ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: quadiman skrivet 21 februari 2012 kl. 22:51:41
-
hej vilken ska jag köpa cf moto 500cc black ed eller linhai 600cc v-twin EFI 4x4? jag har en linhai 260cc med trasig variator som ska fixas så fort som möjligt inför säljning. men jag måste nog först veta vilken fyrhjuling jag ska jag välja jag vet att båda är bra mn jag frästas av båda linhai:n kostar några tusenlapar mer men lite större motor. cf moto:rn kan jag få fullutrustad med priset 57000:- men i den andra för 62000:- med bara en winch. jag vet att jag kan få ut lite mer kraft med 600 linhai i skogen men är det värt det. behöver hjälp innan jag gör något oklokt och slösar pengar. :help:pleez
-
Jag har inte provat någon av maskinena och kan inte ge dig tips på den biten. Men jag hade köpt CFen av den enkla anledningen att det är väldigt många flera som har sådana och alltså är tips/råd lättare att få.
-
Cf om man väljer mellan dom två. Vanligare maskin och mer beprövad, visst kan man få problem där med men känns lite tryggare tycker jag.
Läs lite i Linhaidelen så ser du att dom få som finns där har haft en del bekymmer.
Sen finns det ju fler maskiner i den prisklassen.
Vad har du för krav och budget? Måste det vara nytt?
-
Måste det vara nytt? Isåfall Cf'en
Annars skulle jag köpt en Yamaha Grizzly 660 för kanske 55,000 då får du kvalité!
Mvh: Eric
-
Måste det vara nytt? Isåfall Cf'en
Annars skulle jag köpt en Yamaha Grizzly 660 för kanske 55,000 då får du kvalité!
Mvh: Eric
Har inte 660:in problem med drivaxlarna att dom hoppar ur?
-
Har inte 660:in problem med drivaxlarna att dom hoppar ur?
Jag vet inte :dntknow:
Men en Grizzly 600 krånglar aldrig!;)
Mvh: Eric
-
Men en Grizzly 600 krånglar aldrig!;)
App app, din maskin kanske aldrig har krånglat när du ägt den. Med det betyder inte att grizzly 600 aldrig krånglar.
Jag är rätt säker på att en potatis, yamaha, can-allt what ever som kallas märkesmaskin krånglar på nåt vis nån gång. ()p
-
App app, din maskin kanske aldrig har krånglat när du ägt den. Med det betyder inte att grizzly 600 aldrig krånglar.
Jag är rätt säker på att en potatis, yamaha, can-allt what ever som kallas märkesmaskin krånglar på nåt vis nån gång. ()p
Jo den har krånglat...
Men man är ju säkrare att köpa en kvalitét's maskin !
( Tycker jag )
Mvh: Eric
-
Jag har bara haft Japansk't Yamaha och en Suzuki 80cc
Känner folk med Goes/Cf och Kazuma eller något min 600 har stiftet rykt och den har fått en köld "propp" annars har den aldrig krånglat Kazuma'n som kompisen äger har laddat ur batteriet ( batteriet gick sönder ) Goes/Cf tror jag något me axeln gick sönder kommer inte ihåg!
Men det jag vill säga har du pengar skulle jag köpa en "kvalitét's" maskin då har du också mer hjälp kanske längre garanti?
Mvh: Eric
-
Dom som verkar ha mest dyraste problemen är can am och polaris om man tittar på forumet.
-
Om du letar lite i "köpa en atv" avdelningen så finns det många som haft liknande funderingar.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?board=13.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?board=13.0)
Sen kan man ju passa på att säga att cf och goes är väl i stort sett samma maskin, skiljer väl kanske en del i garanti och sånt. Plus att jag tror delarna till goes ofta är dyrare, men det mesta borde man väl kunna köpa från en cf-handlare istället.
Både Linhai och cf/goes går väl in under "budgetmärken", och på vissa maskiner märks det väl att dom sparat in på en del saker. Plus att måndagsmaskinerna nog kommer tätare än hos "märkesmaskinerna".
Köper man nytt så vill man ju att det ska funka, och skulle det krångla så vill man ju ha snabb och bra hjälp. En del har ju en hel del mindre problem, men som ändå tillsammans tar bort det mesta av glädjen med en ny maskin.
Naturligtvis skulle man väl vilja ha bättre kvalitet från fabrik, men någonstans lär dom väl snåla in när utpriset till kund är 50k för en ny 500cc atv.
Sen gör väl inte återförsäljarna några större pengar på garantireparationer tror jag, så finns ju allt för många som bara är på hugget när det gäller att sälja maskinen.
Marknaden för fyrhjulingar har ju ökat rejält, och så har det ju kommit en hel del dåliga återförsäljare och verkstäder som nog inte ens borde serva en gräsklippare.
Självklart så har även dom stora märkena problem, men jag inbillar mig att det i stort fungerar bättre med hanteringen av dessa. Sen är det väl också en del bekymmer med ny teknik, som tex servo och luftfjädring. Dom sakerna har ju inte kommit ner till budgetmaskinerna än, saknas ju också på dom mindre/billigare modellerna från märkesmaskinerna.
Så ska man jämföra problemtäthet så ska man väl jämföra med jämförbara maskiner.
Tex polaris 500/ cf 500 / can-am 400.
Själv är jag för snål för nytt, känner att det inte är värt dom extra pengarna med tanke på vad man får i maskinväg och garantier. Kostar ju trots allt en del att serva den igenom garantitiden, helst om man råkar köra några hundra mil per år.
Cf x8 har ju nyss kommit, så då kan det ju finnas fyndläge på beg 5-600cc maskiner från folk som vill byta upp sig. Lika med Can-am, dom kom ju nyligen med deras 1000cc, kan vara läge att handla "mindre" maskiner då.
Men några grundläggande grejer man kanske ska fråga sig innan köp:
*Användningsområde
*Budget
*Nytt eller begagnat
*Lämna iväg för allt eller serva/skruva själv
*Närhet till återförsäljare/verkstad
-
ja som jag sett hitills så vill ni veta om den är ny/begangnad vart jag kommer åka osv. ja jag har ju tänkt köra i skog och köra timmer och leka lite på åkern och grusvägarna. jag är inte så mycket för asfalt. och jag vill ha en ny maskin men inte allt för dyr jag har satt engräns för hur mycket jag ska lägga ut på en maskin och det är runt max 60000:- och jag vill ha plog och winch i priset. jag har forskat lite och har förstått att om man vill ha en 660cc yamaha grizzly så kommer man ju att få gå över min budget så jag hr tänkt lite mer på de billigare modellerna som goes, linhai, cf moto, och allroad. men jag vet inte rigtigt om det är bra kvalite. jag skulle bli jätte glad om någon vet ett ställe med bra lågpris atv:s i närheten av stockholm :help:
-
goes är en bra hoj körde en så i 3år men inte utan problem man får skruva lite mycket hoj för pengarna ()p men nu kör jag can am och haft ett fel på 120tim 303mil servon gick sönder ()p
-
kan vara fel ute, men har för mig att Linhaien har typ "lammeldiff" som inte är helt bra, du kan inte låsa den själv..vad jag har för mig att jag hört.... värt med riktig diff skulle jag säga...
//Mart
-
ok men någo som vet en bra 500cc atv för 50k med winch ny. kvalite eller inte?
-
Behöver du inte vägreggad så har ju polaris maskiner kring 60-70. Lika can-am 400.
-
60-70 är 10-20 över vad TS sökte. ()p
Men i närheten av stockholm? Åk till Trech för bövelen! :lol:
http://www.trech.se/ (http://www.trech.se/)
-
60-70 är 10-20 över vad TS sökte. ()p
jag har satt engräns för hur mycket jag ska lägga ut på en maskin och det är runt max 60000:-
-
Han funderade på en linhai för 62.... och steget därifrån till en märkesmaskin för under 70 lär väl vara en bra överträdelse av budgeten.
Sen kan man nog hitta maskiner till bättre pris hos handlarna, Demo ex eller äldre (2010-2011) maskiner.
Kan vara värt att kolla upp i alla fall tycker jag.
-
Det borde väl vara senaste budet som gäller?
ok men någo som vet en bra 500cc atv för 50k med winch ny. kvalite eller inte?
Jag kan också citera. ;)
-
50 eller 60 spelar väl ingen större roll, det är mycket pengar och han ska ju bli så nöjd som möjligt.
-
jag hade köpt cf 500...visst får man skruva lite.men inte maskinellt...trimma på cf500 lite.å dom går faktiskt riktigt bra å är starka väldigt mycke maskin för pengarna...
-
Jag har efter en del funderande köpt en 4-hjuling med en liten timmerkärra och timmerkärran har en fjärrstyrd winch. Efter mycket funderande kom jag fram till att om jag köpte en typ japantillverkad tillät min plånbok en maskin som var ca 20 år gammal. På 20 år har det hänt en hel del. Den kan ju vara misshandlad på olika sätt och tekniken måste ju ha utvecklats på dessa 20 år. Så det slutade med att jag köpte en kines, vilket jag var väldigt mycket emot egenligen från första början. Jag hade hört så myciet om dålig kvalite och ej fungerade maskiner. Men jag kollade runt lite och kom fram till att det fick bli en kines. Det blev en CF Moto 500 Black Edition, den förlängda varianten. För 4-hjulingen med timmerkärra och fjärrstyrda vinchen på kärran fick jag betala 69 000 kronor. Jag har visserligen inte kört så mycket än, bara 11 mil, men jag har varit i skogen och hämtat torrgranar som barkborren har avlivat och jag är förundrad över att det gå så bra. Man kan ta stora lass och man kommer fram där det är för trångt för en vanlig traktor.
Sen var jag på mässan i Göteborg och träffade folk från ATV-Sweden som importerar CF Moto. De sa att de kunde montera 10 st av varje maskin bara genom att ta av de reservdelar som de har på lager i Ljungby. Det borde väl borga för att man inte ska få så stora problem i framtiden om firman får bestå.
Jag har kört en liten runda med den på allmän väg också och det var inga som helst problem att komma upp i 80 km/tim med den, och det fanns mer att ge. Den gick väldigt mjukt och fint, kan ju ha lite att göra med att de är den långa modellen.
Kan ju också berätta att strypningen tog åf bort för att den skulle gå bättre.
Skickar med lite bilder. En enda gran på kärran och jag jag fick med den i en vända.
-
Ja det är ett mycket bra köp du kommer nog inte bli besviken. Det skrivs mycket skit om dessa maskiner av skinnade japs köpare. Jag har många kompisar som haft cf moto från 07 och framåt och de har ej haft några som helst problem. Så det blev en för mig också och jag är mycket nöjd :headbang:
Ps Det är nog ett bra pris det är ju en hasplåt monterad oxå :djump: .
Edit: Raderat föregående reklaminlägg, och påföljande kommentarer/ Admin
-
Jäkla fint skogsekipage, mera fina bilder från skogen ()p :D ;D :djump:
-
En liten varning bara om ni sätter på en hasplåt på en Black Edition (kan ju gälla andra modeller också). På min maskin tog hasplåten emot polskruven på främre vinchen. Det gick att vincha ut, men när jag skulle vincha in så blev det kortslutning mellan kabeln till vinchen och hasplåten så kablarna smälte ned med mycket rökutveckling som följd. Återförsäljaren fick byta ut kablarna och fjärrstyrningen till vinchen på timmerkärran för där hade också kablarna brunnit upp. Så nu är det tyvärr inte originalkablar på min CF Moto 500. Återföräljaren förstod inte vad kortlutningen berodde på utan när jag fick tillbaka den blev det en ny kortslutnig, men då släppte jag strömbrytaren snabbt och letade fel och såg att hasplåten låg mot pokskruven så jag och en kompis tog bort hasplåten och böjde till den så att det blev ett bra mellanrum mellan polskruven och hasplåten. Man såg i hasplåten att det hade "svetsat" i den. Det är alltså den fyrhjulingen som finns på bilderna lite här ovanför.