ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Boon skrivet 28 februari 2012 kl. 22:38:29
-
Har sökt men inte hittat.
Hur krångligt är det att byta däck själv? Inte som på en cykel förstår jag, men gör man det själv? Eller är det bara att lämna in?
Kollat på joytube och det enda jag hittar är hur man får av däcken med en bil. Inget hur man ska få dit dom nya.
Tack på förhand...
-
Det e ganska knepigt.. men ett sätt jag tycker funkar är detta:
Använd två 50cm brädbitar och två tvingar för att lossa däcket från fälgkanten. Klura en stund så kommer du på hur jag använder dom grejjerna. Ena brädan på ena fälgkanten och andra precis innan kanten på motsatt sida. Skruva tills däcket trycks förbi kanten inåt.
Jag har även ett stooort skruvstycke jag kan använda för att pressa av däckskanterna och det underlättar.
Smörj däckskanten med ex glidex (finns på julas vvsavdelning bla) och bryt av med däckjärn.
Smörj det nya däckets kanter och kräng på det.
Sätt på kompressorn utan ventilinsats och pumpa samtidigt som du trycker med knät på det stående hjulet för att tvinga däcket mot fälgkanten. Räcker inte knät till så dra ett spännband runt däcket till du börjar få i luft.
Pumpa till båda sidor hoppat ut mot fälgkanten.
Montera ventilinsats och pumpa till rätt tryck.
Montera sen och kör skiten ur dom!
-
Jag byter själv. Är inte speciellt svårt och när man får in hur man ska göra går det på 20 minuter av/på för en fälg. Tar längre tid att åka fram och tillbaka mellan hemmet och gummifirman än att göra det själv för mig.....
Ta av däck
Lägg hjulet på en bänk, pressa däcket med en tving så det släpper från kanten på fälgern sen är det bara att bryta med däckjärn resten av biten runt, gär på båda sidorna. Lägg däcket på marken med den sida av fälgen som har minst avstånd från fälgkanten till gropen i fälgen, sätt knäna så däcket trycks ner på ena sidan och bänd däcket över fälgkanten på motsvarande sida. Gör så runt om på sen är det bara att dra fälgen ur däcket.
Lägg på
Lägg däcket på bänken och smörj in med såpa eller annan glidig klet. Tryck i den sida på fälgen som ha lilla avståndet mellan fälgkant och grop. Vänd på allt och sätt knät på däcket så det trycks in i gropen och bänd motsvarande sida över fälgen, gör så runt om.
Tada nu är dte bara att pumpa.
-
Tack som fan för dom utförliga och snabba svaren!
Får se i veckan om det blir hemma fix eller inlämning.
Har firma ca 5 min hemifrån ;)
-
()p
Akta insidan på fälgkanterna med dina brytjärn bara. Tänk på att det är där emot som däcket tätar sen. Förutom det kan det inte gå fel.
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34263.0;all (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34263.0;all)
Finns en gammal tråd med mer åsikter där.
Jag byggde ihop något som liknar denna:
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/181993_10150392235490624_771665623_17434246_6653321_n.jpg)
Det är ju bara för att få däcket att släppa, sen däckjärn att kränga av det. Men får man bara loss däcket riktigt och ser till att däcket ligger löst inne i mitten på fälgen så är det rätt lätt att få av det.
Sen vid montering så smorde jag med såpa (har jag för mig) och sen trampade med fötterna tills däcket satt dom det skulle. Bra att vara tung då!
När jag skulle pumpa upp bakdäcken (27x12x12 Bighorn) så fick jag inte det att bli tätt. För klen kompressor, går ju inte att chocka ut det som gummifirmorna kan med sin grejer.
Så det fick bli bondvarianten med startgas för att smälla ut det, gick bra. Kollade lite youtube innan jag vågade prova... ()p
I mitt fall var det ju atv däck, kanske är svårare med ostar till quad?
Ångrar grymt att jag lämnade iväg förut lösa däck och fälgar för endast montering. Dom hundralapparna hade man sparat i snabbt bara genom att kliva lite på däcken.
Svårast är ju att få däcket att släppa från fälgen.
-
Fiffi manick pv! Det slänger jag i kopiatorn ;)
-
Finns det inte sånt däckvertkyg på biltema?
-
Finns det inte sånt däckvertkyg på biltema?
Jo, fast jag tror det är en variant gjord för mc däck.
-
en sådan här har jag köpt funkar kanon men de kan bli märken i fälgen men är man försiktig så går de http://www.blocket.se/dalarna/Dackmaskin_38159888.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/dalarna/Dackmaskin_38159888.htm?ca=15&w=3)
-
jag är en riktig hårding och kör redneckmetoden för att byta mina däck.
att släppa däcket från fälgen går till så här: How to ( unseat ) break the bead on an ATV tire with no tools. Redneck method! (http://www.youtube.com/watch?v=Bha3go80Syg#)
och startgasmetoden används till att sätta däcket mot fälgen, om däcken är nya och gjorda av bakelit samt inlindade i en massa plast som plattar ihop dom så kan det bli tjurigt även med startgasen (mina nya superswamper var stenhårda) jag fick till slut ta fram propan och då gick det, men smällen blev så kraftig så det kändes inte riktigt kontrollerat, hjulet studsade upp en meter i luften..
How not to inflate a tyre! (http://www.youtube.com/watch?v=bywA5apAkbw#)
man får skynda sig att fylla luft direkt efter däcket sätter sig, för när gasen i däcket kallnar så krymper det och sugs ihop.
-
Eller så kommer man till mig har däckmaskin och kränger gärna atv sulor'
Finns i norra änden av roslagen så de kanske e långt för en del av er.. :dntknow:
-
Blev noob varianten och lämna in.
Dock gjorde dom det under förmiddagen och kostade 150 kr...
-
Blev tvungen att testa startgasvarianten idag. Försökte i 30min med spännband och kompressor men sen tröttnade vi och tankade 2 sekunder startgas i däcket och drog i väg en sträng gas på backen. I med en tändsticka i strängen, woff, klart!
Sjukt smidigt... kommer aldrig mer bråka med kompressorn och spännband den saken är klar.
Nu återstår bara att bygga en sån däringa som pv visade bild på, sen bör det gå relativt fort och enkelt att kränga däck.
-
Tänk på att startgas explosionen kan bli så kraftig att korden i däcket går av.
Liten varning bara