ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Allroad/Offroad => Ämnet startat av: Johnson skrivet 5 mars 2012 kl. 20:10:24

Titel: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: Johnson skrivet 5 mars 2012 kl. 20:10:24
Det skrapar så jäkla illa i transmissionen så jag kan inte växla med motorn igång längre.
Enda sättet att växla är att göra det med motorn avstängd, vilket blir omständigt.
Också mycket svårt att hitta växellägena.
Några tips om vad som kan vara fel?
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: T skrivet 5 mars 2012 kl. 20:21:40
Hej, 99% säker på att din koppling har givit upp, eller en fjäder i kopplingen.

Med vänlig hälsning, Benny
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: Johnson skrivet 5 mars 2012 kl. 21:18:31
Hur fungerar en sådan koppling, hur frikopplar det vid växling?
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: T skrivet 6 mars 2012 kl. 08:35:07
Hej,

Det sitter kopplingsbackar som slungas utåt med varvet, i en trumma. Trumman driver växellådan.

Det sitter returfjädrar på kopplingsbackarna och går en fjäder av slungas den kopplingsbacken ut direkt och driver trumman.

Då skrapar det fint!

Köra går bra i det läget men stannar du så nöter du ner den k-backen och går det för långt så måste du snart byta även trumman och då blev det dubbelt så dyrt.

/Benny
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: Johnson skrivet 8 mars 2012 kl. 17:58:14
Kanske ska påtala att det enbart är vid växling med motorn igång som det skrapar.
Jag har alltså inga som helst skrapljud eller andra missljud när jag kör.
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: T skrivet 8 mars 2012 kl. 21:47:44
Nej precis, köra går bra med trasig kopplingsfjäder men att stanna eller växla går inte.

/Benny
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: Johnson skrivet 9 mars 2012 kl. 06:44:25
Inga problem att stanna eller stå på tomgång.
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: Framnäsmannen skrivet 9 mars 2012 kl. 10:20:59
Skrapar det när man växlar så betyder det att kugghjulen snurrar i växellådan. (De skall ju så klart stå still!) För att kugghjulen skall stå still måste de frikopplas från motorns utgående axel. Det är där kopplingen kommer in i bilden. Skrapar det när man växlar gör inte kopplingen sitt jobb, den kopplar inte ur helt utan driver med lite lätt, lagom för att kugghjulen skall snurra men utan att driva maskinen framåt. Det finns grader i helvetet, och även i kopplingshaverier!
Du bör nog precis som Benny säger längre upp kolla kopplingen.
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: Pv544 skrivet 9 mars 2012 kl. 10:38:42
Är tomgången för hög så driver den ju lite också och ger växlingsproblem. 
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: T skrivet 9 mars 2012 kl. 13:10:58
Skrapar det när man växlar så betyder det att kugghjulen snurrar i växellådan. (De skall ju så klart stå still!) För att kugghjulen skall stå still måste de frikopplas från motorns utgående axel. Det är där kopplingen kommer in i bilden. Skrapar det när man växlar gör inte kopplingen sitt jobb, den kopplar inte ur helt utan driver med lite lätt, lagom för att kugghjulen skall snurra men utan att driva maskinen framåt. Det finns grader i helvetet, och även i kopplingshaverier!
Du bör nog precis som Benny säger längre upp kolla kopplingen.

Tack för detta :)

Precis så jag menar, det är troligen 1 kopplingsfjäder som gått sönder, då kan du stå på tomgång och köra men växlar du så börjar lådan snurra.

Hög tomgång ger samma fenomen men jag tippar på att du vet om maskinen plötsligt har det?

Har den det plötsligt är det troligen tjuvluft eller kärvande gasspjäll.

Jag lägger iaf mina slantar på kopplingen!

Med vänlig hälsning, Benny
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: Framnäsmannen skrivet 9 mars 2012 kl. 20:12:34
Är tomgången för hög så driver den ju lite också och ger växlingsproblem.
Helt rätt där också!  :) Är tomgången förhöjd vill ju inte kopplingen koppla ur eftersom den är varvtalsberoende.
Så TS Johnson, har du märkt att den inte vill gå ner i varv som den brukar?? Annars bör du nog kika på kopplingen.
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: Johnson skrivet 22 april 2012 kl. 18:14:37
Har till slut plockat isär grejerna och det såg ut som kriget.
Någon som har passande begagnad liggandes?
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: krille skrivet 22 april 2012 kl. 21:33:19
man bör sätta sina stålar på Bennys kunnande..... ()p
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: T skrivet 22 april 2012 kl. 23:11:57
Se där, det såg ut som det brukar, tråkigt när det händer men tänk på detta framöver att inte köra med detta fel/symtom.

Kör man för länge så blir det dubbelt så dyrt oftast !

Vet inte om du grejat en koppling men en ny är faktiskt vettigast, ca 900:- plus en trumma för ca 800:-

En begagnad kan gå sönder när som helst och då är du där igen.

Med vänlig hälsning, Benny
Titel: SV: Buyang MX Fa-D300 -07, 4x4 med stora växlingsproblem
Skrivet av: Johnson skrivet 22 april 2012 kl. 23:16:51
Såg att det fanns på Trech.se, hör av mig under morgondagen.