ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: dbg skrivet 17 mars 2012 kl. 07:43:39

Titel: köpa raptor 700
Skrivet av: dbg skrivet 17 mars 2012 kl. 07:43:39
Tjena funderar på att köpa en raptor 700 och åka gata med. Årkar inte ta mc kort.
någon som vet hur många hestar en sådan levererar?
Hur fort kan man ligga på väg en längre tid?
service intervaller?
finns det några kända fel?
tacksam för svar!!!
Titel: SV: köpa raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 17 mars 2012 kl. 09:01:29
42hk på bakhjulen orginal.

Byter olja och filter var 100:de mil, repboken säger 240mil om jag inte minns fel

Här har du grejor som BÖR kollas vid köp:

Är det en vägreggad du skall kolla på så kolla ELEN.
Testa alla funktioner, även med styret maxsvängt.
Dvs även hastighetsmätare (finns tankmätare är denna för övrigt sällan inkopplad).
Lyft gärna upp bakänden på en jeepdunk eller nåt, så hjulen kommer i luften... känn då efter glapp.
Axeln skall inte glappa något alls, i någon rikting.
Starta och lägg i ettan och sätt snurr på hjulen... kolla så de inte slår i sidled/vobblar = krökt axel.
Ryck och slit i framhjulen, inget glapp skall finnas någonstans.
Testa styrlederna likadant.
Greppa även kedjan bakom bakdrevet och dra, du skall där endast kunna lyfta ut kedjan någon/några få millimeter.
Är det mera så är kedjan kass... kolla gärna även framdrevet med ficklampa eller ta och lossa kåpan... tänderna skall inte vara spetsiga eller krökta.
Sådant förstör kedjan.
En kedja kostar 500 på Biltema (kvalitetskedjor det dubbla), framdrevet 200... bak slits det betydligt mindre.
Kolla så besiktningselen medföljer, lampor mm... och när den skall besiktigas näst.
Offroaddäck med ett mönsterdjup på under fem millimeter anser jag vara värda noll... om man skall utanför asfalten.
Nya ligger på 12-15 mm och kostar grovt räknat en tusing styck.
När du provkör så känn så ingen obalans föreligger.
Sen om man vill kan man ju också kolla bromsbeläggen, varken dyra eller svåra att byta, men tråkigt.




Lägger till:

Kolla motoroljan
Kolla över chassiet efter sprickor/vridningar
Servad? Ventiljusterad? Luftfilter
Får du med alla orginaldelar?
Glykolnivå / färg
Glapp i styret / styrstång
Slirar kopplingen vid fullgas / segdragning