ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: peter_gbg skrivet 8 mars 2012 kl. 10:59:08
-
Hej!
Första posten av mig på detta forum. Jag är totalt grön inom ATV och behöver hjäääälp! :)
Vi skall bygga om och bygga nytt ute på en ö och är i behov av ett transportfordon att använda. Biltrafik är förbjuden och lokala traktorägare är svindyra att anlita och gör sig gärna upptagna med annat när man som mest behöver dem - vi behöver alltså bli självständiga! Vi har sökt dispens för en fyrhjuling med släp, och fått det.
Följande hade vi tänkt ha ATV´n till:
- Dra vanligt bilsläp med ca 600 kg last på relativt plan asfalterad väg i ca 2 km (långsamt, kanske 10-15 km/h)
- Dra ett ATV släp med last på grusväg/stig samt gräsmatta i ca 500m enkel väg.
Dvs - vi tänker ta ombord ett lastat bilsläp på transportfärjan och sedan dra detta över ön på asfalterad väg med ATV´n. Där vägen tar slut lastar vi om till ATV-släpet och kör sista biten med detta.
Vad behöver man för ändamålet? Hur många cc/hk är vettigt? 4x4 antar jag är givet!
Betänk att vi kommer vilja sälja hela paketet till hösten. Vad skall man satsa på för att få så låg ägandekostnad och värdeminskning som möjligt? Såg t.ex. att det fanns odes 400 med släp på blocket för ca 30.000 - skulle det kunna vara något?
Stort tack till er som vill dela med er av ert kunnande!!!!
//Peter
EDIT: Glömde säga att det inte finns krav på registrering eller liknande - det är inte allmän väg.
-
Ska du ha den på en ö där tillgången till reservdelar är begränsad skulle jag satsa på en maskin av bättre kvalitet så du slipper bli stående i väntan på reservdelar, som kan vara lång tid på udda modeller.
Kika på Can-am, Yamaha, Honda, Suzuki, Polaris eller Kawasaki med 400-500cc, köper du en sådan från 07-09 för runt 50k och säljer den i höst behöver du inte förlora många kronor. Köper du en med plogblad blir det ännu bättre då det inte höjer värdet nu på våren men kommer vara värt sina slantar vid försäljning i höst.
Jag gissar du bor i göteborg med tanke på namnet,
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_400_38963342.htm?ca=15&w=2 (http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_400_38963342.htm?ca=15&w=2)
http://www.blocket.se/alvsborg/Arctic_Cat_400_aut_31193476.htm?ca=15&w=2 (http://www.blocket.se/alvsborg/Arctic_Cat_400_aut_31193476.htm?ca=15&w=2)
http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_450_37942662.htm?ca=15&w=2 (http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_450_37942662.htm?ca=15&w=2)
Denna är helt klart överkurs men riktigt billig och då får igen pengarna, fast en sådan maskin kommer du inte vilja sälja ()p
http://www.blocket.se/alvsborg/Can_Am_Outlander_800_Max_38814729.htm?ca=15&w=2 (http://www.blocket.se/alvsborg/Can_Am_Outlander_800_Max_38814729.htm?ca=15&w=2)
-
Varför inte köpa en egen beg traktor om ni bara skall dra grejer ?
-
Tack för fina tips med länkar och allt - en liten följdfråga: Vad för typ av släp rekommenderar ni? Vi skall köra allt från byggskräp till nya panelbrädor, fönster och isoleringsbalar.
Varför inte köpa en egen beg traktor om ni bara skall dra grejer ?
Sista biten är för smal för en traktor, vi behöver ha ett "litet och smidigt" ekipage som dessutom inte helt förstör stigen/vägen. Det är väldigt blött i markerna och vägkanterna är känsliga för belastning. Dessutom tror jag inte vi får dispens för traktor - tyvärr :(
-
Julas boggievagn, ett flak bygger du på en nolltid! http://www.jula.se/timmerkarra-for-atv-1000-kg-640031 (http://www.jula.se/timmerkarra-for-atv-1000-kg-640031) alternativt och kanske helst en sån här http://www.blocket.se/halland/Atv_kombivagn_timmervagn_38125411.htm?ca=15&w=2 (http://www.blocket.se/halland/Atv_kombivagn_timmervagn_38125411.htm?ca=15&w=2)
-
En fin begagnad japanare på 3-500cc. Och 4wd så klart.
Köper du nytt lär du ju in på service för att hålla garantin, första är ofta efter 10 mil.
Och har du tänkt att sälja den sen så förlorar du nog på att ha en ny.
-
Skall absolut kolla på de alternativ ni kommit med! Bra pris på jula-vagnen! Ingen som har en beggad att sälja?! :)
Vad tror ni om Allroad 500 ED eller Terralander 500 från ATV Sweden? Är det något att ha? Jag har eventuellt en kontakt som kan ge mig mycket bra pris på en helt ny maskin - kan det vara ett alternativ till de beggade kvalitetsmaskinerna för 40-50kkr, trots servicebesök efter 10 mil eller så!?
-
varför köpa nytt ? Du ska ju sälja den i höst. Värdet sjunker så fort du skriver på papperet och det är en ägare på den. Köp en vettig begagnad av märke som folk är intresserade av så får du tillbaka pengarna eller tjänar några spänn om du har lite affärssinne.
-
varför köpa nytt ? Du ska ju sälja den i höst. Värdet sjunker så fort du skriver på papperet och det är en ägare på den. Köp en vettig begagnad av märke som folk är intresserade av så får du tillbaka pengarna eller tjänar några spänn om du har lite affärssinne.
Främsta anledningen skulle vara att jag vet att grejerna fungerar och har garanti på att jag inte behöver köpa dyra reservdelar - men du har säkerligen rätt. Även om jag får nettopris lär det väl tyvärr inte motsvara värdeminskningen.
-
tyvärr är det väl så att det inte alls är någon garanti att de fungerar när de är nya. Däremot om de gått några hundra mil och skötts ordentligt och servats som de ska så är diverse inställningar och eventuella ny-defekter åtgärdade. Sen skulle du väl bygga hus och inte åka och serva fyrhjuling i tid och otid. ;)
-
tyvärr är det väl så att det inte alls är någon garanti att de fungerar när de är nya. Däremot om de gått några hundra mil och skötts ordentligt och servats som de ska så är diverse inställningar och eventuella ny-defekter åtgärdade. Sen skulle du väl bygga hus och inte åka och serva fyrhjuling i tid och otid. ;)
Haha!!!! Du har säkert 100% rätt! :)
-
http://www.blocket.se/goteborg/Access_BR400_4WD_IRS_med_plog__110_mil_38884872.htm?ca=15&w=1 (http://www.blocket.se/goteborg/Access_BR400_4WD_IRS_med_plog__110_mil_38884872.htm?ca=15&w=1)
-
Köp det här paketet och bygg ett enkelt träflak till vagnen!
http://www.blocket.se/skaraborg/07_a_Linhai_300_SE_Fyrhjuling_Atv_38953724.htm?ca=2&w=3 (http://www.blocket.se/skaraborg/07_a_Linhai_300_SE_Fyrhjuling_Atv_38953724.htm?ca=2&w=3)
-
Hur är Linhai som märke? Läste någonstans att det är "Yamaha i Kina", vad det nu betyder?!
Räcker en 300cc motor för ändamålet verkligen. Det är ju rätt tunga lass som skall dras? Annars är det ju precis ett sånt paket jag behöver - men frågan är hur andrahandsvärdet är osv
-
Köp det här paketet och bygg ett enkelt träflak till vagnen!
http://www.blocket.se/skaraborg/07_a_Linhai_300_SE_Fyrhjuling_Atv_38953724.htm?ca=2&w=3 (http://www.blocket.se/skaraborg/07_a_Linhai_300_SE_Fyrhjuling_Atv_38953724.htm?ca=2&w=3)
Är inte detta ett himla bra pris för maskin, vagn och plog. Linhai är ju inte så illa, va? ???
-
Beror på hur händig du är att mecka fyrhjuling. Linhai 300 kan behöva lite extra kärlek då o då ;)
-
Beror på hur händig du är att mecka fyrhjuling. Linhai 300 kan behöva lite extra kärlek då o då ;)
Jag har ju ingen erfarenhet av dem, men med tanke på att Linhai inte det allra billigaste kinaskiten man kan köpa i nypris, bör de väl hålla något bättre... Vem köper en fyrhjuling för att mecka? :dntknow:
-
Jag har en Linhai 300 -06, och visst kan nog en sådan räcka till åt dig.
Men det är ju inte Yamahakvalitet direkt, men det är ju också ett annat pris. Det som är släkt med Yamaha är ju att motorn är en kopia på Yamahas 250cc Majesty scootermotor. Sen tror jag att Yamaha äger en del i Linhai, såg nått förut om 1/3. Men den biten är inte så viktig.
Jag har kört lite timmervagn med min maskin, och den orkar ju en hel del på lågväxeln. Det är ju fästet som släpper först eftersom en fyrhjuling är rätt lätt. Nackdelen är att framdiffen inte är låsbar, men på väg eller i snäll terräng så räcker det nog till.
Sen är backväxeln rätt högt växlad, så om man ska backa med tung vagn så får man vara försiktig så man inte bränner kopplingen. Man ska inte gasa försiktigt utan man ska ge på den ordentligt så den går i ingrepp riktigt.
Men, över till andra frågor.
Ska du behålla maskinen sen eller ska den säljas direkt när du är klar?
Har du "råd" med att chansa på en billigare maskin och få en större risk med att råka ut för krångel?
Hur lång tid beräknar du att behöva maskinen för bygget?
Som jag har tänkt mig din situation så är det viktigt att det är en pålitlig arbetshäst som startar och tar dig fram och tillbaks när du behöver det.
Prestandamässigt så skulle du säkert klara dig med en 250-300cc, men dom flesta nyare 4x4 maskiner har ju lite större motorer.
Jag antar att ditt bygge är rätt kostsamt, och då kanske det finns utrymme för att ha en bättre maskin för transporterna. Köper du rätt maskin så behöver det ju inte innebära någon direkt kostnad alls. Det kan ju alltså gå att sälja den till samma pris igen, eller mer om du gör en riktigt bra affär.
Detta gäller ju begagnat, nyköp kostar ju alltid mer. Men då finns det ju andra fördelar.
-
Du får väl hoppas att PV544 ser tråden och skriver för han har ju både en Linhai och en Can am så där bör du väl få en ärlig åsikt. Annars kan det ibland vara si och så med det både när det gäller att skriva om sitt eget märke och om märken man aldrig varit i närheten av. Hissa och dissa om man säger så.
-
PV, Hur fan hann du före ? jag fick ingen varning.
-
PV - Tack för ditt svar!
Om jag skall göra en gissning på hur mycket maskinen kommer att användas så skulle det nog maximalt bli 20 mil jag kommer att köra med den, MAX! Dock, det kommer att ske med släp påkrokat till 100%. Det tyngsta och tuffaste vi kommer att köra är t.ex. när vi får leverans av fönster eller bärlinorna till bryggan. Dessa kommer att komma på personbilssläp. Fönstren väger 600kg + släpets vikt. Bärlinorna har jag ingen aning om, men totalt väger virket till bryggan 3,5 ton (blir ett par vändor där)
Maskinen kommer att säljas som senast den 31/8 då semestern är slut för min del. Vi har dessutom inte tillstånd längre än så.
Krångel är självklart jobbigt och irriterande. Skulle skiten gå sönder hela tiden kommer syftet med att köpa maskinen vara förgäves.
Linhaien vi talade om blev såld snabbt. Det var väl ett bra pris antar jag, eller så såg någon tråden ;)
När ni säger att de krånglar - vad kan man tro är vanliga problem? Startar de inte? Går drivlinan sönder? Pajar växellådan? Skär motorn? Dvs - vilken typ av krångel kan man räkna med?
Det verkar ju ändå ha sålts en hel del linhai, access, odes osv - hur dålig kan en nyare sådan här vara egentligen?
Budget ligger redan hårt pressat - vi räknar varenda krona! Helst skulle jag inte vilja ligga ute med mer än 35.000:- för hela paketet - och det verkar svårt att hitta en vettig märkesmaskin till de pengarna. 50.000:- är helt enkelt för mycket att ha låst i en fyrhjuling som jag ser det!
Stort tack för er hjälp!!!
-
När ni säger att de krånglar - vad kan man tro är vanliga problem? Startar de inte? Går drivlinan sönder? Pajar växellådan? Skär motorn? Dvs - vilken typ av krångel kan man räkna med?
Det verkar ju ändå ha sålts en hel del linhai, access, odes osv - hur dålig kan en nyare sådan här vara egentligen?
Man vill ju gärna tro att det bör vara rätt bra maskiner dom säljer, men ibland vräks det ut rena skiten tyvärr.
Fast oftast är det mindre 2wd maskiner som är riktigt billiga som är rena skräpet.
Tittar du på begagnat av dessa billigare märken så tycker jag du ska köpa en som gått en bit. Gärna 100 mil eller mer, då borde den ha varit servad och även så bör ev monteringsmissar ha visat sig.
Går den bra utan missljud då så borde den nog hålla för dig också kan man tycka.
Och försök undvika dom mer ovanliga maskinerna, tex odes av dom du räknade upp. Kolla gärna på forumet om du hittar någon intressant maskin, finns ju ofta en del skrivet om det mesta.
Men, har du räknat någon vad denna fyrhjuling och vagn får kosta för att det ska kännas ok?
Alltså det du gått back när du sålt den igen?
Räknar du med att det kanske får kosta 5000:- så kanske du kan hitta någon firma som kan hyra dig ett lämpligt paket med hjuling och vagn för liknande pengar?
Det finns säkert demomaskiner eller begagnat som någon handlare i närheten gärna skulle hyra ut åt dig under den tiden du behöver.
Eller om du kanske kan hitta någon privatperson som kan tänka sig att hyra ut?
Gäller väl bara att man är överrens om vilkoren då, ifall något skulle gå sönder.
Jag antar att du kollat en del på blocket, och kanske ser vilka maskiner som verkar försvinna fort. Det är ju bra om du köper något som verkar populärt, så det är lättare för dig att sälja sen.
Tänk också att du kan kolla under skogs och lantbruksmaskiner, hamnar en del hjulingar där.
Det behöver ju inte bli billigare att ha en billigare maskin i någon månad, det är ju skillnaden i inköp och försäljning som blir kostnaden. Plus ev reparationer, och risken att nått går sönder ökar nog ju mer udda maskin man hittar. Och man lär nog laga den innan försäljning för att inte förlora för mycket.
När det gäller att dra vagn så lär man ju vara lite försiktig med kultrycket, en fyrhjuling pallar nog inte med riktigt lika högt som en bil. Samt att köregenskaperna kan bli luriga, lika med för lågt kultryck. Men har du fin väg och inga direkta gupp eller backar så är det nog rätt lugnt.
För åka i nedförsbacke med tung vagn bakom är lite läskigt, själva fyrhjulingen är ju rätt lätt och bromsarna är inte alltid dimensionerade för tung last.
Slutligen så tycker jag du ska kolla upp hyres/lånealternativet. Kostar kanske mer, men borde vara ett säkrare val. Kolla på flera ställen!
Men, det är ju snäll körning du ska göra. Och dom flesta maskiner är ju gjorda för arbete, så det bör väl inte vara så stora bekymmer.
Men, en maskin för 40k kan ju vara billigare för dig än en för 25. ;)
-
Hej igen!
Har hittat en polaris 500 efi till okej pris, dock är den importerad... Är det ett "big no-no"? Den är helt oregistrerad dvs...
-
Kan ju ofta vara problem att försäkra den. Så om du vill det så kolla det innan köp.
Annars är det nog ett ok köp om priset är rätt.
-
Kan ju ofta vara problem att försäkra den. Så om du vill det så kolla det innan köp.
Annars är det nog ett ok köp om priset är rätt.
40000 för en -07 - OK pris?
-
Eller en svensksåld, dock även den oreggad, Arctic Cat 400 från 2007 för 45000?
Vilken hade ni valt? Båda har gått strax under 100 timmar.
-
Det blev en Arctic Cat... I nyskick! Supernöjd ännu så länge!
-
Grattis! Den 400an i inlägget ovan?
In med bilder! ()p
-
Jepp, precis den!
Bilder på hela ekipaget kommer efter helgen! Tack för alla tips!