ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: cosy skrivet 17 februari 2012 kl. 16:31:33
-
nån som har erfarenhet bra som dåligt?. är det inte likadan motor som i sportsman?
varför så fall bara 40 hp?
-
ranger xp 800=50hp. ranger hd 800=40hp. hitta den infon nu. men sportsman har ju 70hpå på sin 760cc som ranger också har. så varför har dom tagit ned effekten på en klart större och tyngre maskin. jag tycker det är konstigt. tvärrt om vore ju mer logiskt.
sedan finns det en disel på 900cc 3 cylindrar och på 24 hp från yanmnar tror jag det stavs. ska komma runt 40% längre på en tank med den. sedan El varijant som väger ca 300 kg mer och har max sträcka på 8 mil. 30 hp ska den ha. tror toppfarten var för övrigt 56kmh. 800 bensin gör ca 65kmh tror ja. iallfall 40 hp modellen. den andra kanske 70 då.
tror jag har hyvsatt rätt i all infon.
-
hm kom tänka på kanske utv förbud här? därför ingen svarar eller vill diskutera. tycker super intressant maskin på alla sätt. dock väldigt dyrt. men atv can am inte gratis heller så. nära lika dyra ju.
-
Jag har inget positivt att säga om Polaris Ranger RZR iaf.
Min diff har inte gjort annat än krånglat.
Men det är kanske bättre på xp'n :/
-
RZR snackar jag inte om. en jävla skillnad mot arbetsmodellen med flak och turf jag snackar om.
-
ranger xp 800=50hp. ranger hd 800=40hp. hitta den infon nu. men sportsman har ju 70hpå på sin 760cc som ranger också har. så varför har dom tagit ned effekten på en klart större och tyngre maskin. jag tycker det är konstigt. tvärrt om vore ju mer logiskt.
sedan finns det en disel på 900cc 3 cylindrar och på 24 hp från yanmnar tror jag det stavs. ska komma runt 40% längre på en tank med den. sedan El varijant som väger ca 300 kg mer och har max sträcka på 8 mil. 30 hp ska den ha. tror toppfarten var för övrigt 56kmh. 800 bensin gör ca 65kmh tror ja. iallfall 40 hp modellen. den andra kanske 70 då.
tror jag har hyvsatt rätt i all infon.
850cc har 70-71hk beroende på vart man läser, så att 760CCn har det också tvivlar jag på.
-
kolla efter och står 50hp på sportsman 800. läst nån skrevet 70hp på detta forum innan. Men tydligen skriver folk fel uppgifter.....Ja men då förklarar det varför det finns med 40 och 50 hp med ranger xp och hd.
-
RZR snackar jag inte om. en jävla skillnad mot arbetsmodellen med flak och turf jag snackar om.
Förmodligen är det ingen skillnad över huvud taget! Och vad har turf med det hela att göra?! Pontus menar framdiffen, korgen på en rzr är för klen och troligen är det samma korg på denna.
-
På 800 (760cc) finns det olika uppgifter, från 50-62hk. Några 70hk har då jag aldrig hört om på den motorn.
-
Det finns ju hjälp http://www.gooffroad.se/utv-tillbehor/polaris/rzr-800-800-s/polaris-diff-korg-alu.html?grp=1110852. (http://www.gooffroad.se/utv-tillbehor/polaris/rzr-800-800-s/polaris-diff-korg-alu.html?grp=1110852.) Om det sen löser problemet för alltid vet jag inte... :hmmm: Konstigt att Polaris inte löser problemet en gång för alla och blir av med det ryktet. ???
-
ranger har alltså samma problem med diff-korg och drivaxlarna fram?
nån som testa dra 2 ton vikt med släpvagn efter den på asfalt eller grus. funkar det?
honda big red vet jag kan dra otroliga lass.
-
jag har funderat lite på om man skulle byta till en Ranger diesel..
en UTV's fördelar är ju att den har ratt och man sitter bekvämare, samt att rangern väl har bakdiff (turfmode som potatis väljer å kalla de)
sen har man ju en skyddande båge om man skulle slå runt.. och en 3cyl yapansk diesel med radpump känns inte fel när det gäller driftsäkerhet.
men saker som gör att jag ännu tvekar är att en UTV är ju så mycket klumpigare, risken finns att jag inte kan köra på terränglederna jag kör på idag, den blir ju mycket bredare.
sen vet jag inte hur pass stabila dom är i sido och motlut?
och 24hp på 900cc känns lite klent också, över 30 hade ju inte skadat på en så tung maskin, acclerationen måste bli hemsk. visserligen går det alltid krama ur ca 10-20% på dieslar genom att öka maxmängden, eller ännu mer om man monterar turbo vilket ser ut att vara lätt på rangern.
och slutligen är det ju detta med framdiffen på polaris som gör mig mörkrädd!
-
ja du diselen lär höll länge och dra lite soppa. Finns turbokitt köpa till den. 2700 dollar. itne helt gratis. ger 9 hp mer. alltså ca 30% mer effekt och mer vrid. hur mycket mer vrid vet ja ej.10 psi? stod det. Ja den är väl ca 25 cm bredare en fyhjuling tror ja. har 32 cm markfrigång org. inte illa.
-
Tyngdpunkten på en utv är i stort sett lika som atv, det som väger på en utv är monterat lågt. Bara rörburen som är hög men väger inte så mycket. Sen är en utv bredare å längre än en atv. Jag märkte enorm skillnad med min utv, den klarar backar å sidlut långt bättre än atv. Hade inte ens testat att köra med atv på samma ställen som men utvn ;)
-
Baaahhh finns det färdiga turbokit??? fan nu blev jag ännu mer sugen!!! 10psi är nog laddtrycket dom menar, det blir 0.66 bar, lite lågt för en diesel men helt klart OK, man kan inte ge för mycket heller, det frestar ju mer på transmission och att vrida av knutar och ha sönder diffkorgar blir ännu lättare.
markfrigången var ju helt klart tillräcklig, tyvärr blir ju bredden ett stort problem, dels måste jag isåfall byta släp, dels måste det röjas lite mer längs terränglederna, och man blir ju inte längre diskret om man smyger på andras domäner..
men att den är stabilare låter helt klart lockande, sen är det ju alltid trevligare att ha ratt och riktigt säte att sitta i. ska se om det nån gång kommer nån med en UTV till våra terrängkörningar så får jag se hur den tar sig fram, men troligtvis blir det trångt på många ställen, fast det är precis lika trångt på sina håll på Avestaleden, och där sägs det ju att UTV'er kommer fram fint, hur dom gör det kan ju inte jag begripa men...
-
sen var ju inte prislappen det trevligaste heller.. en traktorreggad ville dom ha över 180lakan för!!! http://www.blocket.se/stockholm/Polaris_Ranger_Diesel_34461433.htm?ca=16&w=3&last=1 (http://www.blocket.se/stockholm/Polaris_Ranger_Diesel_34461433.htm?ca=16&w=3&last=1)
-
Så särskilt bekvämt blir det faktiskt inte, alla gupp sitter som
En spark i röven med en träsko, om man ska åka med nån som kör fyrhjuling, det tempot är inte bekvämt.
Sen håller jag med om att de tar sig fram jättebra, och klarar lutningar bättre än en Atv , men den blir väldigt bred om det lutar i sidled och man mäter från hjul till störtbåge motsvarande sida.
Om det är arbete du ska ha den till så skulle jag kolla på Gooffroad - beg maskiner och deras Kawasaki teryx 750, den är mer pålitlig också skulle jag tro.
-
...den blir väldigt bred om det lutar i sidled och man mäter från hjul till störtbåge motsvarande sida...
Exakt, störtbågen har en himla förmåga att trassla in sig i diverse felplacerade björkar, granar, bergblock, mm, mm... om det lutar lite...
Men visst, de tar sig fram BRA, bättre än man först kan tro.
Personligen skulle jag nog dock hellre köpa en Jimny eller Samuraj eller liknande om jag ville ha ratt och stol och passagerare intill, då får man ju tex värme dessutom!
-
sen var ju inte prislappen det trevligaste heller.. en traktorreggad ville dom ha över 180lakan för!!! http://www.blocket.se/stockholm/Polaris_Ranger_Diesel_34461433.htm?ca=16&w=3&last=1 (http://www.blocket.se/stockholm/Polaris_Ranger_Diesel_34461433.htm?ca=16&w=3&last=1)
jag dagdrömmer om ranger diesel nu med så hahah. tänkte en hydralpump borde ju inte vara problem sätta direkt på motorn? eftersom den motorn sitter också på endel minigrävare? tänk kunna köpa kranmans 3 tonsvagn, eller deras 2 tons med drift? värsta med fyrjuling är ju inte har hydralpump på den. skogskran kräver separat motor som ger 6 liter bara. långsamnt som fan måste dom gå?
sedan är väl ranger bara ca 30 cm bredare en atv? också vid lutning bygger det på bredden tack vare störtbågen som dom andra skriver här med..
-
Baaahhh finns det färdiga turbokit??? fan nu blev jag ännu mer sugen!!! 10psi är nog laddtrycket dom menar, det blir 0.66 bar, lite lågt för en diesel men helt klart OK, man kan inte ge för mycket heller, det frestar ju mer på transmission och att vrida av knutar och ha sönder diffkorgar blir ännu lättare.
markfrigången var ju helt klart tillräcklig, tyvärr blir ju bredden ett stort problem, dels måste jag isåfall byta släp, dels måste det röjas lite mer längs terränglederna, och man blir ju inte längre diskret om man smyger på andras domäner..
men att den är stabilare låter helt klart lockande, sen är det ju alltid trevligare att ha ratt och riktigt säte att sitta i. ska se om det nån gång kommer nån med en UTV till våra terrängkörningar så får jag se hur den tar sig fram, men troligtvis blir det trångt på många ställen, fast det är precis lika trångt på sina håll på Avestaleden, och där sägs det ju att UTV'er kommer fram fint, hur dom gör det kan ju inte jag begripa men...
aha psi var själva turbotrycket. jaså är 0.6 lågt för en disel? trodde gansaka normalt och att bensinare har högre istället? men som sagt kan inget om det.
Såg din länk och 180 inte direkt billigt heheh-. står inget om eps på just den?
-
jag dagdrömmer om ranger diesel nu med så hahah. tänkte en hydralpump borde ju inte vara problem sätta direkt på motorn? eftersom den motorn sitter också på endel minigrävare? tänk kunna köpa kranmans 3 tonsvagn, eller deras 2 tons med drift? värsta med fyrjuling är ju inte har hydralpump på den. skogskran kräver separat motor som ger 6 liter bara. långsamnt som fan måste dom gå?
sedan är väl ranger bara ca 30 cm bredare en atv? också vid lutning bygger det på bredden tack vare störtbågen som dom andra skriver här med..
Precis! den motorn sitter i en massa minigrävare så det måste nästan finnas ett pluggat hydraulpumpshål nånstans vid transmissionen, med tanke på alla kugghjul som sitter i transmissionen där fram, om man kollar vid 1:25 i detta klipp: Overview of the 2011 Polaris RANGER Diesel (http://www.youtube.com/watch?v=LBnSdG1OxGY#)
annars sätter man en remdriven pump.
ja 0.67 i laddtryck är inte så mycket för en diesel, mer normalt på bensinare.
dieslar tål i regel ett högre tryck eftersom dom inte har problemet med självantändning av bränslet som en bensinare har, dieslar bygger ju på att bränslet ska självantända.
men dom har nog lagt sig där av säkerhetsskäl samt för att inte få för högt vridmoment.
1 bar tål säkert motorn, ännu mer om det finns kolvkylning.
styrservo verkar inte finnas på den, men å andra sidan, att styra med en ratt är inte hälften så jobbigt som med ett styre..
problematiken att bågen tar har jag ju inte tänkt på, det är ju ytterligare en sak som begränsar terrängegenskaperna... jag kör mycket i terräng, så det blir ju ett problem, redan nu känns hjulingen för bred för vissa stigar, så jag vette fan, men det är ju helt klart intressant med UTV, måste nog se till att få testa nån..
-
fy coolt och använbart vore haft på en hydrampump. inte bara skogavagn. tippvagn.hydralik på snöplogen.köra vedklyv eller liknande i skogen direkt.
undra vadför vrid motorn har? sedan vad den får med turbon. vad har bensin 800 xp med 50hp då i vrid?
-
fy coolt och använbart vore haft på en hydrampump. inte bara skogavagn. tippvagn.hydralik på snöplogen.köra vedklyv eller liknande i skogen direkt.
undra vadför vrid motorn har? sedan vad den får med turbon. vad har bensin 800 xp med 50hp då i vrid?
utan att veta om den motorn är direktinsprutad (DI) eller förkammarutförande (IDI) så gör jag en vild gissning, min 686cc har 18hp/ 40.5Nm original, så med 900cc så ökar ju vridet en del, skulle tro att den bara har 24hp på grund av att den säkert inte varvar lika mycket som min.
så en vild gissning skulle vara 50Nm vid mellan 1500-1800rpm vid IDI, något mer vrid vid något lägre varv vid DI om bensinaren har 50Hp så har den inte så mycket högre vrid heller, kanske 60Nm, men vid ett betydligt mycket högre varvtal, vilket gör det mycket svårt att driva nån hydraulpump med den.
håller annars med dig att hydraulpump skulle vara tillval på många arbetshjulingar, framförallt dieslarna, som antagligen är väldigt vanliga i jord och skogsbruk.
-
så med turbo bör ju ge minst 10nm. alltså runt 60nm och 33hp. ranger väger ca 600kg. min bil väger ca 1200kg och har 3 cylindrar och turbo och 1400cc-. 75 hp och 195 nm. och min bil gå riktigt jäkla bra. okej inte jämnförbara grejer. men ändå lite kul.
har du skogsfastighet kan du ju dra momsen på en EU traktor typad ranger. ca 145 tusen då-. mer överkomligt.-
-
Såg en annons på Blocket i höstas där man sålde ett helt ekipage. ATV, driven vagn och hydraulkran. Inget märkligt förutom att hydraulpumpen var monterad direkt på fyrhjulingens motor. Man behövde alltså ingen separat motor. Visserligen tar den ju lite plats på sidan av motorn, men det blir ju åtskilligt mycket mindre än ett helt separat aggregat med motor och allt.
-
Har en kompis som byggt hydralisk servo på sin A-c 1000, är ju för liten pump för att driva en vagn med kran men borde inte vara några problem att få dit en större om man vill.
Kanske skall tillägga att han kör remdrift till servopumpen taget direkt på vevaxeln.
Edit: Hitta en bild.
(http://i41.tinypic.com/jsni8l.jpg)
-
Såg en annons på Blocket i höstas där man sålde ett helt ekipage. ATV, driven vagn och hydraulkran. Inget märkligt förutom att hydraulpumpen var monterad direkt på fyrhjulingens motor. Man behövde alltså ingen separat motor. Visserligen tar den ju lite plats på sidan av motorn, men det blir ju åtskilligt mycket mindre än ett helt separat aggregat med motor och allt.
borde ju vara standard på atv.för utan lek mud edtions modeller. klarar inte ens se det på youtube. endel tröttnar aldrig på hoppa i vattenpölar. så jagkänner när ja er det. lerig kul stigar och skogaägar kul- men ned i vatte köra. vrför itne en båt istället?
-
Har en kompis som byggt hydralisk servo på sin A-c 1000, är ju för liten pump för att driva en vagn med kran men borde inte vara några problem att få dit en större om man vill.
Kanske skall tillägga att han kör remdrift till servopumpen taget direkt på vevaxeln.
Edit: Hitta en bild.
(http://i41.tinypic.com/jsni8l.jpg)
det här blev jag riktigt intresserad av! vad använde han sig av för servo? att mecka dit en remdriven pump är inget märkvärdigt på min maskin som redan har remdriven generator!
-
det här blev jag riktigt intresserad av! vad använde han sig av för servo? att mecka dit en remdriven pump är inget märkvärdigt på min maskin som redan har remdriven generator!
Servo pumpen är från en bil även styrväxeln som sitter på styrstången (Hyundai atos om jag inte minns helt galet), och cylindern är hemma byggd.
Cylindern sitter på bandena och används endast vintertid. Det går grymt lätt att svänga, inga problem alls att sitta och styra med en hand i djupsnö. :)
Har en annan kompis som gjort precis som dig, att han kör med generator med remdrift.
-
polaris ranger 400 finns med. kostar 119 tusen just nu. har mindre mått alla leder och 2 sittsig istället för 3. 25 cm markfrigång mot 32cm ca. 455cc motor med 29hp och toppfart på 65kmh. finns som eutraktor reggad och då spärrad elektroniskt med nycklen likt can-am har på commander gissar jag.
någon som kört eller äger en sådan ranger? något säga om den? den har inte servo tyvärr. men 63 tusen billigare en benisin 800cc som dock är större i måtten då..
-
På 800 (760cc) finns det olika uppgifter, från 50-62hk. Några 70hk har då jag aldrig hört om på den motorn.
Mitt försäkringsbolag anger 64 hp på min 800 sportsman 2010, premien är baserad på antal hp/kw. Men på 2011 anges 50 hp :dntknow: :dntknow: :dntknow:
-
jag var kolla på lungets MC i Borås.Dom har tagit in polaris och säljer Honda med då. Provsatt polaris sportsman x2 och sedan nya honda forman. polarisen kändes sjukt plastig och billig o plasten mot hondan. hondan kändes som inte ens var plast. men polarisen roligast då annars.
Men det ville ha sagt var att försäljaren sa att 50% av det polaris säljer är av ranger. alltså inte atv större en UTV. kan det stämma? till hösten ska dom börja själa ranger. jag är lite små nyfiken och sugen på ranger 400 faktiskt. eu traktor reggad då med.
någon som har något säga om ranger 400?
undrar med om utv är nåt man får diskutera på denna sida? eller atv ändast? såfall vilken sida och forum ska jag vända mig till annars?
-
Klart vi talar UTV, Vi talar t.o.m om batteridrivna LÖSFITTOR, så kör på kamrat :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :djump: :djump: :djump: ()p
-
nu spanar jag in ranger rzr 570. bara 125 cm bred och samma markfring gång som ranger 400. vill säga 25 cm. men får ta nästan 700 kg i slapvagnsvikt. ca 100 kg mer en rager 400.
Kommit fram till jag nog inte vill ha ranger 400. förgasare 2012? nej tack. där i mot finns ranger 500 och den har efi och hastighetsmätare och tankmätare tex. den verkar dock kosta typ 25 tusen mer. väldigt mycket pengar. undra vad rzr 570 kostar. den är ju smalare smidigare i skogen. ranger 400 är ca 141cm bred vilket i sig är mycket bra med.
rzr 570 ey traktor reggad är väl inte tänka på det går få eller?
Har vi ingen ranger expert på detta forum??????????????????