ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 17 februari 2012 kl. 22:44:21
-
Håller på att kolla lite på en större maskin åt äldsta (9år) grabben.
Hade gärna haft en med variator, och gärna med back. Men det är ju lite småglest med dom maskinerna.
Har fått lite napp på en maskin nu som har halvautomat plus back, Loncin 110cc motor. Kardandrift också!
Har ni några åsikter kring det med halvautomat istället för variator?
Vill ha en lättkörd maskin som han ändå kan växa lite med, plus att man kan dra en liten vagn eller ha en enkel plog på.
Budgeten är inte så generös, under 10 och gärna kring 5-6. Blir snurrig av alla märkliga kineser det finns.... Och märkesmaskiner i den prisklassen är ju rätt sällsynta, i alla fall om man vill ha back.
-
Jag har inte kört någon nyare atv med halvautomat utan bara äldre mopeder och jag gillar det inte. Man måste verkligen låta den gå ner i varv så kopplingen hinner släppa innan man växlar annars blir det som att växla en manuell utan att koppla helt. Sen tycker jag växlingarna blir ryckigar, med en manuell kan du ju möta med gasen samtidigt som du släpper kopplingen, det är svårare på halvautomat.
Finns det maskiner med vanlig manuell koppling? Det borde han ju klara av med lite övning vid 9 års ålder? Jag körde manuell cross vid 7.
-
Jo, nog kan han säkert lära sig använda koppling också.
Men tänkte att dom kanske vill prova lite lättare terräng så småningom, där är det nog inte så kul med vanlig koppling.
-
Det beror ju på om det går att åka på 1an utan att behöva slira koppling, hur lågt växlad den är.
Men i valet mellan variator/halvautomat skulle jag köpt variator.
-
Vi hade en Suzuki LTZ 250 för några år sen, den är halvautomatisk och väldigt smidig.
Just nån nioåring körde väl aldrig men väl 11 och uppåt... även jag och mina kompisar plågade den, både på crossbana, i skogen, på grusvägar och överallt.
Tyckte den funkade mycket bra.
När nybörjade skulle köra så lade man i ettan och berättade inte att det fanns växlar... när de gasade så började den röra på sig och de hade jättekul... i timmar... på ettan.
Sånt håller nere farten.
...men ger ändå effekt och kraft till att klättra lite. ()p
-
Har en 110cc Linclon semi-automat med kardan till min son. Han är 3år och kör på den. Lite moddad med andra uppflyttade fotsteg osv. Men han får åka på 2ans växel med strypskruven inskruvad.. Går kanon! jag kan själv köra den maskinen och tycker lådan funkar fint. bara att slånga i växlarna. Stark och drar bra. Köpte den hojjen till han enbart för ja fick så bra pris. en liten 50-70cc hade vart att föredra. men men...
-
Förutom ett genuint volvo intresse verkar vi även dela ATV intresse, eller iallafall till de mindre. :-) Har du erfarenhet av att meka variator, har problem med min och det står nada i manualen... Det är en TMS 50cc som i övrigt går gannon! Ska köra den helt på etanol tror jag, bara att peta upp choken lite så går den som ett skott :headbang: Allt relativt givetvis...
-
Har tyvärr inte skruvat variator på den lilla. Kanske finns tips på mopedforum eller Youtube.
Varför etanol?