ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Picpic skrivet 3 mars 2012 kl. 12:44:55

Titel: Felkoder och test av TPS och tomgångsreglering, tacksam för uppslag från er
Skrivet av: Picpic skrivet 3 mars 2012 kl. 12:44:55
Hej

Jag har en Polaris Sportsman 500 EFI 2007.

Har en längre tid haft problem med för hög tomgång. Det händer inte ofta men på två turer på ca 45 min vardera hände det två gånger att tomgången vid gassläpp ställde sig för högt på mellan 1500 och 1600 rpm och fastnar där. Jag slår av nyckel och startar om och tomgången blir korrekt 1180. Ingen check engine lampa lyser men den lyser vid start som den skall så den verkar inte vara sönder. I övrigt går maskinen mycket bra. Om jag testar att ladda ned felkoder (blinkkoder) får jag dock följande koder:
 
22 = TPS circuit sensor high/low
47 = IAC open load/Short to ground
55 = Diagnostic lamp open load/Short circuit to ground/Short circuit to battery
 
Provade att koppla bort batteriet över natten men felkoderna finns kvar. Sedan satte jag igång och skruvade lite. Jag har kollat alla kablar från TPS:en och tomgångsregleringen till ECU:n. Alla kablar verkar ok. Jag har även testat resistensen på tomgångregleringen och TPS:en enligt de specifikationer som finns i de verkstadsmanualer jag har. Tomgångsregleringen stämde nästan perfekt men på TPS:en fick jag avvikelser från specifikationen, se nedan
 
TPS
Kontaktpinne 1-2 med stängd gas:     4,11 k Ohm (skall vara 4 k Ohm) avvikelse
Kontaktpinne 1-2 med full gas:          870 Ohm (skall vara 820 Ohm) avvikelse
Kontaktpinne 1-3:                              5,17 k Ohm (skall vara 4-6 k Ohm) korrekt
 
Tomgångsregleringen IAC
Kontaktpinne 1-2:      29 Ohm (skall vara 30 Ohm +- 1,2 ohm) korrekt
Kontaktpinne 2-3       29 Ohm (skall vara 30 Ohm +- 1,2 ohm) korrekt
Kontaktpinne 1-3       57,9 Ohm (skall vara 60 Ohm +- 2,4 ohm) korrekt
Kontaktpinne 4-5       29 Ohm (skall vara 30 Ohm +- 1,2 ohm) korrekt
Kontaktpinne 5-6       29,5 Ohm (skall vara 30 Ohm +- 1,2 ohm) korrekt
Kontaktpinne 4-6       57,2 Ohm (skall vara 60 Ohm +- 2,4 ohm) liten avvikelse
 
Mätningarna är gjorda vid bara ett par plusgrader och resistens ökar med värme så sannolikt är avvikelserna lite större, man skall egentligen mäta i rumstemperatur. Verkstadsmanualerna är väldigt hårda på avvikelser från specifikation och säger att om resistensen inte stämmer så är komponenten är felaktig och man skall byta ut den. Frågan är om det stämmer?

Jag tycker annars att det skulle kunna stämma ganska bra med en något defekt TPS. Det är ju inga stora avvikelser på resistensmätningarna på TPS:en ovan och maskinen uppvisar ju heller inga större fel så det skulle kunna stämma. Och TPS:en reagerar ju på gasvajerns läge och om TPS:en inte riktigt funkar som den skall så skulle det kunna förklara varför tomgången ibland blir för hög och att ECU:n då genererar felkoder. Vore väl heller inte så konstigt om en felfunktion på TPS:en också "spiller över" på tomgångsregleringen så att den också blir lite knäpp och så blir det felkod där också.
 
Jag har pratat med Lättviktsmotor i Norrtälje och de säger att det inte går att rensa felkoderna genom att koppla bort batteriet. Går bara att göra via deras dator säger de. Vet inte om det stämmer för i mina verkstadsmanualer står det att man kan rensa felkoder genom att koppla bort batteriet. Har ju som sagt provat att koppla bort batteriet men felkoderna finns kvar och det går ju inte att säga om de rensas eller inte, det kan ju vara så att de faktiskt rensas men laddas in på nytt så fort tändningen slås på.
 
Någon som har några uppslag???

Jonas