ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: stefan.b skrivet 11 mars 2012 kl. 15:06:24
-
undrar om dessa är nåt att ha?,finns i paket från motorbiten i falun
-
ser ut att vara samma vagn som alla andra företag erbjuder... Funkar nog helt okej!
-
Har bara använt min sedan i december men den har ännu inte gjort mig besviken. Köpte med flaket och det har använts flitigt till det mesta. Har precis börjat årets skogsarbete så det har inte blivit så många lass ännu men så här långt funkar den som den skall. Har inte monterat kranen ännu med det lär inte bli sämmre med den som extra hjälp ^-^
-
Nu är ju inte jag någon ingengör men jag var upp till motorbiten och jämförde vagnarna lite,
själva ramen mellan timmervagnen och multivagnen är nästan lika förutom att på multivagnen ligger boggibalken över längsgående rambalk (skjutbart i längsled) på timmervagnen är boggibalken svetsat på en skjutbar del på sidan av rambalken så allt blir på samma höjd(markfrigång)
fastsättningen av kranen skiljer sig lite, men största skillnaden är själva timmerbankarna eller vad dom kallas, grov fyrkantsprofil på timmervagnen och böjda rör på multivagnen, till synes likadan infästning till insatsflaket.
multivagnsflaket kan man köra passagerare på medan timmervagnsflaket har sluttande sidor och mera förstärkningar.
Jag är själv sugen på deras timmervagn men funderar på att köpa till multivagnsflaket så man kan välja flak efter vad man ska göra alternativt fylla ena med hästmat och köra ut och ställa av hos djuren som går i en annan del av byn.
Nu blev det här svaret inte nå erfarenheter men min syn på dom efter ha sett dom live
-
ja,jag var ner & kollade idag..och det lutar åt en multivagn + Goes 520 Max för min del
-
Jag tycker den Yerakaio Multivagn XL, som är 500kr dyrare en den Yerakaio Multivagn, verkar lite stadig er. Han är också 20 kilo tunga, men kanske de är de lilla vad krävs i skogen. :knupple:
-
Dessutom rullar "XL-vagnen" på timmervagnschassiet med rejäla fyrkantsbalkar upp på sidorna istället för böjda rör. Heter den timmervagn ska den palla timmer, heter den multivagn behöver den inte palla för timmer, kör man timmer på en sån och den pajjar skulle jag tro svaret blir: Du skulle ha köpt en timmervagn.
Stefan.b ska kanske inte köra timmer så då är det väl formen på balja som faller i smaken som avgör =)
Har själv (nog) bestämt mig för xl-vagnen på kommande lön :djump:
-
har själv funderingar på att inhandla en sådan vagn. men det som ni skriver om fyrkantsprofiler eller rör som stakar har ju både för och nackdelar. ett rör som sitter i en rörhylsa i ramen har möjligheten att vrida sig om man kör emot ett träd, de har inte en fyrkantsprofil. kolla bara på alla rejäla vagnar till traktorer, där slutade man med fyrkantsprofiler på 70 talet. där har multivagnen en fördel jämför xl vagnen. båda ska ju lasta lika mycket.
sen hur är hållbarheten? ser ju ut som nå dinkytoys att ha efter åkgräsklipparn, hålller dom för 1400 kg timmer genom skogen? lovar att jag kommer testa om det är garanti på grejerna.
som sagt misstolka inte mig, har själv funderat på att köpa en, är rätt pengar för något man kommer använda några gånger om året, lägger inte ut 20-30 tusen på en vagn till fyrhjulingen när man bara ska plocka lite vindfällen och ved.
-
Rätt saftig frakt på en sån där timmerkärra, 1500:- :-\
-
hur är hållbarheten? ser ju ut som nå dinkytoys att ha efter åkgräsklipparn, hålller dom för 1400 kg timmer genom skogen? lovar att jag kommer testa om det är garanti på grejerna.
Tro mig när jag säger att du får vad du betalar för. 1400kg last på den vagnen i skogen med en fyrhjuling framför låter onekligen som en spännande upplevelse...
-
Nån mer som har nåt att säga om deras timmervagn..?
-
Hur har det gått, någon som köpt en och kan ge synpunkter? Jag såg att den nu kostar 9995:-, ska in och kolla på en på måndag då jag ändå skall till Falun i annat ärende. Vore kul att höra vad ni har för erfarenheter om ni nu har använt vagnen ett tag.