ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 1 mars 2012 kl. 23:42:14

Titel: Lång eller kort modell?
Skrivet av: Hasse L skrivet 1 mars 2012 kl. 23:42:14
Vad är det för för och nackdelar med att ha lång eller kort modell?
Komfort? framkomlighet?
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: onlyrobin skrivet 2 mars 2012 kl. 06:17:29
Tekniskt sett så borde den långa modellen ta sig sämre över exvis krön då den lättare hänger upp sig, men det skiljer bara 200mm i längd så det borde inte gåra någon större skillnad,
korta modellen tycker jag är roligare att köra än den långa pga den kortare hjulbasen,
dock så är den långa kanske mer praktiskt? du får plats med mer packning och en en passagerare:)
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: volvofreak skrivet 2 mars 2012 kl. 06:51:23
Jag har en lång som jag är väldigt nöjd med, perfekt om man vill ta med en passagerare. Stadig att köra på vägen. Tror inte att det har så stor betydelse i skogen, sen beror det ju på om du ska skjutsa passagerare eller inte. Åk och prova en av varje och känn dig för. Alltid tufft med en limonsine  :lol:
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: Evertsson skrivet 2 mars 2012 kl. 08:43:07
Jag hade bestämt mej för en lång modell men jag valde den korta för jag tyckte svängradien var lite bättre.
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 2 mars 2012 kl. 09:45:33
Tog en kort för den är smidigare i skogen och tycker att den långa ser hemsk ut. Inga problem att skjutsa på den korta modellen heller.
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: onka skrivet 2 mars 2012 kl. 10:43:04
personligen tycker jag inte om långa tycker dom ser för "stora" ut och enligt mig är den korta smidigare med och som kaj skriver går den bra att skjutsa på med  ()p
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: Pv544 skrivet 2 mars 2012 kl. 11:24:45
Finns även äldre trådar om detta, kanske inne på can-am delen. 
Tror dom brukar tycka att den långa är bättre i branter, stabilare och mindre tippbenägen.
 Fint med bra plats om man vill skjutsa, och åker man terräng med passagerare tror jag det blir mycket säkrare. 
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: Hydro skrivet 2 mars 2012 kl. 12:55:15
Hur det är med CF vet jag inte, men generellt brukar inte korta modeller vara reggade för två, vilket långa oftast är.
Så även om det GÅR att åka två på en kort så kan det alltså bli problem... om Harry Haffa är ute.  ()p
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 2 mars 2012 kl. 13:07:13
I mitt regbevis står det att jag får ha 1 passagerare med mig  ()p
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: mellanmjölk skrivet 2 mars 2012 kl. 13:45:27
Min cf är reggad för två och de gånger jag har barn eller sambo bakom sitter man ändå riktigt bra. Även med transportboxen, långfärdsryggsäck och feta hjälmar  :)

Jag hade valt den korta om det inte är så att du tycker den långa är snyggare...åka limousine som nån skrev  ()p :)
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: Fredde82 skrivet 2 mars 2012 kl. 14:24:02
Jag har den korta modellen och är nöjd med den, känns som att den är lite smidigare i skogen. Polaren har en lång och ibland kan han få ta omtag där jag precis åkt exempelvis runt ett träd eller liknande. Sen tycker jag personligen att den korta varianten ser bättre ut.
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: Pv544 skrivet 2 mars 2012 kl. 14:50:07
Hur det är med CF vet jag inte, men generellt brukar inte korta modeller vara reggade för två, vilket långa oftast är.
Så även om det GÅR att åka två på en kort så kan det alltså bli problem... om Harry Haffa är ute.  ()p

Det är nog mest (bara?) Can-am som har sina korta varianter reggade utan passagerare. Kanske för att dom har långa också eller för att det är säkrare.
Annars är nog tom småmaskinerna från Kina reggade för passagerare, men sen om maxvikten tillåter att man har någon med sig är ju en annan sak.

Borde väl även bli stabilare när man är ute och sladdar efter vinter eller grusvägar i högre hastigheter. Men cf kanske inte är så väldigt sladdvänliga ändå pga andra orsaker (bortsett från x8, men den finns ju bara som lång).
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 2 mars 2012 kl. 16:59:43
En lång modell går stabilare än en kort i alla lägen kan man säga. Åka brett, åka snett, åka fort, you name it.
Största fördelen som jag tycker är att man känner i stort sett aldrig att det är risk att slå över bakåt eller framåt. Även i sned sidled så att säga går det stadigare.
Och min sambo är klart förtjust i att åka med, man sitter ju riktigt kungligt "bak" på en lång.

Nackdelen som sagt är väl att man får saxa en extra gång i skogen kanske. Och visst är risken större att hänga sig, men med bukplåt så är det ju bara en fråga om att ta lite mer fart och hasa sig över.

Mina ord kring det hela.
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: ingvarjohansson skrivet 2 mars 2012 kl. 20:07:24
Jag valde den långa, eller det var lite så att återförsäljaren hade en sån hemma och den tog jag hand om. Fördel: lite stabilare även med timmerkärran bakom. Jag som har storlek 6xl i skjortan får enkelt med mig kompisen som passagerare och på landsväg går den hur stadigt och stabilt som allra helst.  Nackdel: svängradien blir ju lite större, inte så bra med timmerkärran i skogen.

Några bilder på mitt ekipage finns här http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40508.12 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40508.12)

Men smaken är ju som baken............
Titel: SV: Lång eller kort modell?
Skrivet av: Oskar P skrivet 2 mars 2012 kl. 23:01:32
En lång modell går stabilare än en kort i alla lägen kan man säga. Åka brett, åka snett, åka fort, you name it.
Största fördelen som jag tycker är att man känner i stort sett aldrig att det är risk att slå över bakåt eller framåt. Även i sned sidled så att säga går det stadigare.
Och min sambo är klart förtjust i att åka med, man sitter ju riktigt kungligt "bak" på en lång.

Nackdelen som sagt är väl att man får saxa en extra gång i skogen kanske. Och visst är risken större att hänga sig, men med bukplåt så är det ju bara en fråga om att ta lite mer fart och hasa sig över.

Mina ord kring det hela.

hmm, inte känt att du är på väg att tippa bakåt? då har du inte kört där de e brant!
jag har fått den känslan ett par gånger, och en gång, på bråt i borås, tog jag mig uppför en bergshäll med framhjulen i luften, och det var självklart inte pga effekten...
ungefär som här: Arctic cat diesel WHEELIE! (http://www.youtube.com/watch?v=A_1n2Vyz0SY#)

här hade det också behövts en lång modell, med tyngder på frontracket: Range Rover Sport + Land Rover Discovery 3 / LR3 extreme steep climbing - Pro7 Galileo Fake Check (http://www.youtube.com/watch?v=4U-yFmnu0sY#)