ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: ingvarjohansson skrivet 17 mars 2012 kl. 23:58:52
-
Jag och min kompis var ute idag och körde någon km med min 500 Black Edition. Sen stängde vi av den och efter det vill den inte starta. All annan el fungerar men när man trycker på startknappen händer det ingenting, inte ens ett litet knäpp. Vad kan ha blivit fel? Hjälp mig med tips! Batteriet är fulladdat, har alltid på en CTEK laddare. Maskinen är ny, den har bara fått 11 mil.
För övrigt till dig som läser det här. Vi, kompisen och jag, är båda välväxta framåt och behöver mycket plats, men den långa modellen är lång så det finns gott om plats. Dock tror jag att kompisen tryckte till plasten på högersidan lite med foten så när vi stannade luktade det fräna dofter. Det visade sig att kåpan på vänstersidan blev lite överhettad på grund av att den var för nära avgasröret, så lite av plasten hade smält, tyvärr.
-
Har du kollat av/på knappen på det vänstra handtaget? Jag felsökte en kompis maskin i en halvtimme för att sen upptäcka att knappen var intryckt ;D
-
Har du kollat av/på knappen på det vänstra handtaget? Jag felsökte en kompis maskin i en halvtimme för att sen upptäcka att knappen var intryckt ;D
uttryckt menar du väll ? :) eller skiljer det sig på black edition mot x7. Intryckt på min är iallafall = on
Kolla även att växelspaken ligger i rätt läge, min starmotor vill inte gå om växeln ligger "lite imellan" neutral och hög tex. Så får jucka lite på spaken så funkar de.
-
Jag drog sönder min +kabel skruv när jag satt dit Ctekladdaren, så den började glappa, kolla det ()p
-
uttryckt menar du väll ? :) eller skiljer det sig på black edition mot x7. Intryckt på min är iallafall = on
Dom är dumt nog olika :)
På 500:an ska den vara uttryckt och jag har också Felsökning en maskin pga den knappen ':)
Annars kan det vara fel på bromsljuset samtidigt som växel ligger i, då funkar det inte heller.
Eller så är relät trasigt men bygla startrelät mellan dom grova anslutningarna med tändning på så startar den nog.
Så länge tänkte jag.
/Benny
-
Tack för svaren så här långt! Jag har varit ute och tittat efter knappen på vänster handtag som ni skriver om, men jag hittar ingen knapp som verkar passa in på det ni skriver. Hur ser den knappen ut? Färg/plats mm. Det var min kompis som stoppade motorn när jag inte var i närheten, jag kan ju tänka mig att han gjorde något som jag inte har koll på.
Alltså allt annat fungerar, ljus, blinkers, bromsljus, visnchen, signalhorn mm. Men startmotorn är totalt stendöd, inte ens ett enda litet ynkligt knäpp säger den.
Jag hittade en manual på internet och det är troligen en originalmanual, men jag hittar inte något om en knapp på vänster handtag där heller.
-
Knappen sitter på vänster handtag, bredvid varningsblinkers knappen. Se även till att den ligger i neutral när du startar, om inte måste du hålla inne bromshandtaget för att du ska få start på han. Du kan ju även testa att dra igång maskinen för hand med snöret. Se till att använda rätt teknik bara så du inte sliter sönder armarna.
Annars kan du testa att bygla startrelät som Benny skrev ()p
-
Tack för svaren så här långt! Jag har varit ute och tittat efter knappen på vänster handtag som ni skriver om, men jag hittar ingen knapp som verkar passa in på det ni skriver. Hur ser den knappen ut? Färg/plats mm. Det var min kompis som stoppade motorn när jag inte var i närheten, jag kan ju tänka mig att han gjorde något som jag inte har koll på.
Alltså allt annat fungerar, ljus, blinkers, bromsljus, visnchen, signalhorn mm. Men startmotorn är totalt stendöd, inte ens ett enda litet ynkligt knäpp säger den.
Jag hittade en manual på internet och det är troligen en originalmanual, men jag hittar inte något om en knapp på vänster handtag där heller.
Hej!
Nu sitter jag med en GOES 520 så det ser kanske inte helt lika ut, men ser ut enligt nedan på mitt vänstra handtag...sett uppifrån:
LYSE + START
BLINKERS
VARNINGSBLINKERS + "DÖDARKNAPPEN"
TUTA + CHOKE
Det är "dödarknappen" vi pratar om, kolla att den står i rätt läge för att starta.
Har Du en växel i och inte håller in handbromsen, eller trycker ner fotbromsen, så fungerar det inte heller.
Nu pratar jag GOES, men har hört att dom fungerar i stort sett lika dant.
Mvh.
Jens
-
Här är den omtalade "dödar" knappen :)
(http://forumbilder.se/images/df8201263707P3487.jpg)
-
Klockrent!!!
Som vi oxå ser så ska knappen EJ vara intryckt.
-
Hur gick det? Var det knappen? :) *hoppas*
-
Tack alla för de goda råden och tack för bilden som Hasaro la ut. Och du som skrev om Goes: min CF fungerar likadant.
Joooooooo, det var dödarknappen!!!!
Själv brukar jag stoppa motorn genom att vrida av nyckeln, men min kompis som var den som stängde av den sist när jag sen inte kunde starta den, hade hittat just dödarknappen och stoppat motorn med hjälp av den. Jag var inte medveten om att det finns en sån knapp..........så då gick det som det gick, Vi fick handdra den in i ett garage. Men nu är allt frid och fröjd igen, så nu är det bara att köra vidare......till den första sevicen nu i slutet av mars.
Tack alla ni som engagerade er!! :)
Ps. Motsvarande dödarknapp på min Honda Silverving GL500 1982 har en gång efter en tankning gjort att en släpkärra blev framkörd för hemtransport, men då dök en kompis upp och vred på knappen så släpkärran fick gå tom hem igen. Jag hade ett kardborrband nere på ärmen som hade dragit med sig knappen utan att jag märkte det när jag skulle tanka. Ds.
-
()p Så skönt när det är något så enkelt. Kostar inte en spänn heller ()p :)
-
Tack alla för de goda råden och tack för bilden som Hasaro la ut. Och du som skrev om Goes: min CF fungerar likadant.
Joooooooo, det var dödarknappen!!!!
Själv brukar jag stoppa motorn genom att vrida av nyckeln, men min kompis som var den som stängde av den sist när jag sen inte kunde starta den, hade hittat just dödarknappen och stoppat motorn med hjälp av den. Jag var inte medveten om att det finns en sån knapp..........så då gick det som det gick, Vi fick handdra den in i ett garage. Men nu är allt frid och fröjd igen, så nu är det bara att köra vidare......till den första sevicen nu i slutet av mars.
Tack alla ni som engagerade er!! :)
Ps. Motsvarande dödarknapp på min Honda Silverving GL500 1982 har en gång efter en tankning gjort att en släpkärra blev framkörd för hemtransport, men då dök en kompis upp och vred på knappen så släpkärran fick gå tom hem igen. Jag hade ett kardborrband nere på ärmen som hade dragit med sig knappen utan att jag märkte det när jag skulle tanka. Ds.
Kanon! Alltid skönt då det inte är relaterat till dålig kvalité som många gärna vill ha det till, TYVÄRR!!!
Tuta och kör!
Jens
-
Och sen är det ju lysande att sätta en knapp på styret men inte skriva om den i instruktionsboken, blir mer utmaning i det hela på så vis, och vi gillar ju alla lite utmaningar ;D. (fast i ditt läge var det nog mer "gråahår" framkallande)
-
Ja just det, jag läste i en instruktionsbok som jag hittade på nätet och där finns inte dödarknappen beskriven, men jag hittade ytterligare en annan instruktionsbok på en lång, också en 500 BD och där fanns det en dödarknapp som satt bredvid själva handtaget, alltså direkt på styret.
Ja, ja nu fungerar det i alla fall och jag upplever inte att just cf moto skulle vara av sämre kvalitet än vad de är som kommer från tex japan när man beskådar dem i mc-affärerna. Jag var väldigt tveksam först till en kina-maskin, för man hörde så mycket illavarslande tal om dem, men jag är glad att jag köpte min cf moto. Det blir säkert väldigt bra.
Men en sak gillar jag inte och det är att batteriet blir tomt på någon vecka om man inte har en laddare på det. Det kan man u undra vad det är som tömmer batteriet.
-
Ja just det, jag läste i en instruktionsbok som jag hittade på nätet och där finns inte dödarknappen beskriven, men jag hittade ytterligare en annan instruktionsbok på en lång, också en 500 BD och där fanns det en dödarknapp som satt bredvid själva handtaget, alltså direkt på styret.
Ja, ja nu fungerar det i alla fall och jag upplever inte att just cf moto skulle vara av sämre kvalitet än vad de är som kommer från tex japan när man beskådar dem i mc-affärerna. Jag var väldigt tveksam först till en kina-maskin, för man hörde så mycket illavarslande tal om dem, men jag är glad att jag köpte min cf moto. Det blir säkert väldigt bra.
Men en sak gillar jag inte och det är att batteriet blir tomt på någon vecka om man inte har en laddare på det. Det kan man u undra vad det är som tömmer batteriet.
Antingen är batteriet dåligt,eller så kan du ha något som drar tjuvström eller så laddar den inte,du får helt enkelt felsöka lite,mät med en voltmätare direkt på batteriet laddar den ska den ge ca,14,2 V när motorn är igång,
-
Maskinen är ju ny, köpte den i juli, så batteriet borde ju vara ok, men man vet ju aldrig? Generatorn fungerar troligen för jag har vinschat en del med timmerkärran och det har fungerat bra. Jag har mätt med en amperemeter, milliampere, men det gav inget utslag. Så jag vet inte...............
-
Kan vara så att maskinen har stått väldigt kallt med dålig laddning i batteriet. Då är det risk att de knäcks. Och även ett kass batteri kan visa 12-13v. Det krävs man gör ett belstningsprov för att se hur batteriet mår. För att mäta ström måste du i vissa fall koppla om kabeln på multimetern och lossa plus kabeln till batteriet, sen mäter du mellan batteriplus och pluskabeln. Då kan du mäta Ampere (om den drar tjuvström). För att mäta spänning Volt mäter du rakt på plus och minus. Tänk bara på att ändra tillbaka sladdarna på multimetern, annars kan det bli kortslutning. Lycka till! Men jag misstänker att batteriet helt enkelt bara är dåligt.
-
Maskinen är ju ny, köpte den i juli, så batteriet borde ju vara ok, men man vet ju aldrig? Generatorn fungerar troligen för jag har vinschat en del med timmerkärran och det har fungerat bra. Jag har mätt med en amperemeter, milliampere, men det gav inget utslag. Så jag vet inte...............
Jag köpte en digital "batterimätare" som man pluggar in i cigguttaget. Den är kanon och visar med röda digitala siffror. I regel ligger den på 14,2 volt, men använder jag winch, hel/halvljus så sjunker den. Jag har haft min maskin sedan i januari och ibland går det nästan 2 veckor innan jag startar den och den hoppar igång utan problem. I vintras stod den ute i 1 vecka och som kallast var det -21 grader. Den var lite tjurig att få igång, men batteriet orkade utan problem. Än så länge har jag aldrig kopplat en batteriladdare till maskin.
-
Jo jag vet hur man kopplar kablarna när man mäter volt och ampere. Det kan ju vara så att batteriet är kass redan från inköpet. Egentligen kanske åf (på småländska höglandet) borde ha stått för ett nytt batteri.
-
Jens Viking: var köpte du voltmetern? Det verkar ju bra tycker jag.
-
Om det är mc-butiken du menar kan jag nog bara säga lycka till... Större rötägg får man leta efter. Min nya smc300 rasade växellådan på efter 80 mil. Det var handhavadefel menade dom... Och kompisens Can-am har stått på felsökning hos dom i 2 månader. sen upptäckte de felet, en krysskil. Den har han väntat på i 2 veckor nu.... Det gick inte heller på garanti trots han har garanti kvar. Som tur var tog hans försäkring det! Jag kan fortsätta med fler exempel men vill inte trötta ut er..... Men som sagt de är bra på sälja maskiner. Men kommer man tillbaka får man fingret.... :(veryangry):
-
Jens Viking: var köpte du voltmetern? Det verkar ju bra tycer jag.
Biltema, artikelnummer 43-332. Sidan 42 i Höst/Vinter 2011-2012 katalogen. Tror det går att söka på artikelnummer på deras hemsida?
Annars har dom benämnt den: Batterimonitor12/24 V - 99:90:-
-
Tack, ska kolla in den! :)
-
Ser ut så här...
-
Pelle Jkpg: Jo det var där jag köpte mi CF. Ja det har inte varit helt problemfritt, men jag tycker ändå att de har haft goda avsikter och har försökt att ställa tillrätta. Tex så köpte jag hasplåtar som de monterade dit. Det var frid och fröjd ända tills kompisen skulle prova framvinschen. Det gick att vinscha ut min inte in. Vi tryckte på in-knappen en stund och plötsligt började det ryka otäck illaluktande rök både fram och bak på 4-hjulingen. De fick ta hem den igen och bytte elledningarna till vinchen, fjärrstyrningen till timmerkärrans extravinch mm. Så nu är det elledningar som nite är original till framvinchen tyvärr, men jag tror ändå att det ska fungera. Sen fick jag hem maskinen igen och då skulle vi vincha på nytt, med samma resultat. Ut gick bra men inte in. Nu började vi felsöka och det visade sig att haspläten tog emot polskruven på vinchen där framme med kortslutning som följd. Vi böjde ut hasplåten och sen har det fungerat. Likaså var muttrarna felvända på ett av hjulen på timmerkärran, de var påsatta med konen utåt. Men åf har i alla fall gett mig ett presentkort på 500 kr att använda vid servicen på grund av detta och så köpte de en tårta på ett finare bageri i staden som lite plåster på såren som de kom hem till mig med när de levererade hem maskinen efter kabelbytena. Man kan väl inte helt skylla på dem att hasplåtarna var tillverkade på så sätt att det blev kortslutning. Det skjulle väl ATV Sweden ha koll på i så fall, men de var ganska ovetande när jag påpekade det på mässan "På två hjul" i Göteborg, men det var en som lät påskina att det nog kunde hända.
Jag tog också upp med dem i Göteborg att min maskin tömmer batteriet på någon vecka och de sa att det nog kunde vara så och att jag skulle skaffa mig en CTEK-laddare och det har jag gjort, Men jag tycker inte om att batteriet laddas ur, det borde det inte göra tycker jag.
-
Förresten, är det någon som har erfarenhet av Bengtsson i Korsberga? Han säljer ju också CF.
-
Förresten, är det någon som har erfarenhet av Bengtsson i Korsberga? Han säljer ju också CF.
Det verkar ju tyvärr som alla har en historia om mc-butiken. Men det känns ju faktiskt bra i ditt fall när de tar ansvar för sina misstag. Men frågan är om de kan sätta en hjulmutter på fel håll hut känns det då att släppa in samma person i motorn?
Ang. Bengtssons har jag bara hört bra. Han är trevlig att göra med och känner ett par som köpt och servar sina maskiner där utan klagomål :)
-
En person är inte kvar längre på ovannämnda butik.
Jag har varit hos Bengtsson en gång och jag köpte en dragkroksförlängare av homon. det var nog ett bta pris. Något på 700 kr. Jag har sett det dubbla priset på vissa internetsidor. Men jag har inte saqtt på den än. Jag köpte den för att jag har en lite bilsläpkärra och det går inte att koppla på den på min CF för låshandtaget tar emot ramen på 4-hjulingen. Men sen var jag på mc-mässan och pratade med ATV Sweden om detta och de sa att det är bättre att köra av skruvarna i originaldraget än att sätta på en dragförlängare och kröka hela ramen om man har för tungt på kärran. Jag har ju som dagt köpt en lite timmerkärra och jag har på känn att det kan bli rätt stort tryck på dragkulan med lite timmer pålastat på kärran.
Men jag har aldrig förr sett så många olika gräsklippare förr i mitt liv som det fanns hoss Bengtssons i Korsberga. Det finnas allt som har med skog och trädgård och jakt. det är en upplevelse att bara gå där och titta. För att inte tala om alla de hundratals cyklar som fanns i ett "rum".
-
Å katten skulle ju verkligen inte vara roligt och kröka ramen! Men skulle gissa på om det nu är som de säger, så är det rätt många som gjort ett sånt ingrepp och man kan läsa om det.
Men jag frågade runt på lite priser på min 50 timmars service. (mc handlaren på höglandet) tog 3500:- Och en Handlare i Ulricehamntrakten tog 1200:- för samma service. Båda återförsäljare och båda ger stämpel. Det gör ju att man börjar fundera...
-
Jag kan tänka mig att du Pelle har ungeför lika långt till Eksjö som till Ulricehamn. Jag bor lite söder om Tranås så jag skulle kunna tänka mig att åka till Korsberga. Kanske borde höra efter där också.
Men det var ju intressant att prisskillnaden var så stor. Undrar om de gör exakt samma saker då. Men det är ju klart att man kan ta vilka priser man vill om man inte har konkurrens.