ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: erixon500ed skrivet 12 februari 2012 kl. 19:02:48
-
har grejat fram å tillbaka med mina mjuka stötdämpare...men har löst det nu...till slut blev det först en fjäder från lastbils hytten sen utanpå över den i den typ, så tog jag bak fjäder från bmw e39... fick göra om lite på s.k. fjäder tallrikarna men blev riktigt bra nu...
-
Ett enklare sätt hade annars varit att lägga distanser, så originalfjädern blir mer spänd. Kan bli hur hård som helst :)
Jag la 3 cm distanser bak. Blev nästan som att stel svetsa den ;)
-
jaha ok...men man är ju född sån.att man vill ju prova sej fram ju...ibland är man helt blåst.haha men rättså roligt är det när man får saker till å funka...har bak kvar så kan prova ditt tips där...
-
Ett enklare sätt hade annars varit att lägga distanser, så originalfjädern blir mer spänd. Kan bli hur hård som helst :)
Det är inte rätt att göra så, eftersom det leder till att dämparen trycks isär längre och därmed blir ATVn högre och mycket mer troligt att dämparen åker ut hela vägen till stoppet vid fjädringsrörelser, men ändå behövs det inte så mycket extra vikt/tryck för att bottna dämparen i t.ex. ett gupp. Det korrekta är en hårdare fjäder som kräver betydligt mer tryck för att bottnas, men som ändå ger rätt grundhöjd... men så länge det fungerar är det ju inga problem med hembyggen heller. ()p
-
Det är inte rätt att göra så, eftersom det leder till att dämparen trycks isär längre och därmed blir ATVn högre och mycket mer troligt att dämparen åker ut hela vägen till stoppet vid fjädringsrörelser, men ändå behövs det inte så mycket extra vikt/tryck för att bottna dämparen i t.ex. ett gupp. Det korrekta är en hårdare fjäder som kräver betydligt mer tryck för att bottnas, men som ändå ger rätt grundhöjd... men så länge det fungerar är det ju inga problem med hembyggen heller. ()p
Att maskinen blev högre var hela poängen ;)
-
min dämpare är längst upp fram nu...å så mycket högre blev den inte...
-
varför vill man ha hårdare fjädring på en terrängmaskin? det är väl ingen hjullastare heller, jag skulle gärna ha tvättsvampar till stötdämpare...
-
plogar mycke å drar släp mycke...prova det med dina tvättsvampar du.hahaha
-
Att maskinen blev högre var hela poängen ;)
Dåså, mission accomplished! :lol: Men i så fall skulle jag hellre pyssla med dämparens fästen istället för med fjädern på den, distanser på fjädern kan som sagt få dämparen att tvingas isär längre än det är lämpligt medan en adapter t.ex. mellan dämpare och ram inte påverkar dämparens arbetsområde nämnvärt. Moppegrabbarna är som tokiga i att använda såna höjningssatser, varför vet jag inte för hälften av dom når knappt ner till marken ens från början... ':)
-
Nu e det ju inte så att jag kör med 3 cm distanser. Blev FÖR hårt. Men man kan göra det om man vill. Det räcker med 1,5 cm för att den ska bli högre å ha en någorlunda mjuk fjädring. Har till å med varit inne på att tömma dämparen helt på olja å bara köra på fjädern. Risken då e väl att den blir gungig som fan... ;)
-
ja ingen hitt å köra med tomma dämpare...