ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Fredde82 skrivet 28 februari 2012 kl. 09:10:12
-
Jag har lite funderingar till er som kör mycket timmervagn för att hämta ved. Antar att många av er har elvinsch på vagnen och det jag undrar är, kör ni med separat batteri till vinschen eller ström via hjulingen? Hur länge håller ett typ 55 ah batteri vid vinschning?
-
Jag använder i huvudsak hjulingens batteri, ha alla andra strömkällor avstängda.Har du gjort ett fulldrag med vinschen skall den vila i ca 10 minuter för att inte brännas och batteriet återhämta sig något.Jag lunnade mycket i början, men efter en bränd vinsch blir det handlastning i möjligaste mån, dessutom köpte jag en bensinvinsch för lunningsjobben.Kopplar du in två batterier, tänk då på att använda två lika med samma drifttid/ålder.Det bästa är annars att använda ett förbrukarbatteri till vinschen som kan avskiljas som på en båt, startbatterier tål sämre att urladdas än förbrukarbatterier.Om möjligt är det bra att hålla lite varv på hjulingen när du gör ett lite längre drag.
Mvh Anders
-
Tack för det svaret. Min tanke är väl också att handlasta det man orkar med och ta de tunga med vinsch. Funkar det att ha ett förbrukarbatteri på vagnen som man laddar med laddare eller bör man ha laddning från hjulingen?
-
Jag kör med batteriet på hjulingen och jag låter aldrig vinschen vila mer än tiden det tar att dra ut linan igen, har inte haft några problem med varken vinsch eller batteri (fick iofs byta kolhållaren nu i vinter men jag tror inte det beror på sommarens/höstens vedvinschning). Däremot så står ju hjulignen på tomgång hela tiden när jag är i skogen så den laddar hela tiden, sen så brukar jag sätta batteriet på underhållsladdning ibland (kanske en gång per vecka)...
-
Nej inte fan låter jag heller vinschen vila enligt spec, men jag eldade upp en Warn RT-30 under en arbetsdag med många långa drag.Det blev tji garanti då jag inte låtit vinschen vila minst 10 minuter efter fullt drag :o.Har du ett JÄTTEBATTERI :Dkanske du kan köra en hel dag utan att ladda, men laddning från hjulingen är vad som gäller. ()p
-
Tack för svaren grabbar ()p
-
att vincha ved/massa/virke med elvinch är ju oxå nåt som tar död på tålamodet :lol:
tacka vet jag hydraulvinch ()p
-
att vincha ved/massa/virke med elvinch är ju oxå nåt som tar död på tålamodet :lol:
tacka vet jag hydraulvinch ()p
Ja, eller vinsch man hänger på traktorn som går på kraftuttaget.. Men är det bra väder när man ute i skogen så gör det inte så mycket att det tar en stund att vinscha, men jag gör det ju på hobbynivå, inte yrkesmässigt..
-
Ja, eller vinsch man hänger på traktorn som går på kraftuttaget.. Men är det bra väder när man ute i skogen så gör det inte så mycket att det tar en stund att vinscha, men jag gör det ju på hobbynivå, inte yrkesmässigt..
kör oxå bara på hobbynivå, fast man är lite kräsen, har en 5 tons vinch på traktorn och hydraulvinch på kranman vagnen..
men det är som du säger.. fint väder. gofika o kaffe då får de gå hur långsamt de vill :sunny:
-
Jag har ett bilbatteri sittandes på vagnen, och det laddas inte via hjulingen utan det sätts på underhålls-laddning vid behov. Funkar för mig, men det är ju endast för det privata skogsbruket. Men skulle jag ha ett behov av att använda vinschen aktivt i skogen så skulle jag aldrigt tänka mig att använda en el-vinsch, radiostyrd hydraulvinsch är så mycket bättre på många punkter. :)
-
Kör mycket med timmervagn och hämtar stockar. Har ingen vinch på vagnen inte kran heller. Har bara en rt30 vinch i fronten på polarisen.
Får handlasta varje pinne.
Sen behöver jag inte spinga på gymmet heller.