1 juni 2012 kl. 21:50:06
Jag använder HF139 filter och PENNZOIL 10W40 fins på four by four. Filtret sitter på vänster sida. Samma sida som gasen ;-). Det är ett lock med en pil på med 3, 8mm bultar... sitter en bult under motorn och en bult under oljebehållaren. Kör den varm först i 10 min så rinner oljan ut lätt.. Det är 2 liter eller irriterande nog 2,1  :)
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 1 juni 2012 kl. 22:02:15
Okay, men på min sitter gasen på höger sida  :hmmm:
Filter har jag (nog)....är det den grejen som jag trott är vattenpumpen?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 1 juni 2012 kl. 22:09:19
Är det den här??
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Nollander skrivet 1 juni 2012 kl. 22:23:33
Ja bakom där sitter filtret.

Får se om jag får iväg manualen ikväll, filen är runt 50mb..
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 1 juni 2012 kl. 23:08:20
Tack!
Det vore uppskattat! Trevlig kväll!  :D
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 1 juni 2012 kl. 23:19:13
Haha ja höger förstås. Hjärn död.. Haha
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 2 juni 2012 kl. 12:37:50
Tack för alla bra dokument!  ()p
Kommer jag ha mycket nytta av.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Nollander skrivet 2 juni 2012 kl. 14:51:27
De va så lite.  ()p ()p
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 2 juni 2012 kl. 17:28:29
Tack Nollander!!  ()p
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: swerobin91 skrivet 5 juni 2012 kl. 20:17:11
här aru manualer och sprängskisser på LTZ 400

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=38037.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=38037.0)

:D
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 7 juni 2012 kl. 13:24:28
Great! Tack!!!
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 5 juli 2012 kl. 17:26:25
Är det den här skriven som man ska skruva in om man vill strypa hojen?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Delarium skrivet 5 juli 2012 kl. 18:00:08
Är det den här skriven som man ska skruva in om man vill strypa hojen?

Kan inte LTZ, men det ser så ut. Du kan släppa på skruvarna upptill och öppna, så ser du. Skruven ska hindra hur mycket man kan gasa, tex 50%, 75% tex.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Digge skrivet 5 juli 2012 kl. 18:49:47
Ok. Jag har försökt men får inte loss dem. Sitter stenhårt.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 5 juli 2012 kl. 19:59:18
Ja det är den. Släpp på den lilla muttern i framkant så är det inga problem.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: fredrikhell skrivet 12 juli 2012 kl. 21:30:27
Köpte en Suzuki ltz i tisdags. Den går riktigt bra som ett skott.
Såg att två av er bor i närheten. skulle vara kul och träffas och åka lite.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 12 juli 2012 kl. 23:44:09
Apsolut. Jag ska kanske ut en sväng på lördag med några polare om du är intreserad..
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: fredrikhell skrivet 13 juli 2012 kl. 17:09:53
Ja. Absolut. säg bara vart jag ska möta upp nånstans.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 13 juli 2012 kl. 18:51:49
Jag PMar dig mitt nr så kollar vi.
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 14 juli 2012 kl. 11:30:35
Har du inte fått mitt PM med mitt nr?
Titel: SV: Nybliven LTZ400 ägare!
Skrivet av: Midget skrivet 14 juli 2012 kl. 19:41:23
Jag och en polare ska åka lite på almnäs imorgon bitti ca 08 tiden till lunch om du vill haka!