ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Kentan skrivet 12 mars 2012 kl. 18:54:10
-
Har problem vid växling, det skrapar til som den inte skall frikoppla riktigt.
Värst är problemet när man startar upp den och den går med choken på.
Tacksam för hjälp!
-
Hur är tomgången då?
Är den för hög får du dessa problem.
Men du hade ju problem med att den dör också...
-
Den är inte hög, ska säga att den är ganska låg.
-
Då kan det vara något fel i kopplingen, kanske en trasig fjäder som gör att den driver lite hela tiden.
-
Ok.
Om tomgången är riktigt riktigt låg så går växel i utan skrap ljud.
-
Men tomgången är kanske för låg, så den tjuvstannar för dig.
Och höjer du så kanske den driver mer i kopplingen.
Jag chansar på trasig fjäder i slungkopplingen, då ligger den och driver lite. Ger ju också lite motstånd så den stannar lättare?
Ta av variatorkåpan och kolla hur det ser ut där innanför.
-
Ok, ja ska ta upp och kolla.
-
Idag kom jag mig till och ta av variatorkåpan.
Kan inte något om dessa kopplingar, men den där skivan med flänsar så var lite trasig.
Den saknade några flänsar.
Sitter kopplingen i den andra delen?
-
Kopplingen sitter ju i den bakre. Ska inte driva vid tomgång.
Är ju en slungkoppling där inne.
-
Ok.
Får plocka sönder den då och kolla hur den ser ut.
-
Starta med kåpan av, då kanske du ser om det verkar vara nått fel.
Annars är nog en mutterdragare med slag melodin för att få lös muttern.
-
Idag startade jag den utan kåpa.
Först när den var kall så stannade kopplings trumman, men den började ganska fort greppa. Hackade lite först för att sedan gå över i konstant drift.
Ska det fungera så?
-
Trumman ska stå still på tomgång. Antingen har du för hög tomgång eller så har troligen en fjäder gått av på slungkopplingen som sitter innanför trumman
-
Idag startade jag den utan kåpa.
Först när den var kall så stannade kopplings trumman, men den började ganska fort greppa. Hackade lite först för att sedan gå över i konstant drift.
Ska det fungera så?
Jag måste nog säga att det är en fjäder som har gått av, kolla och byt isåfall. ()p
-
Har av trumman nu och ser inte att någon fjäder skall vara av. Alla ser bra ut och har bra motstånd när man bryter lite på klossarna.
-
Har av trumman nu och ser inte att någon fjäder skall vara av. Alla ser bra ut och har bra motstånd när man bryter lite på klossarna.
Om alla fjädrarna är hela så måste det ju vara att tomgången är för hög. Det kan ju inte vara så mycket annat.
-
Det finns en grej till som kan vara problemet:
Kolla den främre variatorn och dess vikter.
Om dom hamnar snett eller att locket som håller i dom lossnar så kommer remmen inte så långt ner som den ska ifram, detta gör att varvet på variatorn ligger för högt trots bra tomgång.
Detta kan som sagt hända om locket lossnat eller liknande men även om remmen går av och man byter till ny utan att kolla främre variatorn.
Med vänlig hälsning, Benny
-
Problemet är fixat.
Tack för all hjälp.
-
Vad va felet då? :)
Benny
-
Felet var att insugsgummit var sönder sprucket, då hade förra ägarn ställt upp tomgången för att få den och gå på låga varv.
Detta gjorde att variatorn drev litet hela tiden.
Så jag bytte insuget och ställde ned tomgången tills variatorn inte drev.
-
Hej.
Jag hade precis samma symptom,men för mig var det ett fjäderfäste i kopplingen som var borta,och backarna utslitna till metallen.
MR Trech får ursäkta,jag tycker du bidrar med så mycket klokheter.
Men jag hittade en sida från kina som fixar fram hela kittet,variator både primär och sekundär och koppling till sverige för 132 US Dollar,jag har ju ingen brådska,frakten tar nog en månad och tullen kanske vill ha sitt men priset på hela fyfan var 50 dollar DHL vill ha resten,snön kommer inte än på ett tag så jag kan vänta.tänkte beställa,någon mer som är sugen?vi kanske kan få ner åtminstone frakten.
http://www.chinafenjin.com/, (http://www.chinafenjin.com/,)
//Grinder.
-
Jag är själv nyfiken på att ta in från Kina men din länk funkar inte, dels kommatecken efter men trots det borta går det inte.
Benny Mr Trech
-
Jag är själv nyfiken på att ta in från Kina men din länk funkar inte, dels kommatecken efter men trots det borta går det inte.
Benny Mr Trech
http://www.chinafenjin.com/cn/index.asp (http://www.chinafenjin.com/cn/index.asp)
Funkar för mig, kanske du nå problem med din DNS (eller kanske mer troligt, problem med DNS i Kina).
-
Tack Delarium,för att du snyggade till länken. ()p
Det här är svaret från Kina.
"Dear Sir,
Thank you for your letter. Yes we can supply one unit with driven clutch and drive clutch for you.
We are the only clutch supplier for Linhai ATV. You will get the original products.
Our price is 50.00USD for the whole unit.
The shipping cost is 82USD by DHL to your country. The total cost for you is 132 USD.
You can make a comparation with local dealers. Thank you!"
//Grinder
-
Hej.
Först blev länken fel och sedan bilden kass,men kontentan av bilden var att man skulle mäta och det skulle vara ca 157 mm diameter på trumman,vad säger mr Trech Benny :)
Ska vi test köpa,om du är intresserad,jag bjuder på tipset.
//Grinder.
-
Får väl svara mig själv då i brist på annat.
Min trumma var inte i närheten av 157 mm.
snarare 145 mm.
Spelar kanske inte någon roll om man byter allt,men jag hittade en figur här i Sverige som säljer kopplingar för en bråkdel,ska kolla, återkommer.
//Grinder.
-
Linhai koppling.
Jag hittade en som sålde komplett sekundärvariator,koppling och trumma orginal,för under tusingen. Nu monterat,klappat o klart ()p
Så nu behöver jag inte ta till Kina,men skulle det vara så att jag behöver grejer,skulle jag inte tveka att köpa därifrån.
Har gjort det många gånger förr,funkar bra. :)
-
Hej!
Snor denna tråd då jag har samma typ av problem :tickedoff.
Kör en Linhai 300 4x4 2006. Har varit toppennöjd över köpet och har inte haft problem förrens nu. Kan helt enkelt inte få i någon växel, det bara skrapar hela tiden.
Felet uppstod "helt plötsligt" när jag ploga snö nu i veckan :(.
Har förstått (Genom att läsa denna tråd) att detta kan bero på:
- Tomgången
- Trasig fjäder i slungkopplingen, då ligger den och driver lite. Ta av variatorkåpan och kolla hur det ser ut där innanför.
Nu är jag helt novis på att skruva Linhai, dock så har jag inte tummen mitti, inte helt ialla fall.. ;D
Funderar på om någon vänlig kan länka eller lägga upp någon bild så jag vet var jag kan justera tomgången, samt var jag skruvar för att ta lös variatorkåpan?? Vore megatacksam för hjälp ()p
-
Tomgångsskruven hittar du på höger sida en bit nedanför tanken , en svart knopp ( iaf på min 07a ) går bra att komma åt om man stoppar in armen via vändter framhjul.
-
Tack Oturen för ditt svar!
Annars måste jag säga att jag är besviken på responsen!
Ifall nu någon råkar ut för samma så är det en enkel felsökning:
- Lossa sadeln på din Linhai
- Plocka bort plasten som sitter på vänstra sidan
- Lossa kåpan som sitter på vänstra sidan.
- Känn på det bakre hjulet, detta är själva kopplingen. Skall gå att snurra runt.
I mitt fall gjorde den inte det då både fjäder och backar var slut. Syns när man lossat centermuttern på kopplingen..
-
Tack Oturen för ditt svar!
Annars måste jag säga att jag är besviken på responsen!
Ifall nu någon råkar ut för samma så är det en enkel felsökning:
- Lossa sadeln på din Linhai
- Plocka bort plasten som sitter på vänstra sidan
- Lossa kåpan som sitter på vänstra sidan.
- Känn på det bakre hjulet, detta är själva kopplingen. Skall gå att snurra runt.
I mitt fall gjorde den inte det då både fjäder och backar var slut. Syns när man lossat centermuttern på kopplingen..
- Känn på det bakre hjulet, detta är själva kopplingen. Skall gå att snurra runt.
Med neutral i, har du växel i så går det inte utan att maskinen rullar.
Jag har koppling på hyllan, behöver du eller har du fått tag i nån?
/Benny
-
- Känn på det bakre hjulet, detta är själva kopplingen. Skall gå att snurra runt.
Med neutral i, har du växel i så går det inte utan att maskinen rullar.
Jag har koppling på hyllan, behöver du eller har du fått tag i nån?
/Benny
Tyvärr - eftersom jag fick dåligt med respons här så lämnade jag in den till verkstad. Killen där
rev ner den på typ 3min och jag insåg att man lätt hade kunnat fixa det själv om man bara fått veta
vilken kåpa man skulle lossa.
Precis en sådan fråga som man borde fått svar på här!!!! Vet du om det finns nått bättre ATV/Linhai forum än detta?
-
Tyvärr - eftersom jag fick dåligt med respons här så lämnade jag in den till verkstad. Killen där
rev ner den på typ 3min och jag insåg att man lätt hade kunnat fixa det själv om man bara fått veta
vilken kåpa man skulle lossa.
Precis en sådan fråga som man borde fått svar på här!!!! Vet du om det finns nått bättre ATV/Linhai forum än detta?
Nu vet jag inte hur du ser på detta forum, men bara för man lobbat en fråga innebär det inte 100% sannrolikhet till "rätt" svar. Det är flera som försökt hjälpa dig en bit på traven i denna tråd, räcker inte det? Det hade lika gärna kunna blivit 0 svar, och ingen brytt sig ett skit. What goes around, comes around...
-
Tyvärr - eftersom jag fick dåligt med respons här så lämnade jag in den till verkstad. Killen där
rev ner den på typ 3min och jag insåg att man lätt hade kunnat fixa det själv om man bara fått veta
vilken kåpa man skulle lossa.
Precis en sådan fråga som man borde fått svar på här!!!! Vet du om det finns nått bättre ATV/Linhai forum än detta?
Ja eller så kan man ju börja felsöka själv och inte tro att någon annan har svaret.
-
Tyvärr - eftersom jag fick dåligt med respons här så lämnade jag in den till verkstad. Killen där
rev ner den på typ 3min och jag insåg att man lätt hade kunnat fixa det själv om man bara fått veta
vilken kåpa man skulle lossa.
Precis en sådan fråga som man borde fått svar på här!!!! Vet du om det finns nått bättre ATV/Linhai forum än detta?
Allt här i livet är inte gratis. Och med din attityd lär du ju knappast få hjälp utan betalning. (om ens det) Vi är människor inte en support....
Linhai är dessutom ganska ovanlig maskin så då blir kunskapen begränsad.
-
Du borde verkligen ha kunnat hitta på variatorkåpan utan hjälp härifrån, antingen genom att söka på nätet eller genom att titta på din maskin.
Youtube kan också funka ibland om man vill begripa något, kan ju hända att man får söka på engelska då.
Lycka till med din Linhai, bra med fler såna här inne. :)
-
Oj vilket trevligt forum jag hittat! Här kommer jag tillbringa mycket tid.. :o
-
Bara att PMa om du vill bolla eventuella problem/lösninar
-
Oj vilket trevligt forum jag hittat! Här kommer jag tillbringa mycket tid.. :o
Kanske bara jag som anar en viss ironi i ditt inlägg... Men om så är fallet; så var det faktiskt inte någon annan än du som började med att kritisera forumet och/eller dess skribenter.
För min egen del (gör vad du vill med informationen) ser jag det såhär:
1) Ställ frågan/frågorna på forumet. Får du svar, everybody happy!
2) Får jag inget svar, ELLER det är brådis... åk till en verkstad.
/D