ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: DanielP skrivet 16 februari 2012 kl. 00:47:45

Titel: Oktan
Skrivet av: DanielP skrivet 16 februari 2012 kl. 00:47:45
Kikade runt lite på cf moto's hemsida och läste specen för deras 488 cc motor (den som sitter i 520?) och där står det: gasoline 90 octane.

Googlade lite på oktan och fann detta:
Varför är det olika oktan i bensinen?

Det är en siffra som talar om hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre siffra desto mindre risk för självantändning. I motorn är det viktigt att små bensinskvättar antänds i de rätta ögonblicken. Om bensinen självantänder för tidigt går bilen sämre och det kan bli skador på motorn.

100-oktanig bensin självantänder lika lite som ett ämne som heter 2,2,4-trimetylpentan. Det kallades tidigare iso-oktan, och fick ge namn åt bensinens oktan-värde. 100 oktan är en väldigt låg risk för självantändning. Noll oktan självantänder lika lätt som ämnet heptan, en alldeles för lätt självantändning.

95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan, osv. Skillnaden mellan bensin med olika oktantal är mängderna av de olika ämnen, kolväten, som bensinen består av.

Vissa motorer behöver bensin med högre oktantal, men idag räcker 95 oktan bra till många vanliga bilar. Om oktantalet är för lågt kan effekten av självantändningar börja höras, så kallad "knackning". Det är ingen vinst med att tanka bensin med högre oktantal än vad motorn behöver.

Mao bör det ju inte märkas ngn som helst skillnad mellan 95 och 98 oktan. Eller?

Titel: SV: Oktan
Skrivet av: motorbiten skrivet 16 februari 2012 kl. 07:43:45
Bensinen som avses är 90 okt PON amerikansk standard som motsvarar 98 okt RON svensk standard.
Kompressionen i en CF 500 motor är 10,2:1 jämfört med t.e.x. En Yamaha R1 som har 11,8:1. Ganska låg med andra ord.

För några år sedan gjorde tidningen Bike ett test med olika bensinsorter där dom bänkade fyra R-hojar i 1000 cc klassen.
Det var i stort sett ingen skillnad mellan 95 och 98 oktan i effekt. Någon hoj hade t.o.m. lite mindre effekt med 98 okt.

Du kommer inte att märka någon som helst skillnad mellan 95 och 98 oktan i en CF 500.
Titel: SV: Oktan
Skrivet av: Eric Sigurdsson skrivet 16 februari 2012 kl. 12:00:34
Skillnaden är främst användbar i turbomotorer då ett högre oktantal medför att man kan öka laddtryck innan motorn knackar/spikar.