ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: race skrivet 22 februari 2012 kl. 19:15:33
-
Hejsan!
Tänkte köpa en raptor 700 och använda till bland annat att pendla till mitt jobb som blir ca 4,5 mil/dag.
Min fråga är om det fungerar att åka quad året runt?
Det heter ju så fint "kläder efter väder" men fungerar det verkligen? bor i södra Sverige så alla sorts väder förekommer ju. Så länge man håller sig torr och varm med riktiga kläder ser jag inga större problem! Någon som kör varje dag som kan ge lite tips osv?
//race
-
Verkar redan som du vet hur du ska klä dig redan!
Jag kör året om men pendlar bara 1,5mil tur och retur.
Men mitt tips är följande!
Scooter overall.
Intergralhjäl med dubbelvisir.
Balaclava med vindstopper.
Bra handskar.
Och om du vill köpa grejer till maskinen.
Hantagsskydd
Handtagsvärme + tumvärme(Det sista är viktigast)
-
Ja är det 15-20 minus ute så kan nog handtagsvärmare och skoteroveralle vara en klok ide. :) vad det gäller regn så får man väl hitta något som verkligen står emot väta. Det känns som att man kan lägga hur mycket som helst på bara kläder?
-
vägsaltet är ju ingevidare fräter styggt på chassit mm men de går vell att rostskydda
-
Mc-handeln har regnoveraller, kostar en tusing och är garanterat täta.
Handskar skall vara gummerade eller liknande, ingen Gore-tex i världen håller emot milvis i ösregn.
Styrmuffar funkar.
Sen klart det GÅR att köra i kyla, hört talas om Kristallrallyt?
Det gick väl nyligen av stapeln...
www.krystallrally.no (http://www.krystallrally.no)
-
Mitt huvudargument för att skaffa quad var att pendla. Hur kul som helst. MEN... Man måste inse att det är inte speciellt inspirerande att ge sig ut en tidig morgon när det är mörkt, kallt och regn/blötsnö, salt på stora vägen, fullt med bilar som knappt ser dig osv. När sen våren kommer (eller även den torra delen av vintern) är det ju perfekt. Jag har gett upp tanken på helårspendling. Jag tror inte man blir lycklig av det i längden... Tacka vet jag en varm och skön bil (eller buss). 8)
-
Haha precis så som hell-man beskrev det känner jag ;) men vore skoj att testa på helårspendling iallafall, utmana sig själv lite:) har jag bara riktiga kläder och inte är sjuk så tror jag nog att jag fixar det! Är väl upp till bevis antar jag;)
-
Haha precis så som hell-man beskrev det känner jag ;) men vore skoj att testa på helårspendling iallafall, utmana sig själv lite:) har jag bara riktiga kläder och inte är sjuk så tror jag nog att jag fixar det! Är väl upp till bevis antar jag;)
Jag köpte min första quad just för att pendla. Körde en genväg genom skogen (enbart grusväg) 2 min enkel resa till jobbet. Jag pallade fram till slutet av oktober, sen åkte jag bil fram till sena våren igen.
Hehe...
-
Jag köpte min första quad just för att pendla. Körde en genväg genom skogen (enbart grusväg) 2 min enkel resa till jobbet. Jag pallade fram till slutet av oktober, sen åkte jag bil fram till sena våren igen.
Hehe...
jag känner igen det du! :lol:
-
Använder min ATV mest vintertid att arbetspendla med. Jag tycker det funkar rätt bra FÖRUTOM NÄR DET är nysaltat. Fy f-n vad nergeggad man blir, framförallt visiret. Problemet är att maskinen hela tiden strävar mot skogen och det är nästan omöjligt att åka kortaste och snabbaste vägen. Man måste ha god tid på sig för det tar alltid längre tid än beräknat att ta sig. Förbannat roligt, och min hittills bästa motorinvestering. Allt med motor o hjul = urballt
-
hni003:Hur långt har du? det måste finnas en magisk sträcka där det inte är för långt för att man ska tråkas ut/frysa ihjäl/bli ihjälkörd på någon jättestor väg, och inte är för kort så man inte orkar klä på sig allt och ta fram maskinen. Jag har 2 mil enkel väg, och det faller in i kategori 1 iaf.
:-\
-
ja men det ska bli spännande att se hur det går, måste bara få tag på en raptor 700 med!
Verka inte finnas många begagnader till salu :(
-
Thasaint hade väl till och med satt motorvärmare på sin wildcat? Jag blev svårt inspirerad. :lol:
Dubbdäcken får vänta till i höst, jag hoppas på en tidig vår.
-
Mitt huvudargument för att skaffa quad var att pendla. Hur kul som helst. MEN... Man måste inse att det är inte speciellt inspirerande att ge sig ut en tidig morgon när det är mörkt, kallt och regn/blötsnö, salt på stora vägen, fullt med bilar som knappt ser dig osv. När sen våren kommer (eller även den torra delen av vintern) är det ju perfekt. Jag har gett upp tanken på helårspendling. Jag tror inte man blir lycklig av det i längden... Tacka vet jag en varm och skön bil (eller buss). 8)
Samma historia här!
-
Ser vissa fördelar med quaden mot bilen!
Slipper skrapa rutor
Sopa av snön
Slipper gå 500meter till bilen
-
4x4 är väl en förutsättning för att färdas på vintern på ett någorlunda säkert sätt, problemet med hjulingarna e ju att dom inte riktigt spårar rätt så med bakhjulsdrift blir de ju tvärfarligt, iaf vad ja märkt med min outlander 800.
-
Ser vissa fördelar med quaden mot bilen!
Slipper skrapa rutor
Sopa av snön
Slipper gå 500meter till bilen
Det är ju dina personliga förutsättningar (inget garage+långt till parkering, hemma och på jobbet)
...och ja, jag vet att det är långt som fan att gå bort till E-parkeringen. ;D
-
Vanliga vägdubb i ett par crossdäck borde väl inte spåra allt för mycket?
-
Dubb spelar mindre roll för spårningen, iaf bildubb.
Sen detta med spårning vet jag inte riktigt vad som menas.... visst, i två dm snö är det kanske ett problem, men inte annars.
Och du kör väl någorlunda plogade vägar?
Och du körde väl Dinlin i snö nån gång?
Inget att hänga upp sig på.
En ATV har generellt en annan viktfördelning (betydligt tyngre fram än en quad) så att framhjulen där kan "bromsa" färden stämmer om man inte har AWD ilagt, särskilt tillsammans med breda framdäck.
Men inte heller här känns detta som något direkt problem.
Särskilt inte här nere där vi sällan får mer än lite vitt damm periodvis..
-
Precis vad jag tänkte, med dinlin spårade det bara när det var en del snö men vägarna jag kör till jobbet hinner bli plogade så för den delen är det lugnt! Men lite dubb i däcken blir det nog när man åker på vintern trots allt.
Hittade lite jackor där man kunde plocka bort något lager för att på så sätt anpassa jackan efter vädret, någon som vet om det är någon bra idé?
-
Precis vad jag tänkte, med dinlin spårade det bara när det var en del snö men vägarna jag kör till jobbet hinner bli plogade så för den delen är det lugnt! Men lite dubb i däcken blir det nog när man åker på vintern trots allt.
Hittade lite jackor där man kunde plocka bort något lager för att på så sätt anpassa jackan efter vädret, någon som vet om det är någon bra idé?
så länge du inte slänger av något lager på jobbet innan du kör hem så kan det nog vara en bra ide.. kan bli kallt dagen efter
-
Hehe det ligger verkligen något i det!
Är också på jakt efter en vattentät ryggsäck om någon kan tipsa om var man kan tänkas köpa? Har tittat runt lite men inte hittat någon.. Stadium kanske har?
-
Skall du ha vatten med dig till jobbet?
Om man kör i ösregn så blir man blöt på framsidan, så om du har ryggsäcken där du skall ha dem dvs på ryggen, så lär den knappast ens bli fuktig under din resväg.
Men visst finns det!
Googla tex DRY BAG, ORTLIEB eller förresten... kolla Touratech:
http://www.touratech.se/kriega/ (http://www.touratech.se/kriega/)
Att ha kläder med urtagbart foder osv låter bra, men man blir sällan färdig till att faktiskt plocka ur det.
Iaf inte jag, men jag är överdrivet lat.
Senast i somras åkte jag runt i Kroatien, Slovenien och Italien i 35 grader i skuggan... med samma jacka som jag åker runt med på vintern.
...med fodret kvar... och det funkade... och när kvällen kom så var det riktigt skönt faktiskt!
Fippla med dragkedjor och knappar... nä, mitt nästa ställ blir utan den finessen.
-
Skall du ha vatten med dig till jobbet?
:lol: :lol: :lol:
-
Wtf fick dig att tro att jag ska ha vatten med mig asg* ;) mest förvara matlåda å lite små saker :) här nere i Markaryd blåser faktiskt regnet i sidled imellanåt ;) var du där med fyrhjulingen och semestrade? Tack, ska kolla in sidan!
-
Jo, jag vet hur det är när det regnar på tvären.. men med en Raptor kör du fortare än regnet ändå.
Sydeuropa besöktes på mc eftersom jag råkade sälja Eatv:n bara nån vecka innan avfärd...
-
Finns det tankväskor att köpa till raptor 700?
-
hni003:Hur långt har du? det måste finnas en magisk sträcka där det inte är för långt för att man ska tråkas ut/frysa ihjäl/bli ihjälkörd på någon jättestor väg, och inte är för kort så man inte orkar klä på sig allt och ta fram maskinen. Jag har 2 mil enkel väg, och det faller in i kategori 1 iaf.
:-\
Arbetar på några olika ställen. Det ena är 5 km och det andra är 2,5 mil. Det ena lite för kort och det andra lite för långt men vad f-n roligt har man och det blir garanterat inte kortaste vägen. Man kanske tröttnar men hittills är det bara glädje, dock lite klent med snö hos oss i år.
HNI003