ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Nexon skrivet 20 mars 2012 kl. 06:27:47
-
Blev med en raptor 350 i höstas. Bytte till mig den mot en endurohoj. Gått ca 350 mil, crossdäck och en uppsättning vägdäck.
Problemen är två. Dels så bluddrar den när man kör. Den går ner i varv (dör) och sen smäller det till och sen går den igen.
Och sen har jag ett batteri gissel. Sitter ett feltema batteri. Har ingen servicebok eller instruktionsbok. Undran är vad skall det vara för amp på batteriet. Det som sitter tar inte laddning och är på tok för svagt då det bara går att köra startmoton tre försök sen klickar det bara i startrelä.
Tipps på vart man köper ett bra batteri mottages. Och svar på de andra funderingarna. Vill få den besiktigad så jag kan köra till jobbet och lite var stanns.
-
plöddret e svårt att svara på här då det kan va många olika anledningar.
ring yamahcenter och kolla med dom om ingen ger dig svar här på vilket batteri du ska ha,
såg att du e från pertsorp här e yamaha center hbgs nr: 042155555
har du kollat så att hojen överhuvudtaget laddar batteriet?
-
Tänkte slippa yamaha center. Gillar inte dem.
Har haft cetek laddare på. Min gissning är att batteriet är för klent.
Glömmde skriva att den är ostypt. Iallafall vid gasvajen vid förgasaren. Den brickan är borta.
Såg att du var från klippan. Kanske skulle ut och rulla vid tillfälle när jag besiktigat.
-
ja det kan vi göra, vi kör ofta här hemmavid.
nej yamahacenter e väll inte dom bästa att ha att göra med men e det någon som vet så e det dom. ringa och fråga dom kan man ju alltid göra, svaret dom ger är en service dom ska hålla med anser jag.
tar det imot ström när du laddar med cetec laddaren? gör det inte det ja då e det helakass.
-
och sen strypningen ja, den behöver du inte bry dig om, det är bara korkade lagar som säger att den max får ha 20hk. maskinen i sig är BYGGD för att vara ostrypt, ingen motor mår bra av att inte få andas ut ordentligt
-
tja igen hur går det?
-
Batteristorleken är ju inte så himla noga. Mät upp hur stort hål du har i baljan och köp ett biltema som passar rent fysiskt. Det gjorde jag och funkar hur bra som helst. Ampstim är ju inte lag direkt. Kör bara! :headbang:
-
Det går sådär. Har inte hunnit kolla så mycket men jag tackar för alla svar. Skall kolla mått på batteri och sen leta upp ett som passar.
Tänkte se om jag får igång den. Skall testa med kablar från min polaris 550xp.
Men det får bli till helgen.
Återkommer med info.
-
Har nu nytt batteri. Har inte hämtat det ännu grannen har det på flaket i hans bil. Kostnad nÅgra timmars granplantering.
Återstår nu bara speglar sen är det dags för besiktning. Varningstriangel tar jag från bilen i en ryggsäck.
-
Varningstriangel tar jag från bilen i en ryggsäck.
Det funkar fint. Eller så skiter du i den, det blir ju bara en anmärkning. Det har jag alltid fått. Sist sa t.o.m. besiktningsgubben själv, att det spelar ingen roll att jag visar upp en triangel i ryggsäcken, för den lär ju knappast vara med när man är ute och kör! :hmmm:
-
Tackar för svaret, tar med triangel iallafall. Vet inte om farbror besiktning vaknat på rätt öra.
Hade en annan fundering. Vad har ni för kläder på er när ni är ute och kör. Tänkte köra till jobbet fina sommardagar. Tanken är att använda crosskläder byxor, stövlar och tröja. Även ryggplatta och bröst axelskydd.
Eller är det skinnställ som gäller.
-
Jag köpte MP-ASU allvädersställl direkt jag började pendla. Dyrt men skönt. :headbang: Isydda skydd i axlar, armbågar, knän, höfter, osv. När det är dags för längre lekturer åker riktig ryggplatta på.
-
Har nu fått i det nya batteriet så nu startar den direkt. ()p
Men nu till fundering nr två. Den varvar inte jämt när jag trycker på gasen. Just på låga varv så bluddrar den. Men sen när man kommit upp lite i varv så går den fint.
Hade dock bara igång den ca 3-4 minuter men det rådde sommarvärme ute så jag behövde inte använfa chocken.
Vad kan det vara för vajsing. Ngn lågvarvs skruv som man kan skruva på?
-
Det låter precis som min, den går inget vidare på tomgång innan den har blivit varm. Det tar minst 5 min körning/varvande innan min blir varm nog för att hålla sig i liv på tomgång, även om det verkar varmt ute. Men inte ska du köra den på låga varv! :lol:
Allvarligt talat vet jag inte hur det kan justeras, men någon annan kanske vet detta? Jag har ju extrema problem under vintern, då den inte startar överhuvudtaget.
-
Kan vara så att det suttit slipon på innan då bestyckade de om förgasaren, och nu sitter original?
Kan vara dåligt stift.
Kan vara att den är kall.
Kan vara att luftfiltret andas dåligt.
Kan vara skit i förgasaren.
Men skulle ändå gissa på att nån pillat på förgasarens munstycken om det alltid varit så.
-
Tackar för det.
Skall kolla tändstift tänkte köpa nytt ändå. Även kolla luftfilter.
Får ut och köra en sväng i helgen så den blir riktigt varm och se om problemet kvarstår. Tänker slänga i lite ny soppa med.
-
Var ute på en provtur idag. Gick sådär. Kom knappt iväg då den bara dog.
Sen när jag väl kom iväg så gick den bra ett tag. Efter någon km så började den dö, frikoppla så gick den igen.
Problemet är att den dör när man kör i 3-4 växel i 60 km och däromkring. Avgas smäller även.
Är det ngt vajsing med förknasaren eller är det ngt annat kludder.
-
Tja!
Hade liknande problem med min när jag köpte den. Köpte den strypt. Förra ägaren sa att det var tomgången som var så nedtagen, så man var tvungen att sitta med lite gas. Men den hade även problem med många smällar.
Det jag trodde var att den får nog för lite bränsle, så jag ändrade nålen i förgasaren ett snäpp.
Sen kan man ge sig på och köpa nytt munstycke. Men min fungerade mycket bättre vid ändring av nålen. Visst den kan smälla ibland fast oftast när det är kallt ute.
Edit* eller att den får för mycket bränsle/för mycket/för lite luft*
-
*fel edit*
-
Hur ser stiftet ut nu när du kört lite med det nya?
-
Har inte bytt stift ännu. Blev så glad över att den startade och jag fick en stund till att sticka ut och köra för sambon. En unge sov och en mummsade på sambons behag.
Skall ta och fixa nytt stift i veckan. Se hur den går då. Luftfiltret ser fint ut.
Annars så får jag väll ge mig itu med förknasaren. Bläää.