ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Skeden skrivet 4 mars 2012 kl. 18:01:02

Titel: Smc 250 motor konstruktion
Skrivet av: Skeden skrivet 4 mars 2012 kl. 18:01:02
Plockade isär min 250 twin idag och märkte att kolvarna går upp samtidigt. Inte som på vanliga motorer går om vartannat. Sen såg jag att kamen inte trycker viparmarna samtidigt. Trycker ner varannan gång på cylindrarna. Undrar vad skillnade från en encylindrig är mot den tvåcylindriga?
Titel: SV: Smc 250 motor konstruktion
Skrivet av: vespa skrivet 4 mars 2012 kl. 20:54:17
Här kan du läsa lite.  http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-153067.html (http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-153067.html)
Titel: SV: Smc 250 motor konstruktion
Skrivet av: Skeden skrivet 5 mars 2012 kl. 09:29:34
Tack för länken. Men något jag inte förstår är varför ska man ha dubbla förgasare om man bara använder dom varannan gång. Dom används ju aldrigsamtidigt eller? och varför uppnar och stänger inte insug och avgas samtidigt borde la bli mera effekt då eller har jag fel?
Titel: SV: Smc 250 motor konstruktion
Skrivet av: vespa skrivet 5 mars 2012 kl. 17:55:01
Det finns paralelltwin med både enkel och dubbelförgasare men enkel har jag inte sett på något sen 60-talet så dubbel är nog att föredra effekt och bränslemässigt. Om ventillerna öppnade lika  på bägge cylindrarna så skulle det bara ske varannat varv som på en encylindrig.
Titel: SV: Smc 250 motor konstruktion
Skrivet av: Skeden skrivet 5 mars 2012 kl. 18:04:29
Jo men smc 250 twin har ju båda alternativen med 2 eller 1 flrgasare efter som kolvarna går lika spelar det ju ingen roll. Men kollar man på Honda motorn som har twin som är av samma typ som smc förutom att det sitter 180 graders vev på den och då måste ha dubbla förgasare. Men ger en motor med 180 graders vev mer effekt gentemot 360 graders vev? Hoppas jag inte är allt för otydlig:)
Titel: SV: Smc 250 motor konstruktion
Skrivet av: vespa skrivet 5 mars 2012 kl. 18:10:02
Jag får nog kolla på en sprängskiss på SMC-motorn innan vi diskuterar vidare.
Titel: SV: Smc 250 motor konstruktion
Skrivet av: vespa skrivet 5 mars 2012 kl. 18:18:50
Jag får nog erkänna att jag inte förstår vinsten med den typen av vev. skulle i så fall vara rörelseenergin ifrån icke tändande cylinder. Ledsen men jag kan nog inte hjälpa dig mer. Kanske någon annan kan hjälpa oss ?
Titel: SV: Smc 250 motor konstruktion
Skrivet av: Skeden skrivet 5 mars 2012 kl. 18:28:17
Det ligger till så här att jag har kommit över en Honda rebell 125cc twin med 180graders vev min smc 250 är en Honda kopia och har 360graders vev. Funderar på om jag har mycket att vinna på att göra om hondan till 250 med mina delar. För kollar man på det så har 125an ca 17 hk. Det är la där en smc 250 ligger med så räknar man hårt på det så borde det ju dubbla effekten på 250. Eller är man helt ute och cyklar
Titel: SV: Smc 250 motor konstruktion
Skrivet av: vespa skrivet 5 mars 2012 kl. 19:37:03
Nja det där tror jag tyvärr inte så mycket på, effektuttaget baseras ju på mycket mer än veven, med din beräkning så skulle du plocka ut 34 hk helt plötsligt.Sen kommer vi till problemet med ordet "kopia" det brukar snarare vara baserat på Hondas motorkonstruktion. Jag tycker nog att du kör din 250 tills du känner att du är klar med den och samtidigt stoppar pengar i sparbössan till något med större motor i orginal. MEN, du kan ju vara av den typen som vill testa om det går att göra och då är det ju bara att testa och hoppas att det funkar och håller.
Titel: SV: Smc 250 motor konstruktion
Skrivet av: Skeden skrivet 5 mars 2012 kl. 20:02:20
Jo jag gillar testa saker man inte ska:p jag har två smc 250 motorer och har en 125a Honda. Så ska nog testa. Men vad tror du det kan göra effektmesigt? För kollar man upp Hondas gammla 250 motor som är twin så har den 30 hk vid 10500rpm
Titel: SV: Smc 250 motor konstruktion
Skrivet av: Mackan2 skrivet 5 mars 2012 kl. 22:40:48
När jag ställde in ventilerna sist på min Smc 250 -05 så gick det inte att justera avgas/insug på samma varv!?
Titel: SV: Smc 250 motor konstruktion
Skrivet av: Skeden skrivet 6 mars 2012 kl. 06:12:37
När jag ställde in ventilerna sist på min Smc 250 -05 så gick det inte att justera avgas/insug på samma varv!?

1 varv på veven är la bara 0,5 varv på kamen.