ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: zukkis skrivet 3 mars 2012 kl. 17:44:49
-
Köpte en zukka för mer än ett år sedan som stått oanvänd på jobbet i väntan på bättre tider och billigare leverkorv. Tyvärr så fanns inte orginalmotorn utan en motor från suzuki RM250 1984 satt i chassiet.
Vi köpet såg den ut så här:
-
Lite lackat, lite blästrat och så har jag gjort en demonteringsmojäng för att ta isär mina dämpare. Slängde fjädrarna i en brännugn för att ta bort färgen. Sen slipade jag dem lätt innan jag doppade dem i en hink med emaljliknande lack.
-
Fjädrar lackade. Sen när chassiet är på blästring och lack så hade jag itne myckt mer att göra än att rengöra förgasaren lite. Med alla små skrymslen så är ultraljudstvättning det enda rätta. Och föggen blev så ren och fin!
-
Bra jobbat! Härligt att se att fler tar hand om dom gammla 2-taktarna så dom lever vidare :headbang:
-
Vad lite färg kan göra 8)
-
Har renoverat quad förr och färg gör en stor del av arbetet. Skillnaden denna gången är att jag fick tummen ur och skaffade 2k klarlack för bilar. Annars skavs färgen bort direkt. Sen har jag fyra nya maxxis razr som väntar också. Ska göra en egen ljuddämpare vilket blir en lätt match då jag är plåtnisse sedan 12 år sedan med Lasermaskin och kantpressar i arsenalen.
-
Vad hade du för medel i tvätten?
-
()p
-
Jag vet inte exakt då det är pappas ultraljudstvätt men om jag känner honom rätt så var det något alkaliskt tvättmedel med högt ph-värde. Typ 'HD-grön' eller 'alfanol terra' de har ca 11 resp 13 i ph vilket är extremt högt och det är mycket bra när man ska rengöra och lösa upp oljebaserad skit. Ett annat sätt som är mycket bra är att för tvätta med en borste och diesel för att sedan köra grejerna i ett snabbprogram i diskmaskinen. Diskmaskinen är alltför okänd i branschen 'tvätta-gammal-skit-från-bilar-och-mc'.
Men om man tvättar smådelar i en ultraljudstvätt så är tvättmedlet av mindre betydelse då det framför allt är varmt vatten, ca60grade och ultraljudet som tvättar. Det är ju de små ljudexplosioner som skickas genom vattnet som 'slår' bort smutsen från ytan. Jag körde ca 30 minuter i tvätten. Fördelen är ju att ultraljudet når in i mikroskopiskt små håligheter så ingen smuts klarar sig ifrån tvätten. Harbor Freight Ultrasonic Cleaner (http://www.youtube.com/watch?v=1MA11_e1G1c#ws)
Nu har jag monterat ihop mina stötdämpare, valde att skipa klarlacken på fjädrarna innan montering då jag misstänkte att repor skulle uppstå...vilket också blev fallet. Nu kan jag fylla i reporna som uppstod och så får det bli klarlack senare.
-
Bra jobbat, ser att du har någon eftermarknads stötdämpare bak, eller så kommer den från samma hoj som motorn.
Ser fram emot fler uppdateringar
Mvh
-
Inte hänt mer än att allt har börjat lackas. Grundlacken var på igår när jag besökte företaget. Hojjen får samma sorts lack som lyktstolpar...dvs sjukligt korrosionstålig och slagtålig. Sen ska det på klarlack. Allt 2komp lack och hårdare än pulverlack! Ytan blir riktigt bling :) återkommer med bilder när lackfirman är klar.
-
Det tar tid hos lacken...tyvärr men den som väntar på nåt gott...
Har i alla fall passat på att skära lite grejer i lasern idag när jag ändå hade den igång på jobbet, 3 bakdrev 40 kuggars samt 6st bromsskivor blev det. Alltid bra med lite slitagedelar!
-
Bra jobbat ()p Jag gillar bromskivorna, säg till om du har några till salu.
Vad tänker du köra för drevning ? Jag har 38/12 och det funkar riktigt bra.
Mvh
-
Kommer nog köra med 12/40 eller 12/36 för det har jag skurit ut i lasern än så länge.
Beställde hem bromsbelägg häromdagen. Orginaloket var bytt mot ett suzuki dr650 bromsok. Lite synd att såpass mycket är bytt på den men vad gör det om hundra år. :dntknow: Jag vet dock att dr650 bromsen nöp åt nåt så in i helvete.
Annars har jag bara målat lite delar på motorn då grejerna från lacken har dröjt. men å andra sidan har jag sagt till dem att inte stressa med grejerna av kostnadsskäl. Skickar med en liten bild på hur hojjen såg ut precis innan jag plockade ner den. Färgen på plast och sadel är de färger som sedan går igen i hojjen i övrigt.
-
Ja så har dagen äntligen kommit..ramen hämtades igår fredag och jag var inte sen på att börja skruva som ni ser. Idag har jag skaffat bultar till det mesta och monterat ihop rätt mycket. Mycket kvar ännu och jag har stooora problem med bakbromsen som inte vill lufta. Jeffla shajt men jag finner nog en lösning till slut. Snyggt blir det i alla fall!
-
Har vabbat lite idag och därmed kunnat mecka lite men skvallra inte för FK =)
Har haft lite problem med min bakbroms, fästena har itne passat riktigt och bromsbeläggen har lyst med sin frånvaro...även the mastercylinder har spökat som faen men nu har knutarna lösts upp. Hjulen är lämnade till VIANOR för montering så snart hoppas jag kunna sprätta lite grus men det är knappt man vågar nu när allt glänser så fint i garaget. En killswitch är också beställt (för att lugna frun i huset).
-
ser bra ut det där ()p
-
Kan bara hålla med ()p
-
Men varför Gud, Varför??? Varför kan du inte se till att saker och ting löper smidigt?? Du som är allsmäktig (eller nåt) borde väl för faen inte ha nåra problem med att besvara en enkel meckare sina pyttesmå böner??
Jaha, lite småskit som jefflas med mig bara. Var tvungen att skriva av mig en smula i hopp om att även det högste hönset läser på atvforum.se.
-
Jeeeevlar förbannad, skulle fixa lite med mitt slitna bakbromsok där kolven låste sig. Skulle rucka lite i kolven med en polygrip och hela kolven 'exploderar' i ett pooowwf och blir till damm. Gammal bakkelit-skit. Så nu är ett sprojlans nytt ok beställt från ebay, det kunde inte hjälpas. (sorry frugan) *sitter och väntar*
-
Voila, nu har den fått skor också. Bakbromsen spökar som ni vet samt att topplockspackningen läcker in vatten i cylindern. Får helt enkelt göra en nya medans jag väntar på köööbepackningen. Jäkla småkrabbel hela tiden. Men den blev rätt fin om jag själv får tycka till. Kanske en av de finare Quadracarna :dntknow: ;) :headbang:
-
Den är nu lite breddad fram. ska vända fälgarna så den smalnar av lite...tänkte inte på att jag fick framfälgarna på fel håll när jag skruvade på dem. De sitter bara med 2 bult just nu, de är lite provisoriskt monterade än så länge. Ville bara få ner den från hinken den stod på vid ihopsättning. Även lite kablage som hänger lite löst ska buntas fast. En ny killswitch ska monteras dit också när tid finnes mellan barn och bolibompa =)
-
Snygg ()p :)
-
Otroligt bra och snabbt jobbat ()p Försök få till en video till oss 2-takts nördar :headbang:
-
Vinatge ATV Racing - 1986 LA Coliseum Supercross (http://www.youtube.com/watch?v=ccpPEJicfqU#ws)
Här är lite njutning tills jag behagar få till en video O0
-
Fasen att jag missat denna tråd :banghead: :banghead:
Blir ju riktigt grant grabben.. ()p ()p
Hör av dig när det är gasa dax :ATV: :ATV:
-
Ja men visst blir det! Var ute och körde några km idag faktiskt. Ett par km hemifrån så dog hojjen. Topplockspackningen jag gjorde själv pajjade. En bit lossnade mellan vattenkanal och förbränningsrum vilket gjorde att trycket från explosionen flög rakt ut i vattensystemet. Det gjorde att en kylaslang 'pangade' bort från vattenpumpen. Var bara att hämta kärran och tuffa hemåt mot garaget. Men innan det hände så gasade jag ordentligt och det är härligt att känna en crossmotor göra sitt jobb =)
-
Några framsteg ?? ^-^
Snart är det :sunny: & kör dax... :headbang:
-
Jajjamensan, det är framsteg. Jag har kört ett par korta rundor själv och upptäckt diverse saker som inte var så bra fastskruvat...tex en bromsoket fram lossnade och kilades in mellan fälg/bromsskiva och det tog tväääärstopp i hög hastighet. Inte så roligt och bromsoket gick åt fanders så jag fick beställa ett nytt som bör komma vilken dag som helst. Nästa helg ska det ju bli riktigt jäkla bra väder. kanske vi kan sprätta lite grus då, måste bara dreva ner min hoj en smula då den är fördjävla ettrig. Går knappt köra i 50kmh då minsta lilla vibration i förgasaren gör att den rycker.
I will keep you updated