ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: ingvarjohansson skrivet 23 februari 2012 kl. 23:23:10

Titel: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: ingvarjohansson skrivet 23 februari 2012 kl. 23:23:10
Hur gör man för att kolla nivån på kylarvattnet på 500 Black Edition?
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 24 februari 2012 kl. 09:25:58
Du får väl skruva bort "lasträcket" fram och "huven" sen sitter kylar locket där. Vet inte om det sitter nått expansionskärl på dessa maskiner.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: airborne skrivet 24 februari 2012 kl. 09:57:57
Det finns expansionskärl det sitter på vä sida under tanken man skruvar bort plastkåpan så kommer man åt det. Men det är bra att kolla nivån i kylaren om det inte finns någon glykol i expansionskärlet det går inte att fylla kylaren genom att bara fylla på i expansionskärlet. Man måste fylla direkt i kylaren då.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Mckie skrivet 24 februari 2012 kl. 09:59:03
Expansionskärlet sitter på vänster sida under växelspaken ungefär.
plocka bort plasten på vänster sida om motorn så ser du det.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: busabergarn skrivet 28 februari 2012 kl. 11:38:22
På min ED är det ett hål i plasten på vänster sida där man ser nivån mellan max och min utan att behöva ta bort nån plast.. Syns inte nivån där då är det dags att leta fel.  ()p
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Zacko skrivet 3 mars 2012 kl. 23:02:42
En liten fundering !
Då jag fick tillbaka min X:5 från service då även en packbox i vattenpumpen byttes lyckades firman inte fylla kylsystemet riktigt. Jag fyllde då kylaren full samt expansionskärlet till maxnivån. Efter en provtur var expansionskärlet fullt och det läckte ut ur gummilocket. Jag sög då ur expansionkärlet till strax under maxnivån och har sedan kört runt utan problem. Detta måste betyda att det inte kan vara helt fullt i kylaren utan att det skall ha en viss expansionsmöjlighet innan den trycker ut kylarvätskan expansionkärlet, eller ???
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: krille skrivet 3 mars 2012 kl. 23:34:44
vätskan vidgas vid värme och då sipprar det ut genom locket som är tryckbelastat. har du sedan sänkt nivån när vätskan varit varm till maxnivån så bör nivån vara ngt lägre i burken när det kallnat..kollat ? du har ju kört ett tag utan problem så nu är väl allt bra då
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Zacko skrivet 4 mars 2012 kl. 09:24:03
Nivån i expansionskärlet ändras ungefär 1 cm skillnad vid kall och varm motor. Den har aldrig visat över 3 staplar på tempmätaren(digitala) efter påfyllning.

vätskan vidgas vid värme och då sipprar det ut genom locket som är tryckbelastat. har du sedan sänkt nivån när vätskan varit varm till maxnivån så bör nivån vara ngt lägre i burken när det kallnat..kollat ? du har ju kört ett tag utan problem så nu är väl allt bra då
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: ingvarjohansson skrivet 4 mars 2012 kl. 23:06:52
Man kunde ju tycka att det skulle vara lite användarvänligt så att man inte behöver skruva bort något för att kolla nivåerna. En öppningsbar lucka i motorhuven skulle ju inte vara fel om man nu måste skruva bort huven för att kunna kolla nivån. Men det måste ju tillverkaren i Kina komma på då.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Oskar P skrivet 4 mars 2012 kl. 23:38:07
Man kunde ju tycka att det skulle vara lite användarvänligt så att man inte behöver skruva bort något för att kolla nivåerna. En öppningsbar lucka i motorhuven skulle ju inte vara fel om man nu måste skruva bort huven för att kunna kolla nivån. Men det måste ju tillverkaren i Kina komma på då.
har du läst busabergarns inlägg? det är i expansionstanken man kollar nivån, kylarlocket ska inte öppnas mer än vid reparationer och byte av kylvätska. påfyllning sker i exp. tanken.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 5 mars 2012 kl. 07:29:57
På en cf 500 kan du ha tomt i kylaren o ändå fullt i expansionskärlet.Så vill du veta att systemet är fullt måste du kolla i kylaren.Kylaren matas INTE från expansionskärlet.  mvh//hades
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Miko skrivet 5 mars 2012 kl. 08:10:11
På en cf 500 kan du ha tomt i kylaren o ändå fullt i expansionskärlet.Så vill du veta att systemet är fullt måste du kolla i kylaren.Kylaren matas INTE från expansionskärlet.  mvh//hades
Stämmer bra  ()p
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Zacko skrivet 5 mars 2012 kl. 08:30:37
Kan bara hålla med! När jag fick tillbaka den från service hade dom missat att fylla på systemet, fick i nästan 1 liter !!! Trots detta var expansionskärlet på maxnivå. Som tur va han jag stänga den innan den gick varm....
Då ställer man sig några frågor , varför ha max och min på detta kärl när den ändå inte återfyller systemet om det blir tomt ??? Är det bara en catchtank som tar det som kylsystemet inte behöver ? I så fall varför höjs och sänks denna niva vid varm och kall motor.
Är inte riktigt klar över hur detta fungerar....

Mvh H

På en cf 500 kan du ha tomt i kylaren o ändå fullt i expansionskärlet.Så vill du veta att systemet är fullt måste du kolla i kylaren.Kylaren matas INTE från expansionskärlet.  mvh//hades
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 5 mars 2012 kl. 08:48:27
Kan bara hålla med! När jag fick tillbaka den från service hade dom missat att fylla på systemet, fick i nästan 1 liter !!! Trots detta var expansionskärlet på maxnivå. Som tur va han jag stänga den innan den gick varm....
Då ställer man sig några frågor , varför ha max och min på detta kärl när den ändå inte återfyller systemet om det blir tomt ??? Är det bara en catchtank som tar det som kylsystemet inte behöver ? I så fall varför höjs och sänks denna niva vid varm och kall motor.
Är inte riktigt klar över hur detta fungerar....

Mvh H
Expansionskärlet är inte till för påfyllning då det endast tar hand om expanderande vätska.På bilar som t.ex volvo 240 sitter det högre än kylaren o kan då misstas som påfyllningshål då det funkar på dessa.Men på en cf 500 är det BARA till för att ta hand o det överflöd som uppstår vid expansion.Påfyllning måste tyvärr ske via kylaren.  Tror det nämns i handboken oxå,mvh//hades
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: volvofreak skrivet 5 mars 2012 kl. 09:08:59
På våran bil så finns det inget kylarlock att fylla i, bara expansionskärl. Hur funkar det på bilen? :hmmm:
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 5 mars 2012 kl. 09:34:18
På våran bil så finns det inget kylarlock att fylla i, bara expansionskärl. Hur funkar det på bilen? :hmmm:
Det är så på många bilmodeller,hojar oxå.Men INTE på cf-500.  mvh//hades
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 5 mars 2012 kl. 09:39:58
Det är så på många bilmodeller,hojar oxå.Men INTE på cf-500. Skulle dessutom gissa på att erat bilexpansionskärl har ytterligare en slang i botten som ger retur direkt i kylaren. mvh//hades
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Zacko skrivet 5 mars 2012 kl. 19:57:33
Jag är med på detta !    MEN !  varför är det märkt med en max och min-nivå expansionskärlet och varför ändras nivån när den varm och kall  ????????????
Min ÅF sa att det enda jag behövde kolla var att nivån låg mellan max och min i expansionskärlet...

Mvh Hasse


Expansionskärlet är inte till för påfyllning då det endast tar hand om expanderande vätska.På bilar som t.ex volvo 240 sitter det högre än kylaren o kan då misstas som påfyllningshål då det funkar på dessa.Men på en cf 500 är det BARA till för att ta hand o det överflöd som uppstår vid expansion.Påfyllning måste tyvärr ske via kylaren.  Tror det nämns i handboken oxå,mvh//hades
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Oskar P skrivet 5 mars 2012 kl. 21:05:05
jag är tämligen övertygad om att expansionskärlet på CF, precis som på många andra hjulingar, är av atmosfärstryckstyp, dvs inget tryck finns i kärlet, det är fjäderkraften i kylarlocket som håller ett tryck i kylaren.
för länge sedan (volvo PV) så var kylsystemen av öppen typ, då satt det ett kylarlock och när vätskan expanderade så trycktes den förbi kylarlocket och ut i ett överskottsrör, rakt ut, och när motorn kallnade så sögs det in luft i systemet. så att det alltid var en luftficka högst upp i kylaren.
Senare kom det slutna system, där ett expansionskärl monterades på detta överskottsrör, och det som trycktes ut hamnade i kärlet, och när systemet sen kallnade så sögs det tillbaka vätska från kärlet till kykaren, så det blev ingen luftficka i kylaren. locket på detta kärl hade ventilationshål.
och ännu senare började det komma system med trycksatt expansionskärl, där finns inget kylarlock, utan systemet står i direktkontakt med expkärlet och locket på kärlet håller trycket.

så om man har gjort ingrepp i kylsystemet, DÅ fyller man direkt i kylaren, ut och kör och låter den kallna och kollar kylaren en gång till, och efterfyller där.
sen ska det räcka att hålla koll på nivån i kärlet, OM kylarlocket tätar ordentligt, och slangen mellan kylare och kärl inte drar in tjuvluft, så ska man inte behöva öppna kylarlocket, när motorn blir varm så ska luftbubblor tryckas ut i kärlet, och när den kallnar ska vätska sugas in.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 6 mars 2012 kl. 06:55:22
jag är tämligen övertygad om att expansionskärlet på CF, precis som på många andra hjulingar, är av atmosfärstryckstyp, dvs inget tryck finns i kärlet, det är fjäderkraften i kylarlocket som håller ett tryck i kylaren.
för länge sedan (volvo PV) så var kylsystemen av öppen typ, då satt det ett kylarlock och när vätskan expanderade så trycktes den förbi kylarlocket och ut i ett överskottsrör, rakt ut, och när motorn kallnade så sögs det in luft i systemet. så att det alltid var en luftficka högst upp i kylaren.
Senare kom det slutna system, där ett expansionskärl monterades på detta överskottsrör, och det som trycktes ut hamnade i kärlet, och när systemet sen kallnade så sögs det tillbaka vätska från kärlet till kykaren, så det blev ingen luftficka i kylaren. locket på detta kärl hade ventilationshål.
och ännu senare började det komma system med trycksatt expansionskärl, där finns inget kylarlock, utan systemet står i direktkontakt med expkärlet och locket på kärlet håller trycket.

så om man har gjort ingrepp i kylsystemet, DÅ fyller man direkt i kylaren, ut och kör och låter den kallna och kollar kylaren en gång till, och efterfyller där.
sen ska det räcka att hålla koll på nivån i kärlet, OM kylarlocket tätar ordentligt, och slangen mellan kylare och kärl inte drar in tjuvluft, så ska man inte behöva öppna kylarlocket, när motorn blir varm så ska luftbubblor tryckas ut i kärlet, och när den kallnar ska vätska sugas in.
Det du skriver stämmer så länge inget kylmedium lämnat kylaren,t.ex vid läckage.Du kan ALDRIG fylla upp en kylare via expansionskärlet på en cf 500.Så är man SÄKER på att kylaren är full räcker det med att hålla koll på nivån i ex-kärlet.Men är man det minsta tveksam o vill VETA att systemet är fullt innebär det tyvärr lite mek iform av att demontera lasträcke o huv o kolla i kylaren.Håller med om att det inte är speciellt användarvänligt,tack o lov är ju x8:an begåvad med en fin framlucka som tas bort på 5 sekunder för att kolla nivån.Det går framåt i kina oxå tydligen=) mvh//hades
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 6 mars 2012 kl. 07:09:35
Då locket endast öppnar passagen till expansionskärlet när vätskan e så varm att det blir övertryck borde ju locket va stängt när den kallnar.Så jag förstår inte hur nån vätska skulle kunna sugas tillbaks då,borde ju va stängt.Om allt funkar som det ska borde det ju inte va nån större aktivitet i expansionskärlet öht då det endast hanterar lite övertryck i form av luft.Såg att x:an fått en extra liten "gummikork" som sitter innanför locket på ex-kärlet,så ni som upplever att det lite "sladdriga" locket på burken far o småpyser o droppar kan nog beställa en sån "plopp" o trycka dit,för det e samma mått.  mvh//hades
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Oskar P skrivet 6 mars 2012 kl. 20:57:20
Då locket endast öppnar passagen till expansionskärlet när vätskan e så varm att det blir övertryck borde ju locket va stängt när den kallnar.Så jag förstår inte hur nån vätska skulle kunna sugas tillbaks då,borde ju va stängt.Om allt funkar som det ska borde det ju inte va nån större aktivitet i expansionskärlet öht då det endast hanterar lite övertryck i form av luft.Såg att x:an fått en extra liten "gummikork" som sitter innanför locket på ex-kärlet,så ni som upplever att det lite "sladdriga" locket på burken far o småpyser o droppar kan nog beställa en sån "plopp" o trycka dit,för det e samma mått.  mvh//hades

om man studerar ett kylarlock noga (iallafall det på min buick roadmaster, som har sånt system som de flesta hjulingar) så ser man att mitt i kylarlocket sitter en backventil, så om vätska ska tryckas ut från kylet till kärlet, så krävs det ett tryck på 15PSI för att övervinna fjäderkraften, men åt andra hållet krävs inget tryck alls, eftersom backventilen öppnar.

du har rätt i att det kan försvinna vatten i kylet utan att det försvinner i kärlet lika snabbt, vid ett läckage, men har man läckage så får man ju helt enkelt fixa det..
vätskevandringen mellan kyl och kärl fungerar ju bäst om systemet inte läcker.
små läckor, som endast läcker med motorn igång, t.ex. vattenpumpens axeltätning klarar det också av.
så efter man fyllt systemet ska man köra, låta den kallna och kolla i kylaren, upprepa det ett par tre ggr, sen behöver man bara kolla i kärlet om man inte har nåt läckage, och om kylarlocket fungerar och ingen luft tillåts sippra in mellan locket och kärlet.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 7 mars 2012 kl. 07:09:36
om man studerar ett kylarlock noga (iallafall det på min buick roadmaster, som har sånt system som de flesta hjulingar) så ser man att mitt i kylarlocket sitter en backventil, så om vätska ska tryckas ut från kylet till kärlet, så krävs det ett tryck på 15PSI för att övervinna fjäderkraften, men åt andra hållet krävs inget tryck alls, eftersom backventilen öppnar.

du har rätt i att det kan försvinna vatten i kylet utan att det försvinner i kärlet lika snabbt, vid ett läckage, men har man läckage så får man ju helt enkelt fixa det..
vätskevandringen mellan kyl och kärl fungerar ju bäst om systemet inte läcker.
små läckor, som endast läcker med motorn igång, t.ex. vattenpumpens axeltätning klarar det också av.
så efter man fyllt systemet ska man köra, låta den kallna och kolla i kylaren, upprepa det ett par tre ggr, sen behöver man bara kolla i kärlet om man inte har nåt läckage, och om kylarlocket fungerar och ingen luft tillåts sippra in mellan locket och kärlet.
Meckar tyvärr inte buick.Pratar bara om cf här.Går inte att jämföra rakt över varenda fordon som finns,man får helt enkelt skapa sig erfarenheter om det specifika fordon det talas om för tillfället.Husaberg o buick har vissa egenskaper,cf andra.Händer allt för ofta att det kommer in fordon på service där folk fyllt hela expansionskärlet i tron om att dom fyller kylaren(t,ex efter en kokning).Sen saknas det 1 liter eller mer i kylaren.Cf har tyvärr inget buicklock,,,så den suger inte ur kylarvätska från expansionskärlet.  mvh//hades
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: airborne skrivet 7 mars 2012 kl. 16:05:02
Min cf har nog ett buick lock för den visar under undre strecket på expansionskärlet vid kall motor och när motorn är varm så är det uppe vid övre strecket så kylaren både suger och pressar ur sig kylvätska till expansionskärlet. Samma fenomen på kompisens cf.

Eller så har jag förväxlat locket till min pontiac 60 så det kanske sitter ett pontiac lock på :lol:.

Nej sanningen är nog den att alla kylsystem med expansionskärl har förmågan att både suga ur samt fylla expansionskärlet eller hur? :djump:
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: anersimyra skrivet 7 mars 2012 kl. 16:25:28
Jo det heter ju EXPANSIONS kärl :o :D :hmmm:
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Oskar P skrivet 7 mars 2012 kl. 17:13:24
Meckar tyvärr inte buick.Pratar bara om cf här.Går inte att jämföra rakt över varenda fordon som finns,man får helt enkelt skapa sig erfarenheter om det specifika fordon det talas om för tillfället.Husaberg o buick har vissa egenskaper,cf andra.Händer allt för ofta att det kommer in fordon på service där folk fyllt hela expansionskärlet i tron om att dom fyller kylaren(t,ex efter en kokning).Sen saknas det 1 liter eller mer i kylaren.Cf har tyvärr inget buicklock,,,så den suger inte ur kylarvätska från expansionskärlet.  mvh//hades
tog buick som exempel, många andra fordon har samma system, t. ex japanska 80-90tals bilar.
om det inte funnits backventil i kylarlocket, så hade kylsystemet bara kunnat trycka vätskan ut i kärlet, när systemet sen kallnar, så sjunker trycket ända ner till atmosfärstryck, och det är då backventilen börjar släppa in vätska när systemet fortsätter kallna, hade det inte funnits nån backventil så hade det blivit undertryck i systemet och slangarna hade sugits ihop, så den måste finnas där.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 7 mars 2012 kl. 19:39:42
Måste ändå missuppfattat dig från start isf.För då pratade vi inte om den deciliter som det expanderar på en cf:500,utan om att det gick att fylla kylsystemet via expansionskärlet.O det går inte.På 09-orna fick vi byta kylmedium i nästan alla maskiner då det kristalliserades o bildade ett grönt "socker" på switchen som slår i gång kylfläkten.Kom in ett o annat jobb lite "för sent" så att säga. ;)   Blev några toppackningar o annat gott o blandat.Det var då man fick lära sig att små kinesmaskiner inte riktigt funkar på samma sätt som en stor v:8a eller liknande.Kylarlocken trillade ofta i bitar förr oxå btw. :)   Man blev alltid lite nervös när en kund ringde o berättade om sitt storkok o avslutade med"""  jag vet att det finns vatten i den för "burken" e full" o den kokar inte längre.Oftast berodde det på att det inte fanns nåt som kunde koka i den kvar. ;D     mvh//hades
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Miko skrivet 7 mars 2012 kl. 20:10:17
Måste ändå missuppfattat dig från start isf.För då pratade vi inte om den deciliter som det expanderar på en cf:500,utan om att det gick att fylla kylsystemet via expansionskärlet.O det går inte.På 09-orna fick vi byta kylmedium i nästan alla maskiner då det kristalliserades o bildade ett grönt "socker" på switchen som slår i gång kylfläkten.Kom in ett o annat jobb lite "för sent" så att säga. ;)   Blev några toppackningar o annat gott o blandat.Det var då man fick lära sig att små kinesmaskiner inte riktigt funkar på samma sätt som en stor v:8a eller liknande.Kylarlocken trillade ofta i bitar förr oxå btw. :)   Man blev alltid lite nervös när en kund ringde o berättade om sitt storkok o avslutade med"""  jag vet att det finns vatten i den för "burken" e full" o den kokar inte längre.Oftast berodde det på att det inte fanns nåt som kunde koka i den kvar. ;D     mvh//hades
Och när det bildades beläggningar på den givaren så gick inte fläkten igång, har jag förstått rätt? Bara frågar för jag har en nästan ny givare på plats pga att den gamla fick man knacka på för att fläkten aldrig stannade.
Nu är det samma med den nya, tycker det är konstigt att den inte håller längre så jag funderar kring andra faktorer som kan göra att denna givare tror att vattentempen är "för varm" fast att maskinen är kall.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 7 mars 2012 kl. 20:21:18
Och när det bildades beläggningar på den givaren så gick inte fläkten igång, har jag förstått rätt? Bara frågar för jag har en nästan ny givare på plats pga att den gamla fick man knacka på för att fläkten aldrig stannade.
Nu är det samma med den nya, tycker det är konstigt att den inte håller längre så jag funderar kring andra faktorer som kan göra att denna givare tror att vattentempen är "för varm" fast att maskinen är kall.
Japp,du hajade rätt. ()p   mvh//hades
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Lowest skrivet 7 mars 2012 kl. 20:34:55
Jo det heter ju EXPANSIONS kärl :o :D :hmmm:

Exakt på Kawa så fyller den expansionskärlet alldrig åt andra hållet.
När det ökat i expansionskärlet så får man kolla vätskemängden i kylaren.
Orginal så sitter expansionskärlet nere vid fotsteget.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 7 mars 2012 kl. 20:51:45
Lång tråd för lite vatten  :lol:
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: onka skrivet 7 mars 2012 kl. 21:07:04
blir en "vanlig" tråd så här lång brukar den alltid ha spårat ur  :lol:
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Oskar P skrivet 7 mars 2012 kl. 22:42:47
Måste ändå missuppfattat dig från start isf.För då pratade vi inte om den deciliter som det expanderar på en cf:500,utan om att det gick att fylla kylsystemet via expansionskärlet.O det går inte.På 09-orna fick vi byta kylmedium i nästan alla maskiner då det kristalliserades o bildade ett grönt "socker" på switchen som slår i gång kylfläkten.Kom in ett o annat jobb lite "för sent" så att säga. ;)   Blev några toppackningar o annat gott o blandat.Det var då man fick lära sig att små kinesmaskiner inte riktigt funkar på samma sätt som en stor v:8a eller liknande.Kylarlocken trillade ofta i bitar förr oxå btw. :)   Man blev alltid lite nervös när en kund ringde o berättade om sitt storkok o avslutade med"""  jag vet att det finns vatten i den för "burken" e full" o den kokar inte längre.Oftast berodde det på att det inte fanns nåt som kunde koka i den kvar. ;D     mvh//hades
i första inlägget skrev jag "så om man har gjort ingrepp i kylsystemet, DÅ fyller man direkt i kylaren, ut och kör och låter den kallna och kollar kylaren en gång till, och efterfyller där.
sen ska det räcka att hålla koll på nivån i kärlet, OM kylarlocket tätar ordentligt, och slangen mellan kylare och kärl inte drar in tjuvluft, så ska man inte behöva öppna kylarlocket, när motorn blir varm så ska luftbubblor tryckas ut i kärlet, och när den kallnar ska vätska sugas in."


menade såklart inte att man fyller hela systemet via kärlet, det borde va rätt uppenbart.
de 2-3 första gångerna efter ingrepp i kylsystemet ska man kolla nivån i kylaren, därefter bör det räcka med att hålla koll på exp-kärlet, om allt är i sin ordning!
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 8 mars 2012 kl. 11:57:18
i första inlägget skrev jag "så om man har gjort ingrepp i kylsystemet, DÅ fyller man direkt i kylaren, ut och kör och låter den kallna och kollar kylaren en gång till, och efterfyller där.
sen ska det räcka att hålla koll på nivån i kärlet, OM kylarlocket tätar ordentligt, och slangen mellan kylare och kärl inte drar in tjuvluft, så ska man inte behöva öppna kylarlocket, när motorn blir varm så ska luftbubblor tryckas ut i kärlet, och när den kallnar ska vätska sugas in."


menade såklart inte att man fyller hela systemet via kärlet, det borde va rätt uppenbart.
de 2-3 första gångerna efter ingrepp i kylsystemet ska man kolla nivån i kylaren, därefter bör det räcka med att hålla koll på exp-kärlet, om allt är i sin ordning!
()p
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Miko skrivet 8 mars 2012 kl. 12:21:08
Mycket skrivande för att komma fram till det  ;D  ()p
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 8 mars 2012 kl. 21:06:20
Mycket skrivande för att komma fram till det  ;D  ()p
Ja fy fan hur d kan bli.Tänk om det startar en tråd om hur man fyller på sprit i föraren?????   :lol:
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: buffelhorn skrivet 9 mars 2012 kl. 16:36:11
Ja fy fan hur d kan bli.Tänk om det startar en tråd om hur man fyller på sprit i föraren?????   :lol:
Jaha kommer tråden handla om alla fyllon nu då? :help:
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 9 mars 2012 kl. 16:37:23
Jaha kommer tråden handla om alla fyllon nu då? :help:

 :lol:
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: volvofreak skrivet 9 mars 2012 kl. 16:43:44
Använder man en dunk med dubbla korkar och öppnar svaljet, då går det undan att dra i sig en norrlandskvarting( 5 liter). :lol:
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 9 mars 2012 kl. 16:51:07
He he he.Tror jag uteblir efter alkoholintag i fortsättningen... :lol:    Lätt det blir missförstånd efter 23.00 på fre/lördagar av nån konstig anledning.  mvh//hades
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Oskar P skrivet 9 mars 2012 kl. 18:06:36
undrar om hembränningsapparaten har ett trycksatt eller trycklöst expansionskärl, och vilken spritblandning ska man köra i systemet?
Hassan - OK Mörby (http://www.youtube.com/watch?v=VXWCyBuqJRY#)
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: HADES skrivet 9 mars 2012 kl. 20:33:56
undrar om hembränningsapparaten har ett trycksatt eller trycklöst expansionskärl, och vilken spritblandning ska man köra i systemet?
Hassan - OK Mörby (http://www.youtube.com/watch?v=VXWCyBuqJRY#)
Säger som i pokern...ALL IN.   ()p
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: buffelhorn skrivet 17 mars 2012 kl. 12:48:22
 ()p :lol: :lol: ;D :) ;) 8) :headbang:
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: kbe skrivet 4 december 2012 kl. 20:18:16
Och när det bildades beläggningar på den givaren så gick inte fläkten igång, har jag förstått rätt? Bara frågar för jag har en nästan ny givare på plats pga att den gamla fick man knacka på för att fläkten aldrig stannade.
Nu är det samma med den nya, tycker det är konstigt att den inte håller längre så jag funderar kring andra faktorer som kan göra att denna givare tror att vattentempen är "för varm" fast att maskinen är kall.
Fortsätter lite på detta ämne...
Bifogar en bild från min X5:a. Den verkar matcha både kristalliseringen, söndrigt kylarlock och kylarfläkt som ej startar. Troligen på grund av igengeggad givare till fläkten. Nu går tempmätaren in på rött efter en 15 min lättare snöplogning. Förut har den aldrig gått över halva vägen till rött. Fläkten sitter inte fast. Det har jag testat.

Så det blir väl att spola ur och byta vätska, köpa nytt lock o ev. givare. Eller vad säger experterna, Hades t.ex.?
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 5 december 2012 kl. 07:12:00
På min var locket trasigt som på din, detta resulterade i att han tryckte ur sig vatten och maskin visade på rött väldigt lätt. Fläkten gick inte heller då, gissar att det var luft vid termostaten då.

Tydligen har inte expansionskärlen nån funktion, åtminstone inte om locket är paj.
Så skaffa ett helt lock, fyll i kylaren, sen kan det fungera om den lider av samma som min.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 8 december 2012 kl. 19:27:36
Återförsäljaren som har gjort servicen måste se till att når du hämtat ut hjulingen så ska den fungera , kylvätskan ska vara rätt nivå och klara över -35 grader kyla , olje nivån ska vara rätt . Du ska inte behöva kontrollera efter servicen att alla nivåer är rätt.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Dr Mumin skrivet 9 december 2012 kl. 09:27:17
Var ska man leta fel om en x7 vill gå varm trots full kylare full expansions behållare ren kylare och en kylfläkt som går mest hela tiden och ändå tenderar å koka?
kan kylvattenpumpen sluta dra efter en stund? det känns lite så när man provkör den
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: kbe skrivet 10 december 2012 kl. 17:32:45
Den gamla kylvätskan avtappad via dräneringsskruven på vattenpumpen. Termostaten bortplockad och provad i uppkokande vatten. Den börjar öppna vid 73 grader och slutar öppna sig vid 82 grader. Uppskattningsvis är den vertikala rörelsen ca 4-5 mm.
Jag har spolat igenom kylaren och cylindern vid termostatöppningen med rent vatten. Kylarfläktens elmatning finns under "framluckan". Genom att koppla direkt spänning på den så verifierades att fläkten fungerar.
Bättre begagnat kylarlock återmonterades efter återfyllnad av kylarvätska.
En provkörning visar att en liten förbättring finns, men vid tomgångskörning så kryper nog visaren in på rött med tiden. Både nedre och övre kylarslangen känns varma. När jag stänger av motorn så hörs ett bubblande ljud så det kan finnas luft kvar fastän jag fyllt på kylaren pånytt och lutat X5:an bakåt så slangarna lutat uppåt mot kylaren.

Jag börjar misstänka vattenpumpen... :hmmm:

Finns det nåt sätt att mäta upp kylarfläkten temperaturkontakt?
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Rickard J skrivet 10 december 2012 kl. 18:03:41
När jag tömt systemet och sen fyllt på nytt, så får jag alltid öppna skruven vid vatten pumpen. Annars rinner inte vattnet riktigt till pumpen. Bara öppna så det rinner ut vatten när motorn är igång. Sen brukar det aldrig vara några problem. Det kan annars finnas luft kvar i pumpen.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 11 december 2012 kl. 19:16:37
Åh fan är en norrlands kvarting 5 liter, trodde att det alltid var 37,5 cl,ja där ser man.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Johan L skrivet 13 december 2012 kl. 17:37:04
Hallå,

Ytterligare en nybörjare in i denna tråden då...
Jag har samma problem med min X5:a -09 dvs. att det kokar och att kylarlocket gått sönder. Dessutom fungerar inte fläkten när jag kopplar på ström direkt till den.
Lösningen får bli kontroll av givaren (för säkerhets skull - den såg bra ut...), ny fläkt, vätska och kylarlock.

Om detta inte hjälper så blir det termostat och pumpkoll då eller?...

Har jag missat ngt?

Mvh

J
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: kbe skrivet 15 december 2012 kl. 15:57:35
När jag tömt systemet och sen fyllt på nytt, så får jag alltid öppna skruven vid vatten pumpen. Annars rinner inte vattnet riktigt till pumpen. Bara öppna så det rinner ut vatten när motorn är igång. Sen brukar det aldrig vara några problem. Det kan annars finnas luft kvar i pumpen.
TACK för tipset!
Det verkar hjälpa, men jag gissar att det kanske behöver bli sommar och varmt innan jag slutgiltigt kan vara säker.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: kbe skrivet 15 december 2012 kl. 16:08:09
Ytterligare så vill jag bara berätta att nivån i expansionskärlet ändrar nu beroende på värmeutvidningen av kylarvätskan. Jag antar att det beror på det nya täta kylarlocket. Just efter påfyllnaden av den nya vätskan så såg jag tom. bubblor stiga upp genom kärlet. De kom från kylaren genom slangen.

Dock håller jag med om tidigare åsikter i denna tråd att kolla nivån i kylaren också. Med trasigt kylarlock så "ljuger" nivån i expansionskärlet.  :nono:
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 december 2012 kl. 22:15:46
vad jag kan se av bilderna på locket att döma så är det just ett sånt system jag först va inne på, dvs öppet system med överskottsreservoar, kylarlocket håller systemet trycksatt, och behållaren är inte trycksatt.
det är viktigt att det blir tryck i systemet när motorn är varm, annars har den lättare för att koka, så med varm motor ska slangarna kännas hårda. det är ju 2 gummipackningar i kylarlocket, den nedre packningen tätar mot hålet in till kylaren, och den övre håller tätt mellan omgivningen och utrymmet under locket som står i förbindelse med reservoaren. när trycket stiger i kylaren så pressas det inre "locket" som är fjäderbelastat uppåt, och vatten kan strömma förbi den nedre packningen ut till utrymmet som står förbundet med reservoaren, nivån i reservoaren stiger och ev luft trycks ut. När motorn kallnar så minskar trycke i systemet, tillslut blir det undertryck, men fjädern håller det inre locket stängt, så istället öppnar en backventil i mitten av det inre locket så vatten kan strömma från reservoaren och in i systemet, på så vis kommer all luft så småningom tryckas ut och det blir bara vatten i kylsystemet, därför är det viktigt att inte hålla på och öppna locket när motorn är varm, då stör man den här funktionen och man riskerar att få för lågt tryck i systemet, då kokar motorn lättare.

Om nivån i behållaren varierar mellan varm och kall motor så är allt som det ska och nivån i kylaren behöver inte kollas, men om det inte händer nåt i tanken när motorn blir varm, då är det antingen luft i kylaren eller trasigt lock.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Oskar P skrivet 16 december 2012 kl. 10:39:07
http://auto.howstuffworks.com/cooling-system7.htm (http://auto.howstuffworks.com/cooling-system7.htm)

(http://icemancooling.files.wordpress.com/2011/01/scan_pic0002.jpg)
(http://www.autocorner.ca/images/cool/radiatorscapdia.jpg)
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: kbe skrivet 16 december 2012 kl. 11:34:05
Tack, Oskar P, för mycket bra förklaring o bild!
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Johan L skrivet 17 december 2012 kl. 19:18:08
Mitt problem löste sig med ny fläkt (tror den gick när kylarvattnet rann ner igenom motorn) samt ett nytt kylarlock (vilket var den riktiga boven)...

Dock en bra tråd som gjorde min felsökning lättare!

Tack

J
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 17 december 2012 kl. 19:55:04
Mitt problem löste sig med ny fläkt (tror den gick när kylarvattnet rann ner igenom motorn) samt ett nytt kylarlock (vilket var den riktiga boven)...

Dock en bra tråd som gjorde min felsökning lättare!

Tack

J
Lite vatten tål fläkten allt, badade min fläkt x antal gånger och den höll för det.
Titel: SV: Kolla nivån på kylarvattnet?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 30 december 2012 kl. 16:18:32
Lite vatten tål fläkten allt, badade min fläkt x antal gånger och den höll för det.

Inte min  ;D