ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Mrcash skrivet 12 februari 2012 kl. 12:59:41

Titel: Dinli 450SS 08- Ventiljustering
Skrivet av: Mrcash skrivet 12 februari 2012 kl. 12:59:41
Dinli 450SS 08- Ventiljustering

Hej rev motor min för att fixa till ett problem med kolven och när allt skulle monteras ihop så tänkte ja kolla ventilspelet då min maskin gått 90,7mil tror man skulle kolla vid 100mil iaf ? Till min fundering är är det fler än mig som haft väldig hårt ställda ventil vid första kollen ? Slarv eller okunskap av montör på motorfabriken tror ja... insug skulle va 0,15 +-0,05 mina stod på 0,03 och 0,05...
och avgas skulle va 0,27 -+0,05 dem va på 0,10 och 0,20...

Mvh Johan
Titel: SV: Dinli 450SS 08- Ventiljustering
Skrivet av: Gunnarsson skrivet 12 februari 2012 kl. 19:28:11
Kinesiska moppar med fyrtaktsmotorer ska ha sin första ventiljustering efter 30 mil, och därefter efter 300 om minnet inte sviker. Det är inte helt ovanligt att dom vägrar starta eller dör när dom blivit varma innan man ens kommit nära 30/300 mil, helt enkelt för att materialet i ventiler/ventilsäten är för dåligt så ventilen nöter sig ner djupare i sätet tills ventilspelet är så litet att motorn inte längre går. Jag blir inte förvånad om samma fenomen förekommer på många andra budgetfyrtaktare från Kina.
Titel: SV: Dinli 450SS 08- Ventiljustering
Skrivet av: Eric Sigurdsson skrivet 12 februari 2012 kl. 19:39:34
Kanske,

Men nu är det ju Japantillverkad motor vi pratar om.
Titel: SV: Dinli 450SS 08- Ventiljustering
Skrivet av: Gunnarsson skrivet 12 februari 2012 kl. 19:47:06
Det är jag skeptisk till, eftersom det är en taiwanesisk (= kinesisk) tillverkare enligt vad jag kan googla fram nu - varför skulle dom tillverka sina motorer i Japan? Låter mer som samma situation som kinamopparna, dom har en Yamahamotor som licenstillverkas (eller bara kopieras... :knupple: ) i Kina, tyvärr i mycket sämre material och med sämre toleranser.
Titel: SV: Dinli 450SS 08- Ventiljustering
Skrivet av: Eric Sigurdsson skrivet 12 februari 2012 kl. 19:51:51
Det är jag skeptisk till, eftersom det är en taiwanesisk (= kinesisk) tillverkare enligt vad jag kan googla fram nu - varför skulle dom tillverka sina motorer i Japan? Låter mer som samma situation som kinamopparna, dom har en Yamahamotor som licenstillverkas (eller bara kopieras... :knupple: ) i Kina, tyvärr i mycket sämre material och med sämre toleranser.

Motorn är tillverkad av Fuji Subaru.

Samma grundmotor som sitter i Polaris Predator 500, SMC 500, Adly 500.
Titel: SV: Dinli 450SS 08- Ventiljustering
Skrivet av: Gunnarsson skrivet 12 februari 2012 kl. 19:58:23
Okej. Kineserna brukar vara bra på att kopiera andras grejer och tillverka själva med mer eller mindre lyckat resultat, drog slutsatsen att samma sak gällde här.