ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Allroad/Offroad => Ämnet startat av: Johnson skrivet 5 mars 2012 kl. 20:10:24
-
Det skrapar så jäkla illa i transmissionen så jag kan inte växla med motorn igång längre.
Enda sättet att växla är att göra det med motorn avstängd, vilket blir omständigt.
Också mycket svårt att hitta växellägena.
Några tips om vad som kan vara fel?
-
Hej, 99% säker på att din koppling har givit upp, eller en fjäder i kopplingen.
Med vänlig hälsning, Benny
-
Hur fungerar en sådan koppling, hur frikopplar det vid växling?
-
Hej,
Det sitter kopplingsbackar som slungas utåt med varvet, i en trumma. Trumman driver växellådan.
Det sitter returfjädrar på kopplingsbackarna och går en fjäder av slungas den kopplingsbacken ut direkt och driver trumman.
Då skrapar det fint!
Köra går bra i det läget men stannar du så nöter du ner den k-backen och går det för långt så måste du snart byta även trumman och då blev det dubbelt så dyrt.
/Benny
-
Kanske ska påtala att det enbart är vid växling med motorn igång som det skrapar.
Jag har alltså inga som helst skrapljud eller andra missljud när jag kör.
-
Nej precis, köra går bra med trasig kopplingsfjäder men att stanna eller växla går inte.
/Benny
-
Inga problem att stanna eller stå på tomgång.
-
Skrapar det när man växlar så betyder det att kugghjulen snurrar i växellådan. (De skall ju så klart stå still!) För att kugghjulen skall stå still måste de frikopplas från motorns utgående axel. Det är där kopplingen kommer in i bilden. Skrapar det när man växlar gör inte kopplingen sitt jobb, den kopplar inte ur helt utan driver med lite lätt, lagom för att kugghjulen skall snurra men utan att driva maskinen framåt. Det finns grader i helvetet, och även i kopplingshaverier!
Du bör nog precis som Benny säger längre upp kolla kopplingen.
-
Är tomgången för hög så driver den ju lite också och ger växlingsproblem.
-
Skrapar det när man växlar så betyder det att kugghjulen snurrar i växellådan. (De skall ju så klart stå still!) För att kugghjulen skall stå still måste de frikopplas från motorns utgående axel. Det är där kopplingen kommer in i bilden. Skrapar det när man växlar gör inte kopplingen sitt jobb, den kopplar inte ur helt utan driver med lite lätt, lagom för att kugghjulen skall snurra men utan att driva maskinen framåt. Det finns grader i helvetet, och även i kopplingshaverier!
Du bör nog precis som Benny säger längre upp kolla kopplingen.
Tack för detta :)
Precis så jag menar, det är troligen 1 kopplingsfjäder som gått sönder, då kan du stå på tomgång och köra men växlar du så börjar lådan snurra.
Hög tomgång ger samma fenomen men jag tippar på att du vet om maskinen plötsligt har det?
Har den det plötsligt är det troligen tjuvluft eller kärvande gasspjäll.
Jag lägger iaf mina slantar på kopplingen!
Med vänlig hälsning, Benny
-
Är tomgången för hög så driver den ju lite också och ger växlingsproblem.
Helt rätt där också! :) Är tomgången förhöjd vill ju inte kopplingen koppla ur eftersom den är varvtalsberoende.
Så TS Johnson, har du märkt att den inte vill gå ner i varv som den brukar?? Annars bör du nog kika på kopplingen.
-
Har till slut plockat isär grejerna och det såg ut som kriget.
Någon som har passande begagnad liggandes?
-
man bör sätta sina stålar på Bennys kunnande..... ()p
-
Se där, det såg ut som det brukar, tråkigt när det händer men tänk på detta framöver att inte köra med detta fel/symtom.
Kör man för länge så blir det dubbelt så dyrt oftast !
Vet inte om du grejat en koppling men en ny är faktiskt vettigast, ca 900:- plus en trumma för ca 800:-
En begagnad kan gå sönder när som helst och då är du där igen.
Med vänlig hälsning, Benny
-
Såg att det fanns på Trech.se, hör av mig under morgondagen.