ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: richardtenggren skrivet 21 februari 2012 kl. 16:18:33
-
Tja!
Pappa är i tankarna på att köpa atv. Vi började kolla på Cf moto 500, men insåg att de var mer värt att gå på en can am 400, men när pappa pratade med säljaren så blev han mer sugen på 500an, detta var via telefon. Sedan åkte han förbi den lokala handlaren som säljer polaris där de hade en sportsman 550 x2 -10 (okörd). Han hade idag varit och pratat med en annan can am handlare men tyckte han bara pratade för att sälja. Annat med polarishandlaren som sa till honom att för att frakta ved skulle han själv valt en honda och för busåkning välja en can am. Så han har lite större förtroende hos polarishandlaren antar jag och så ligger det i vår stad, alltså perfekt vid service osv.
Dock är ju x2an lite dyrare än både 400 och 500an, men han skulle få lite bättre pris eftersom det var en 10a, dock inte så lågt som can am atverna. Så jag skulle gärna ta emot lite info om för och nackdelar om dessa modeller rent allmänt. Pappa gillar att polaris har diff(båda hjulen snurrar individuellt) bak, som inte can am har samt att det är smidigt med flaket och det extra sätet. Vi vet att de finns en max-modell av can am men han var väl egentligen ute efter en kort men då fanns denna inne och han fastnade lite för flaket. Sen verkar upphängningen vara sämre på can am:en fram än på polarisen. Inga a-armar, men då är ju can am:en billigare med.
Hoppas ni kan ge lite sanningsenlig information istället för säljsnacket hos can am återförsäljaren. Ge gärna info om skillnader mellan en 10 och 12as sportsman, servo(ingen på x2 dock vad jag förstått) vet vi skiljer men ser inte detta som någon anledning.
Hoppas det blev förståeligt och tack på förhand!
-
Det som avgör mest är väl kanske inte just hjulupphängningen fram... :whip:
Ta istället och fundera på vad ni skall använda den till och vilken säljare/serviceställe som ni känner mest förtroende för, och sen efter att ni provkört DÅ handlar ni den som ni känner passar er bäst.
Att en Can-Am med automatik skulle vara en bättre busmaskin jämfört med tex Polaris stämmer ju inte, en 4-500 är ju knappast så där våldsamt busig.
Polaris flak/extrasäte och turf-läge (öppnar diffen bak) är positiva saker som Can-Am har lite svårt att nå upp till.
Visst kan man sätta på en stor låda baktill på en Can-Am, men de andra två fördelarna (om man nu känner att man kan ha nytta av dem) blir svåra.
-
Det som avgör mest är väl kanske inte just hjulupphängningen fram... :whip:
Ta istället och fundera på vad ni skall använda den till och vilken säljare/serviceställe som ni känner mest förtroende för, och sen efter att ni provkört DÅ handlar ni den som ni känner passar er bäst.
Att en Can-Am med automatik skulle vara en bättre busmaskin jämfört med tex Polaris stämmer ju inte, en 4-500 är ju knappast så där våldsamt busig.
Polaris flak/extrasäte och turf-läge (öppnar diffen bak) är positiva saker som Can-Am har lite svårt att nå upp till.
Visst kan man sätta på en stor låda baktill på en Can-Am, men de andra två fördelarna (om man nu känner att man kan ha nytta av dem) blir svåra.
Nä precis, men känns ju bättre med a-armar tycker jag, sitter ju på can-ams dyrare maskiner så säger ju en del. Samt sitter det mcpherson på polaris snikmodeller. Borde ju tyda på att a-armar är en fördel.
Användningen kommer väl vara lite blandad, allt från transport till stugan vintertid över isen. Sen lite småturer bara. Pappa är inte ute efter någon busmaskin egentligen, då vi ska köpa en enduro/motard till den biten:)
Jo han känner ju mer för polarishandlaren och har lite känn hos servicekillarna där. Som sagt nu var de ju bara hur säljaren uttryckte sig och syftade nog på större maskiner. I pappas fall handlar det ju som sagt inte om buskörning.
Vi pratade på telefon en bra stund nyss eftersom jag pluggar på annan ort. Han skulle åka och pruta på x2:an imorn eller alternativt få med lite extra saker. Så det verkar luta åt polarisen. Som sagt verkar han uppskatta flaket och extra sätet, då mamma också kan åka med om de vill ta en tur eller jag och han. Samt använda flaket när man ska till stugan och så.
Men det är inga större nackdelar med dessa maskiner? Man hittar rätt lite om dem, annat med tex Cf moto, där kan man läsa dag in och dag ut om missnöjda, men även nöjda.
-
Detta stycke uppfattade jag som att ni ansåg Polarisens McPhersons var bättre än Can-ams A-armar...
...Sen verkar upphängningen vara sämre på can am:en fram än på polarisen. Inga a-armar, men då är ju can am:en billigare med...
Men nu kommer detta inlägg:
Nä precis, men känns ju bättre med a-armar tycker jag, sitter ju på can-ams dyrare maskiner så säger ju en del. Samt sitter det mcpherson på polaris snikmodeller. Borde ju tyda på att a-armar är en fördel.
Troligtvis har du blandat ihop märkena lite...
Men till den körningen ni menar bedriva har jag svårt att tänka mig att detta spelar någon direkt roll alls faktiskt.
Det känns som om Polarisen är mest aktuell, men jag tycker ÄNDÅ att det skall provköras innan köp, oavsett hur mycket prylar eller prut det går att fixa.
För sitter man inte bekvämt så är ju tex en uppsättning extra fälgar en klen tröst.
Sen att det skrivs mer om CFmoto mm än Polaris och Can-Ams mindre maskiner beror nog på att de som köper en bruksmaskin inte sitter och knappar om det, medan de som köper en lekmaskin gärna delar med sig av bilder från körningar mm.
Därför finns det mycket om budgetmaskiner och riktiga bigbore-busmaskiner.
-
Jag tror det tyvärr är du som yrar, tyvärr. Om du kollar på can-ams hemsida så står det tydligt:
"Typ av fjädring, fram MacPherson"
Detta gäller då både 400 och 500 outlander.
Kollar man på polaris så står det på 550 x2:
"Fjädring fram Dubbla A-armar 22.9 cm Fjädringsväg"
Men på den billigare 800:n och även 500:n så har de också MacPherson.
Men visst det är troligtvis irrelevant men det skadar ju inte när det troligen är bättre och tyvärr hatar jag att ha fel, men det slapp jag ju nu;) (vill inte vara otrevlig dock)
Jo pappa var ju och provkörde can-am:en idag och ska och provköra polarisen imorgon. Visst är det så, tror knappast någon av maskinerna är dåliga sen väger väl kanske fördelarna för polarisen över.
En stark fördel är väl att vi som sagt har polarishandlaren i stan och är ca 5-7mil till can-am-handlarna.
Jag hade ju helt klart föredragit en 1000 renegade men inte riktigt vad pappa är ute efter tyvärr :(