ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Digge skrivet 14 mars 2012 kl. 08:51:54
-
God morgon,
Jag har en tid funderat på att ta MC-kort, men efter besök hos lokala körskolan så har jag lagt det på hyllan tills vidare. Det kostar ca 5000kr innan man ens får sätta sig på en hoj. Nu har jag istället börjat fundera på att skaffa en vägreggad ATV. Då jag även åker lite cross så skulle det passa med en som jag även kan åka lite grustag med. Jag är inne på Yamaha eller Kawasaki och ev. en Can-Am. Jag har hört att många Kinahojar har så mycket problem. Speciellt med elen. Jag har dock också hört att vissa Kinahojar är helt OK. Jag är inte insatt i dessa och vänder mig nu till er för tips. Vad ska jag titta efter? Hur stor motor bör jag ha? Vad ska jag passa mig för? Den ska vara i prisklassen 20-40t.
Mvh
Fredrik
-
Hej,
I den prisklassen tycker jag Suzuki LTZ 400 är ett bra alternativ. Börjar på ca 30k och uppåt. Jag hade inga större problem med min och det är inte så täta serviceintervaller som på de flesta 450cc hojjarna. Tyckte effekten räckte till i skog och grusgropen. Dock lite seg på asfalt. Det är väl inget speciellt att se upp för. Lyssna på motorn efter konstiga ljud. och känn så växlar lätt går i. Vi är/var då jag sålt min 4 st som hade LTZ alla har alltid startat och gått, ingen har gjort mer än service. Ett plus för LTZ är att den har backväxel, guld värt i skogen.
Jag brukar tänka så "Man får vad man betalar för"
Lycka till men köpet :djump:
-
Hej!
Ja, jag har hört att de ska vara riktiga slitvargar. Har hittat ett par som kan vara intressanta, men den ena är så långt bort, och den andra lite för dyr.
-
Om du är van vid cross och dessutom faktiskt var inne på detta med A-kort så finns risken att du blir besviken på en fyrhjuling gällande dess prestanda.
Ett A-kort kostar nog från typ 15' i dagens läge, men det gäller hela livet.
Dessutom får du betydligt mer prestanda för pengarna på en mc.
...och bättre driftsekonomi.
Men åk gärna och testa tex en LTZ, det är små smidiga och trevliga maskiner det där!
...men inget man blir rädd för när man gasar...
-
Om du är van vid cross och dessutom faktiskt var inne på detta med A-kort så finns risken att du blir besviken på en fyrhjuling gällande dess prestanda.
Ett A-kort kostar nog från typ 15' i dagens läge, men det gäller hela livet.
Dessutom får du betydligt mer prestanda för pengarna på en mc.
...och bättre driftsekonomi.
Men åk gärna och testa tex en LTZ, det är små smidiga och trevliga maskiner det där!
...men inget man blir rädd för när man gasar...
Den som planerar köpa fyrhjuling för den värsta fartupplevelsen är ute på djupt vatten. Ska man åka FORT ska man ha en bil eller 2-hjulig MC. Quad/ATV kör man av helt andra anledningar.
-
Fartupplevelsen i 100 på en fyrhjuling är högre än i 200 i en bil, så det resonemanet slirar en del.
Jag skrev dock inget om toppfart utan om prestanda.
Vikt/effektförhållandet är kass på en fyrhjuling om man jämför med en mc, likaså hästar per krona och driftsekonomi.
Och visst kör många fyrhjuling av andra anledningar, jag tex, men jag vet att många kör fyrhjuling just pga avsaknad av A-kort och då är det ju en genväg.
Men, som sagt, om man kört cross förr så finns risken att man blir besviken på en fyrhjuling.
Eller vad var egentligen ditt ärende med inlägget?
-
Tack för tipsen! Som ämnet på tråden så behöver/behövde jag alla tips jag kan få då jag inte är så hemma på hjulingar (förutom min gamla KLX300). Ikväll eller i morgon ska jag kolla på en LTZ400 -06. Om den verkar ok, så är "jag med ATV" inom kort. ()p
-
Lycka till! Känn på alla växlar, det ska inte ticka eller knacka från motorn. Men sånt känner du ju säkert till :) kolla även så du får med allt som behövs vid besiktning.
-
Ja, det där med besiktning... vad är det som gäller egentligen? Hur är en LTZ strypt och får man ha vilket avgassystem som man vill? Måste man ha "Dresel" lamporna på?
-
Strypning skiter de i. Ljuddämparen måste man oftast ha orginal om de inte är bra dämpade. tror det är 98 db eller nåt. lyktorna måste man ha. för orginal är inte e märkt och har värdelös ljusbild. men man kan ju ta vilken mc lykta som hellst :)
-
Lånar tråden lite.
Funderar på att köpa en vägreggad quad i 45 000 kr klassen
Ska man köpa en typ Dinli, smc mm. som är 1- 2 år gammal eller en raptor, predator, can-am mm. som är 4-5 år?
Vad brukar börja krångla när milen börjar springa iväg en bit över 500?
-
Jag forskade lite innan jag slog till, och det slutade med en Suzuki LTZ400 då jag ville ha en som både funkar i skogen och på vägen, och som håller. Den går RIKTIGT BRA! Fick tips om att kolla efter "märkes ATV" på en gång. Vad det gäller Dinli så vet jag inte mycket om märket, men för 45T så borde du få en riktigt schysst! Kawasaki har riktigt fina, men de är inte så vanliga. Yamaha´s 350 snygg men är som jag förstått en gammal modell, med ny plast och rätt sur. Gå i så fall på en gång på en 700 (tror inte Yama har back). Annars rekomenderar jag Suggorna!
-
45 lägger man väl inte på en begagnad Dinli då en ny kostar 49...
Yamaha har back på sina fyrhjulingar, crossmaskinen 450 undantagen.
Raptor 350 är en vettig maskin, ingen "sur gammal maskin med nu plast" dock är den inte lika vuxen och vass som tex en Dinli, SMC eller storebror Raptor 700.
På Raptor 700 kollar man främst elen, den krånglar ofta på begagnade vägreggade maskiner.
-
det lutar nog mot att det blir en Polaris Outlaw IRS -06-07 då jag helst vill ha en som är lite högre ifall man hamnar efter nått stenigt skogstraktorspår så slipper man kröka drev å bromsskiva.
Är det något speciellt som brukar krångla/slitas på dessa maskiner?
-
Drivaxeldamaskerna brukar gå åt, av nån anledning... inga dyra grejer, men tråkiga/dyra att byta.
-
ja skruva de kan jag så de är väll inga större problem, sen har jag hört att man brukar få byta lite bussningar ibland. Men det hör ju till å meka å dona lite å
-
Fartupplevelsen i 100 på en fyrhjuling är högre än i 200 i en bil, så det resonemanet slirar en del.
Jag skrev dock inget om toppfart utan om prestanda.
Vikt/effektförhållandet är kass på en fyrhjuling om man jämför med en mc, likaså hästar per krona och driftsekonomi.
Och visst kör många fyrhjuling av andra anledningar, jag tex, men jag vet att många kör fyrhjuling just pga avsaknad av A-kort och då är det ju en genväg.
Men, som sagt, om man kört cross förr så finns risken att man blir besviken på en fyrhjuling.
Eller vad var egentligen ditt ärende med inlägget?
Många tittar på fyrhjuling och jämför snabbt med 2-hjulig MC, och blir väldigt förvånade när man säger att det inte är särskilt behagligt att köra en fyrhjuling för fort, kanske inte ens så mycket mer än 120km/h+ då det lätt blir vingligt. Så många som är intresserade av att åka fort, kanske borde ta sig en funderare igen om quad/atv är rätt.
Att skaffa en quad/atv anser jag man bör göra av andra anledningar, tex som ett arbetsredskap. Eller som en "åretruntmaskin", med rätt däck kommer man långt. Ärendet med inlägget var förstås att klara ut för trådskaparen några av mina erfarenheter, eller vad menar du?
-
Du snackar toppfart och hög hastighet.
Inget av detta är särskilt återkommande inom tex crossen...
Och ej heller ett ämne i denna tråd.
Prestanda är däremot ett ämne, både i tråden och i cross, och det var just det jag nämnde.
...eftersom TS kört just cross och därför med automatik kommer få det som referens.
Så med tanke på hans planer på A-kort nämnde jag detta.
Vilket alltså INTE rör hög hastighet/toppfart alls.
Vilka är dina erfarenheter av mc-kort och tvåhjuliga motorcyklar?
-
Du snackar toppfart och hög hastighet.
Inget av detta är särskilt återkommande inom tex crossen...
Och ej heller ett ämne i denna tråd.
Prestanda är däremot ett ämne, både i tråden och i cross, och det var just det jag nämnde.
...eftersom TS kört just cross och därför med automatik kommer få det som referens.
Så med tanke på hans planer på A-kort nämnde jag detta.
Vilket alltså INTE rör hög hastighet/toppfart alls.
Vilka är dina erfarenheter av mc-kort och tvåhjuliga motorcyklar?
Får känslad Hydro att du tog åt dig av mina inlägg ovan, de var främst riktade till TS i ren välmening. Jag förstår faktiskt inte riktigt dina frågor till mig, eller hur de blir relevanta jämtemot mig tillbaka i ämnet.
Jag verkar tillföra mer förvirring i tråden, så jag backar väl då.
-
Eftersom ditt första inlägg i denna tråd var ett direkt svar på mitt första (som du ju citerade) känns det självklart som om det är mig du vill "rätta" och därför försöker jag förstå vart du vill komma.
Killen som startade tråden har kört cross och var sugen på mc-kort men ansåg det för dyrt och då skrev jag att ett mc-kort nog kostar typ 15000 men att det räcker hela livet och att man då får bättre prestanda samt mer hästar per krona osv.
På det fick jag detta som svar:
Den som planerar köpa fyrhjuling för den värsta fartupplevelsen är ute på djupt vatten. Ska man åka FORT ska man ha en bil eller 2-hjulig MC. Quad/ATV kör man av helt andra anledningar.
Man kan mycket väl få "värsta fartupplevelsen" på en fyrhjuling, 100 km/h på en liten grusväg kan tex få vem som att bli skakis...
Toppfarten är dock som sagt normalt sett inte så hög på en fyrhjuling, men inte heller motorcyklar ligger och pressar i 200 konstant!
Däremot finns oftast effekten om man tex vill köra om när man ligger i 100.
Blipp på gasen och man är om.
Få fyrhjulingar har prestanda som en cross eller vanlig mc, så enkelt är det.
...och många har extrema glädjemätare...
Detta är inte första gången någon som är sugen på mc frågar vilken fyrhjuling de skall ha, och jag ger mig nog aldrig... har man en gång varit sugen på mc så blir man nog faktiskt aldrig nöjd förrän man tagit kortet och kört några säsonger...
Och skall man då hålla på och byta och greja så kanske det faktiskt var billigast (och bäst) om man tog tag i sitt kort från början.
En fyrhjuling ger förvisso flugor i ansiktet och nedkylda händer, men det är inte samma sak.
En fyrhjuling har som sagt andra kvalitéer och dessa fordon kompletterar varandra fint... men det är inte samma sak.
Därav mitt första inlägg.
Du skrev att du talade av erfarenhet och därför frågade jag vilken erfarenhet som fanns i ämnet motorcyklar och mc-kort...
Jag har förhållandevis liten mc-erfarenhet... har nog inte ens kommit upp i 10 000 mil på tvåhjuling än, vilket ju är dåligt om man jämför med de riktigt erfarna.