ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: kibbe84 skrivet 21 februari 2012 kl. 15:56:09
-
Har lite problem men startmotorn på min brute, när man ska starta så låter startmotorn, men det händer inget.
Har läst att det kan vara ngn kugghjul som kan vara problemet.?!
precis innan allt hände så klonkade det till vid start, sen efter det så är det enbart startmotorn som låter.. :hmmm:
Tog bort startmotorn i helgen, och såg ett kugghjul som satt precis innanför, men det saknas inga kugg på detta kugghjul. :hmmm:
någon vänlig själ som kan ge svar o hjälpa mig med problemet :), har försökt och leta lite på olika forum men hittar inget som hjälper mig. :dntknow:
mvh kibbe
-
låter som att det kan vara tillslaget som inte skickar ut drevet till startkransen. Ta lös starten och koppla den till ett batteri då ser du om drevet kommer ut gör det inte så är det nog att köpa en ny startmotor.
-
Nu kanske jag framstår som en idiot, men när jag tog bort startmotorn så fick jag inte med ngt kugghjul ut? skulla man ha fått det?
:hmmm:
-
ja det skall komma ut och snurra i tomma då när den inte sitter på maskinen då det lilla kugghjulet (solhjulet) skall dra runt motorn så att denna startar händer det inte nåt när du kopplar ström plus minus samt en kabel plus till tillslagsrälet en liten kontakt mest troligt ett stift på startmotorn så är startmotorn trasig jag vet inte om jag vet inte om det går att renovera denna, men prova med det först innan du ev köper en ny startmotor.
-
men det enda som jag fick ut är startmotorn med en axel.
Som jag kan se på sprängskissen så finns det inget drev som sitter dirket på startmotorn.
http://www.babbittsonline.com/kawasaki-motorcycle-parts#/Kawasaki/KVF750D8F_Brute_Force_750_4x4i_(2008)/STARTER_MOTOR/KVF750D8F-2008/I15I1506E1840 (http://www.babbittsonline.com/kawasaki-motorcycle-parts#/Kawasaki/KVF750D8F_Brute_Force_750_4x4i_(2008)/STARTER_MOTOR/KVF750D8F-2008/I15I1506E1840)
du får ursäkta om jag är besvärlig ':)
-
ingen fara ska kolla lite själv i boken hur det ser ut hade för mig att det ser nå sånär ut som på en start till bil.
-
tänkte om du inte har verkstads handboken så kan jag mejla dig den om du ger mig din mejladress, får tillägga att den är på engelska men hoppas inte det är nåt besvär mvh Nisse
-
det skulle va väldigt vänligt av dig :)
skickade min mail i ett pm till dig =)
tack så jätte mycket!! ()p
-
Hur svårt är det och ta bort "kåpan" (där det svarta plastlocket sitter fast skruvat på).
Om man skruvar bort det svarta locket, så siter det en stor mutter inanför, är det bara o skruva lös :hmmm:
Tror att det är ngt kugghjul som är trasigt, eftersom startmotorn funkar :hmmm:
-
som det ser ut i boken skall det gå att bara skruva lös kåpan men var försiktig bara så att inte nåt går sönder bättre att ge sig i tid och fråga nån fackman eller nån super duktig på just kawa som lowest guru här på forumet han verkar vara en hejare på just kawa.. skicka han ett pm du så ska du se att det ordnar sig ()p
-
Det verkar som ditt clutch oneway har gett upp.
Det sitter innan för svänghjulet/generatorn och funkar som ett frihjul det drar åt ett håll och frihjular åt det andra hållet.
När man startar så drar det och när motorn startar och motorn snurrar fortare så frihjular det. Svårt att förklara men hoppas du förstår hur jag beskriver funktionen.
På startmotorn sitter det splines som går i ett drev som går emot ett större drev som sitter på veven om jag inte har helt fel.
Numret på frihjulen är 13194 och 92048 det är 2 delar och om du ringer en Kawahandlare så ge dom numren så får du veta vad dom kostar.
Här kommer en länk så du kan kolla själv och Kawahandlarna kollar på samma så nummren stämmer.
http://www.motosport.com/atv/oem-parts/KAWASAKI/2008/BRUTE-FORCE-750-4X4I-%28IRS%29/STARTER-MOTOR (http://www.motosport.com/atv/oem-parts/KAWASAKI/2008/BRUTE-FORCE-750-4X4I-%28IRS%29/STARTER-MOTOR)
Man blev nästan tvingad att skriva efter ja läste vad rally nizze skrev ()p
-
Var det jag tänkte lowest att du hade nog koll på vad det är och kan ge råd till kibbe84 då det är skillnad på starten från bil hehe är bilmek i grunden men har inte rotat i brute motor förut satt och läste i verk handboken och försökte klura ut hehe..
Mvh Nisse ;)
-
Var det jag tänkte lowest att du hade nog koll på vad det är och kan ge råd till kibbe84 då det är skillnad på starten från bil hehe är bilmek i grunden men har inte rotat i brute motor förut satt och läste i verk handboken och försökte klura ut hehe..
Mvh Nisse ;)
Är en avdankad bil å lastbilsmek i grunden ja mä ;)
Fick lika fel på Dinlin ja hade för Kawa skruvar man väl inte på man bara åker å åker ()p
Startmotorn slår alldrig till som på en bil den snurrar bara runt runt :)
-
Är en avdankad bil å lastbilsmek i grunden ja mä ;)
Fick lika fel på Dinlin ja hade för Kawa skruvar man väl inte på man bara åker å åker ()p
Startmotorn slår alldrig till som på en bil den snurrar bara runt runt :)
jo det lilla hjulet på solenoiden kommer ju ut och går i svänghjulet som i sin tur snurrar motorn tills den startar=)
-
jo det lilla hjulet på solenoiden kommer ju ut och går i svänghjulet som i sin tur snurrar motorn tills den startar=)
Hur menar du nu :hmmm:
Dreven sitter väl där dom sitter och dom rör sig inte dom bara snurrar det är ju därför det sitter frihjul på veven.
På startmotorn sitter det bara en pinne med splines som man för in i ett drev i motorn när man sätter dit startmotorn.
-
jag kanske förklarade mig lite dumt det jag menade var att på en startmotor till en person bil så skruvas solenoid hjulet ut och tar tag i startkransen på svänghjulet medans på hjullen så är det bara en axel med splines och en sk frihjuls clutch.
mvh nisse
-
jag kanske förklarade mig lite dumt det jag menade var att på en startmotor till en person bil så skruvas solenoid hjulet ut och tar tag i startkransen på svänghjulet medans på hjullen så är det bara en axel med splines och en sk frihjuls clutch.
mvh nisse
Nu är ja med på noterna ()p
-
Ska börja med och tacka för ni tar er tid:) atv-forumet måste ju va ett måste för alla atv ägare:)
Som sagt har jag tagit bort den svarta kåpan, bakom den sitter en rätt så stor mutter, (håller vevaxeln kanske?:) )
Är det bara och skruva bort den?
Blir nog och beställa lite från USA , behöver lite annat , så som diff vire, och båda fotstegs plasten + kugghjulen.
Finns det någon bra sida som går och beställa ifrån?:)
Återigen tack för ni tar er tid:)
-
()p Jag handlade på motorsport.com.Fick mina delar efter 2 veckor.Funkade bra!Muttern du pratar om är den vänster gängad?
-
Ska börja med och tacka för ni tar er tid:) atv-forumet måste ju va ett måste för alla atv ägare:)
Som sagt har jag tagit bort den svarta kåpan, bakom den sitter en rätt så stor mutter, (håller vevaxeln kanske?:) )
Är det bara och skruva bort den?
Blir nog och beställa lite från USA , behöver lite annat , så som diff vire, och båda fotstegs plasten + kugghjulen.
Finns det någon bra sida som går och beställa ifrån?:)
Återigen tack för ni tar er tid:)
Du kan kolla in denna sida.
http://www.motosport.com/atv/oem-parts/KAWASAKI/2008/BRUTE-FORCE-750-4X4I-%28IRS%29/STARTER-MOTOR (http://www.motosport.com/atv/oem-parts/KAWASAKI/2008/BRUTE-FORCE-750-4X4I-%28IRS%29/STARTER-MOTOR)
-
Det vet jag faktiskt inte :hmmm:
Vet bara att den är stor och sitter direkt innan för den 4 bultade plast kåpan på vänster sida ':)
-
:hmmm: Förlåt !den är inte vänster gängad!!Men den måste du lossa.Har du verkstads boken ?
-
Jo den har jag nu:) men hittade inget avsnitt i den ang den mutter :hmmm:
+ att inte min engelska är såååå jätte bra ':)
-
avsnitt .17:26 där hittar du det!
-
Ska börja med och tacka för ni tar er tid:) atv-forumet måste ju va ett måste för alla atv ägare:)
Som sagt har jag tagit bort den svarta kåpan, bakom den sitter en rätt så stor mutter, (håller vevaxeln kanske?:) )
Är det bara och skruva bort den?
Blir nog och beställa lite från USA , behöver lite annat , så som diff vire, och båda fotstegs plasten + kugghjulen.
Finns det någon bra sida som går och beställa ifrån?:)
Återigen tack för ni tar er tid:)
kan man hjälpa en atv kompis så gör man det med råd och tips kanske ett trix eller två hoppas du får ordning på maskinen nu och komma ut i terrängen snart ()p
-
så där, nu har jag fått bort kåpan. Visade sig att både det lilla och det stora kugghjulen var sönder, fattades ca 2-3 kugg på varje :tickedoff
NU är ju den stora frågan vart resterna har tagig vägen, hittade nämligen inget där hulen satt :hmmm:
-
Kuggarna ligger nog på grovfiltret i motorn,där gör dom nog inte någon större skada,men varför har dreven blivit skadade ?
:hmmm:
-
Ok, hur får man bort det filtret då?:) tänkte när jag ändå är igång så är det ju lika bra o få bort alla delar o flisor .
Har inte en anning om varför det hände, motorn går kanon så är det inga lustigheter.
Var cl någon här på forumet som hade haft samma problem, sen finns det ngr i USA som har haft det.
Svag punkt kanske? Iof har maskinen bara gått ca 200h.
-
som det ser ut som i boken och det jag har läst så sitter det ett filterduk som sitter mellan motorhalvorna och för att komma åt det så verkar det som att motorn måste klyvas, fast jag kan åxå ha fel.
-
Så är det !! klyva o riva!
-
Är det värt o klyva motorn, eller tror ni det går att köra ändå?
Har iaf hittat ett kugg :D
Jämförde lite priser idag på dom delar jag skulle ha.
Var nästan en 1000 skillnad på den dyrast och den billigaste leverantören.
Motosport.com dyrast ,babbitttonline mellan och billigast var motorcyclegoodies.com
Har dock inte kollat upp frakt kostnaderna.
Det där med tull o moms är ju en fin sak, finns det någon chans o slippa det? :DV
-
Nu är det nästan ett halv år sedan jag jag hade min motor i molekyler ,men jag tror att det går att pilla in en magnet i olje kanalen o på så sätt få ut eventuella föremål !? Kolla bild 8:10 i verkstads boken ,där finns en kanal längst ned på bilden som jag tror leder till filtret!
-
det borde ju kunna gå o få ut ev kugg ur den kanalen.
men hur pass viktigt är det att få t alla kugg? gör dom ngn stor skada om dom ligger kvar på grovfiltret :hmmm:
Lowest: Hade du haft samma problem? fick du ut alla kugg? :hmmm:
känns som ett jävla jobb o dela motorn, nu när jag har sätt handboken >:(
-
det borde ju kunna gå o få ut ev kugg ur den kanalen.
men hur pass viktigt är det att få t alla kugg? gör dom ngn stor skada om dom ligger kvar på grovfiltret :hmmm:
Lowest: Hade du haft samma problem? fick du ut alla kugg? :hmmm:
känns som ett jävla jobb o dela motorn, nu när jag har sätt handboken >:(
Det var på Dinlin ja hade problem men då var det frihjulet som paja.
-
ok. då hade bättre tur än mig då ()p
-
tja har haft samma problem två gånger,dock på en 400 men ser lika ut har jag för mig, hittade allt på ebay, satt och tittade lite nu och hittade en för 130 dollar me frakt. så ta en titt där de kan ju löna sig// lycka till
-
Jo satt själv i kika lite på ebay:) hittade det lilla hjulet, för 25 dollar + frakt på 20 dollar .
Blir nog i beställa lite delar där ifrån:)
Fördelen är ju så klart att det blir billigare men oxå att man slipper tull och moms:)
-
Så nu är beslutet taget att riva hela motorn, för och hitta alla rester av kugghjulen:)
Har nu några tips på vägen? Så som om man ska passa på och byta något mer än enbart packningar. .
Hör gärna av er med idéer.
Såg på ebay att det finns kompletta packnings satser att köpa, för ca 100-120 dollar prisvärt?
-
Går det inte att få ut ev rester genom kanalen?
-
Nej tyvärr. Har försökt i försökt, men har inte fått tag i ngt.
Har gått igenom olja o oljefilter inget där:/
Så d återstår som sagt o riva maskinen, vill ju inte att d går sönder ngt i motorn.
-
:-\För mig låter det som ett overkill att riva motorn för några kugg!!ponera att dom ligger på grov filtret,jag tror inte att dom gör något illa där.visst om x antal år kanske vibrationerna gör att filtret går sönder ,på min kawa låg det bitar på filtret som inte kom från mitt haveri ,som såg ut som gjutskägg!
-
Visst känns det som overkill att riva motorn, men tänk om ngt kugg har lyckas ta sig uppåt, eller ligger vid dreven till växellådan. Kan ju bli ännu dyrare och inte riva motorn.
-
Har det löst sig? 16085 är det hjul som borde sakna kuggar. Det hjul du ser när du tar bort endast startmotor är 39076.
Jag kan maila en bild på hur det ser ut bakom kåpan.
Som jag har förstått det så händer detta när man har dåligt batteri. Motorn orkar inte dra runt ett helt varv utan "vänder tillbaka" och rensar därav ett par kugg. Som lowest skrev innan, 16085 (starter gear) kan endast snurra åt ena hållet. 16085 är svagaste länken..
16085 kostar ca 800-1000kr + ny olja.
Va noga med att hitta ALLA kugg innan du monterar igen..
-
:hmmm: Missade sida 2-4 :lol:
-
Nu börjar det hela ordna upp sig =) Motorn skickades iväg för rivning och genomgång, blev inte alls dyrt ca 1000 kr för jobbet + delar =)
Får troligtvis tillbaka motorn i dagarna. Desvärre blev det och beställa en ny startmotor från usa.
Kan det va den som är boven i dramat? När vi tog isär startmotorn så ramlade magneterna ut. :hmmm: