ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Lifan => Ämnet startat av: bear skrivet 10 mars 2005 kl. 19:20:07

Titel: Trim
Skrivet av: bear skrivet 10 mars 2005 kl. 19:20:07
Är det någon som vet om det finns något trim att köpa till lifan 250?

Borde inte en del trimdelar från smc passa?
Det finns ju en del till dom. Avgas och annat.
Det är ju cb 250 motorer på båda så något borde ju passa.

Eller trimdelar från gamla honda cb 250 kanske om det finns något.
Titel: Trim
Skrivet av: Sunbeam skrivet 10 mars 2005 kl. 20:43:40
Jag har letat men inte hittat något trimm till den :(

Till SMC finns just nu bara avgas och drev trimm (rätta mig om jag har fel).

Avgasröret kommer inte passa på Lifan eftersom det endast går på en sida och därför kommer krocka med vår högra dämpare bak (SMC har ju bara en dämpare bak i mitten). Tror inte att våra går att dreva på grund av backväxeln....

Jag har dock ett tips som jag fått:
"Bygg om ditt avgassystem, öka rörens diameter från 27 mm till 35 mm &
byt ut dem bakre avgas burkarna till fritt flöde."
Planerar att göra detta men snart (en komips ska hjälpa mig kröka nya rör).

Man behöver ju bättre luft också så jag planerar byta ut vår dumma luftburk (med minimalt inflöde) till något sånt här dubbelkonigt luftfilter:
http://www.motorandning.se/show_product.asp?artnr=LF%2D002&ref=%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D16%26subcategory%3D10

Sen får man väl byta nålar i förgasarna också....
Så har jag tänkt i alla fall  8)
Titel: Trim
Skrivet av: bear skrivet 10 mars 2005 kl. 21:15:17
vet du om det är samma förgasare på smc och lifan?

Man kan ju sätta på större däck istället för att dreva.
Skulle dessutom se coolare ut med ett par tum högre däck.
Och bli bättre markfrigång.
24 tum höga däck istället för original 21 och 22 borde få plats utan problem och då skulle den varva lite mindre.
Titel: Trim
Skrivet av: Sunbeam skrivet 11 mars 2005 kl. 09:41:15
Vet inte om det är samma förgasare men det lär nog vara rätt så lika. Därimot har SMC´s 05:er enkelförgasare.

Tror själv inte på lösningen med större däck... tycker att den är för "stutsig" i väghållningen redan och det lär inte bli bättre av större däck. Tror också att det är svårt att hitta större fälgar...har fått för mig att Lifan har "eget" bultmönster :cry:
Titel: Trim
Skrivet av: bear skrivet 11 mars 2005 kl. 09:56:24
Större däck typ 24" höga ska nog gå att hitta till 10" original fälgarna.
Men det klart, väghållningen blir knappast bättre av det.
Men det skulle nog se bra ut.

Borde gå att köpa avgas till smc och bygga om sista biten men det är ju inte så kul att sätta vinkelslipen i ett nytt dyrt avgassystem.
Titel: Trim
Skrivet av: Sunbeam skrivet 11 mars 2005 kl. 10:08:34
Håller med om att den skulle bli riktigt fet med större hjul! 8)

Tror inte på din lösning med att köpa ett SMC system och bygga om jag kollade på hur det avgassystemet när jag var nere på MC mässan och min bedömning är att det inte finns NÅGON plats att dra förbi ramen på insidan där högre stötdämparen är infäst!

Det är väl därför våra rör går under motorn....
Men glöm inte att det är bättre med två sepatara rör... mindre turbulens och så...och bättre flöde...

Tror att bästa lösningen är nog trots allt att tillverka nya grövre rör :lol:
Trots att det kanske inte är enklaste lösningen i världen...
Titel: Trim
Skrivet av: bear skrivet 11 mars 2005 kl. 10:37:20
Jag tänkte inte på att rören gick under motorn.  :roll:
Då är det nog bara att bygga själv om man vill ha något annat.
Eller bara byta ljuddämparna.
Titel: Trim
Skrivet av: Fyrhjulingpunktse skrivet 11 mars 2005 kl. 20:11:07
Hej på er!

SMC och Lifan har inte exakt samma motorer. Dom är byggda av samma stomme, men invändigt skiljer det endel. Tex kammen är olika.
Titel: Trim
Skrivet av: Sunbeam skrivet 11 mars 2005 kl. 20:23:59
Vad är skillnaden på kammarna?
Titel: Trim
Skrivet av: siks skrivet 29 mars 2005 kl. 21:00:08
Jag undrar lite angående drev: är det någon som har koll på hur många kuggar det sitter orginal fram / bak på Lifan 250cc.
Sen var det någon som skrev att det kanske inte gick att dreva våra hjulingar pga backväxeln, spelar den någon roll blir den inte bara slöare att backa med? Det är bara en fundering jag har men jag är helt ny på detta och har inte prövat än, men funderar gör man ju.
Titel: Trim
Skrivet av: Sunbeam skrivet 30 mars 2005 kl. 09:16:24
Jag tror att risken finns att man skadar växeln i "bak diffen" om man drevar om.

Tycker inte det är något fel på drevningen så länge man kör orginal och det är ändå inte kul att köra över 70km/h med nabbdäcken....

Så jag ser inte meningen med att dreva.....men det är bara min åsikt :roll:
Titel: Drev
Skrivet av: Gäst skrivet 2 april 2005 kl. 10:02:04
Hej Jag har drevat om min 250 Lifan, men då till mindre drev fram. Vill att den ska gå lite långsammare vid terrängkörning med släp. Man kan göra på flera sätt. Jag har gjort så här, köpte ett orginal framdrev lät en mekanisk verkstad fräsa bort de gamla tänderna och sedan fräsa nya. Detta fungerar om Du vill ha ett litet framdrev mitt är på 10 kuggar. (orginal 14) Man kan också köpa  drevämne, hos tex Lelles som man får efterbearbeta hos någon verkstad. Går säkert att göra ett lite mindre bakdrev för högre topfart. Tror att orginalet ligger på 16 kugg bak. Har därimot inte fått någon hjälp från generalagent eller återförsäljare med detta. Det borde finnas lite olika drev till ATV`n. Lite dåligt tycker jag!

MVH Lifan åkare