ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: Setharakthe skrivet 20 mars 2012 kl. 21:27:06

Titel: 100cc Yamaha (linhai) 2-takt startproblem
Skrivet av: Setharakthe skrivet 20 mars 2012 kl. 21:27:06
Har sökt men inte hittat något om just 2-taktare med start problem och jag har uttömt mina kunskaper på denna lilla sak och det börjar bli jobbigt att inte hittat felet...

Det är då en barn atv (okänt märke) med en 100cc yamaha (Linhai) 2taktare som jag har bytt tändstift, gjort ren förgasaren, kollat reed ventilerna, bytt CDI-box och gjort komp test (visade ca 10kg) och gnistan är vad jag kan se helt ok och det enda jag kan tänkas ha kvar att byta är just tändspolen... men visst borde den iaf lova med startgas? men icke... stiftet blir bara blött även om jag bara använder startgas... kan det vara något annat eller är det bara att fortsätta köpa nya delar?

Tack på förhand...
Titel: SV: 100cc Yamaha (linhai) 2-takt startproblem
Skrivet av: Pv544 skrivet 20 mars 2012 kl. 23:32:35
Nog tycker man den borde tända till när du matar med startgas.
Det skulle ju kunna vara problem med tändgivaren, alltså den som talar om när gnistan ska komma. För kommer gnistan fel blir det ju inget.
Men hur det funkar med den givaren vet jag inte, ej heller vad den heter på riktigt.

Sen kan det vara så att gnistan är lite svag, och när den sitter i motorn så blir gnistan inget vidare pga kompressionen. Har läst om sådana teorier, inget jag råkat ut för själv.

Men, du kan ju testa med ett stift bredvid när du kör på starten. För det går ju mycket lättare med stiftet ur. Det problemet hade jag på en mc, fina gnistor när den fick snurra fort. Men med komp och motstånd så blev det väldigt svagt. Springstart var medicinen där, halvkul med encylindrig 650cc (4-takt).
Men jag bytte den givaren som gav signal till gnistan, tror den hette pickup coil eller något liknande.
Satt bredvid svänghjulet och kände av en klack på svänghjulet.

Tror den tog stryk när jag försökte använda starthjälp (batteriladdare med starthjälp) för att få igång den. Egentliga felet var taskiga ventiler och dåliga kolvringar.

Så man ska nog bara använda ett hjälpbatteri när man pysslar med mindre motorer. Nyare bilar är nog också känsliga skulle jag tro.

Men om du testar att tömma förgasaren, och ha bensinen avslagen. Och så luftar du ur motorn, sen i med fint stift och matar den lite lagomt med startgas.
Om choken krånglar så kanske den surar ner sig riktigt fort.

Är maskinen nyinförskaffad i detta skick eller har den bara dött för dig?

Du kan ju testa lägga upp bilder på maskinen och motorn, finns ju kanske några med bättre ideér.

Lycka till!
Titel: SV: 100cc Yamaha (linhai) 2-takt startproblem
Skrivet av: Setharakthe skrivet 21 mars 2012 kl. 15:52:01
Så har rivit i el systemet hela dagen... Usch för folk som river i el dom inte förstår eller hur man tätar efter sig... åtgärdat hur mycket skräp som helst men fortfarande inte hittat felet... iaf så har jag tagit bort cylinder för inspektion och den så hur fin ut somhelst och motorn heter iaf 1E50FM.

Hur mäter jag upp Tändlägesgivaren? 
Titel: SV: 100cc Yamaha (linhai) 2-takt startproblem
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 21 mars 2012 kl. 16:26:33
Hej,
Antar att det är att slå in en öppen dörr, men har du kollat så inte kryss kilen på svänghjulet inte gått, då kan svänghjulet ändra läge och gnistan kommer på fel ställe.
Mvh
Titel: SV: 100cc Yamaha (linhai) 2-takt startproblem
Skrivet av: Decson skrivet 21 mars 2012 kl. 19:48:50
men nu var det ju inte fyrtakt och inlägget gick inte att ta bort, eller?
Titel: SV: 100cc Yamaha (linhai) 2-takt startproblem
Skrivet av: Setharakthe skrivet 21 mars 2012 kl. 20:18:22
Trevligt att se lite lokala bekanta Decson :) hurvida det blir med krysskilen får vi se imorgon när jag sliter bort svänghjulet för att gå igenom tändningen och så blir det att gå igenom och mäta ALLA kablar och kontakter :( den SKA starta :S