ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: riro skrivet 25 februari 2012 kl. 15:26:16
-
Någon som har koll på vilken mutterstorlek det är på variatorn (ser ut att vara samma på primär och sekundär)?
Har ingenting vettigt att mäta med, men jag skulle tippa på 32mm... stämmer det?
-
De är då 32mm på min och jag köpte en som va lite "djupare" då axeln sticker ut lite i centrum
-
Någon som har koll på vilken mutterstorlek det är på variatorn (ser ut att vara samma på primär och sekundär)?
Har ingenting vettigt att mäta med, men jag skulle tippa på 32mm... stämmer det?
Ingen aning? Men blir nyfiken ifall det är något man ska hålla koll på? Eller vad är anledningen till att Du undrar? Vill lära mig maaaaaassor... :)
-
Ingen aning? Men blir nyfiken ifall det är något man ska hålla koll på? Eller vad är anledningen till att Du undrar? Vill lära mig maaaaaassor... :)
Ville veta för att jag funderar på att skruva på just den muttern. :D
... rembyte börjar nog närma sig ... tror jag.
-
Stoppa i en power fjäder och lite tyngre vikter "27.5gram" så håller remmen längre och man slipper få den att varva som en röd gris för att komma nån vart
värt varenda krona köpte min på Spop i bålsta
-
(http://youtu.be/uxTCLZksvnU)
Här ser du hur du gör och vad du behöver.
:)
BENNY
-
Ville veta för att jag funderar på att skruva på just den muttern. :D
... rembyte börjar nog närma sig ... tror jag.
Och då nästa dumma fråga...hur länge, ca, håller remmen? Eller hörs det klart och tydligt INNAN man blir ståendes någonstans i skogen?
-
Hörs gör de väl inte men blir den för sliten tappar du drivkraft och toppfart
-
Jag har tänkt å bara montera kraftigare fjäder då jag har orginal däck.
Ska man inte använda tyngre vikter bara när man har större däck på maskinen?
Såg att trech sålde vikter ihop med avgassystemet så man blir lite kluven hur det ska vara.
Någon som vet?
-
Jag vet hur det ska vara :)
Dock är det inte bara att göra, allt beror på vad du vill uppnå.
Att ställa in variatorer optimalt finns det böcker om.
Grovt sagt så är det så här:
Större däck= lättare vikter och/eller hårdare fjäder.
Lättare vikter kan orsaka remslir, Hårdare fjäder ger mer rempress. Oftast har man en kombination.
Har man tex bytt avgassystem så blir maskinen starkare, då kan du ha tyngre vikter för att motorn ger mer vrid.
Dr Pulley koppling gillar lite motstånd. Har du större däck så är en sådan koppling ihop med originalvikterna bra.
Jag förstår att det är rörigt, det är inte helt lätt att förklara.
Med vänlig hälsning, Benny
-
Okej ....
Jag har monterat d.a.j annat luftfilter tagit bort kattarna + lindat röret och strypt av den och förstås monterat eran trimbox.
Vill gärna ha kvar toppfarten.
Räcker det då med den kraftigare fjädern eller ska jag bytta till tyngre vikter också?
-
Jag föreslår endast fjäder :)
/Benny
-
Bra!
Då är det bara ut å skruva lite i garaget, kanske blir en liten utmaning å få dit fjäderrackarn.
Tackar så mycket för snabbt svar.