ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: SmC-Ante skrivet 8 augusti 2006 kl. 09:32:31

Titel: Drevbyte + munstycke
Skrivet av: SmC-Ante skrivet 8 augusti 2006 kl. 09:32:31
Monterade min effektdämpare igår & köpte även ett 36T drev + hubb + ett 128 munstycke. Någon som har bytt ner till 36 drev och kan berätta hur många länkar som behövs tas bort? Sen tänkte jag köpa nytt kedjelås då, men någon som vet exakt storlek på kedjan som original på en cbw 250 ?
Är de i övrigt svårt att byta drevet? Och hur justerar man kedjespänningen sen?

Nybörjare :)
Titel: Drevbyte + munstycke
Skrivet av: SMC-Marieholm skrivet 8 augusti 2006 kl. 17:46:43
Du får ta bort två länkar, men du behöver inget nytt kedjelås, använd det gamla :!:
Det svåra kan vara att lossa muttrarna på bakaxeln alltså de stora vid
hubben, krävs ibland två man för det :!:
Kedjespänningen justerar du genom att ha bakaxeln något lös och justera på kedjespännarna baktill vid navet, obs :!: lika mycket på båda annars ställer du bakaxeln sned :!:  :!:
Titel: Drevbyte + munstycke
Skrivet av: SmC-Ante skrivet 8 augusti 2006 kl. 20:03:07
Tack för det svaret. Bytte munstycke idag också till ett 125, enda som fanns hemma och så plockade jag bort hela luftburkens lock, jäklar vilket bröl de vart, lät för taskigt, sen på högre varv verkade den bluddra lite. Nu satte jag tillbaka locket å nu hör man de sköna mullret från pipan iställe. Vet inte om man kanske ska testa å borra nåt hål i burken iställe.
Titel: Drevbyte + munstycke
Skrivet av: SMC-Marieholm skrivet 8 augusti 2006 kl. 22:39:30
Håller med angående locket till luftburken, har mixtrat lite med det själv, anser att bästa kompromiss är att borra ett antal hål i locket.