ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: idd skrivet 12 februari 2012 kl. 08:07:02
-
Tjena
Finns det någon där ute som vet hur en diff fungerar? Min fungerar nämligen inte som den ska. 4wd fungerar, men inte difflåset.
-
Det sitter en elmotor på diffhuset som skjuter en gaffel som i sin tur skjuter en hylsa över ena drivaxeln/diffen.
4wd skjuter en bit och kopplar på drift på axeln så att framhjulen börjar driva. Difflock skjuter sista biten och låser då diffen.
Hissa upp framhjulen och slå på tändning. Snurra på ena hjulet, bara det ska snurra. Tryck i 4wd, diffmotorn surrar, och hjulen ska snurra mot varandra om du snurrar på ett.
Tryck i difflock, motorn ska surra mer, och nu när du vrider ska det helst inte gå då diffen försöker snurra på kardan, men det går inte då bakhjulen är kvar i backen. Men:
Surrar inte motorn; fel på den/elfel.
Surrar motorn hela tiden; läs ovan.
Surrar den en bit (lika 4wd), och det känns hackigt eller ingen skillnad när du vrider på hjulen; fel i diffen, antingen gaffeln, hylsan eller axeln.
Gissar på hylsa/axel, orsakat av att 4wd/difflock inte fått gå i ordentligt innan den belastats. <-- Min GISSNING. ()p
-
Diffmotorn låter som den ska i så fall. Men när jag hissat upp den, lagt i difflåset, och då snurrar på hjulet så fortsätter dom att snurra som på 4wd. Blir nog ett försök till renovering på den snart.
Tack för ditt svar
-
Ja, det låter som du rensat splinesen på hylsan eller axeln tyvärr.
Googla på "X5 carburetor CF500-5 CF500-5A Service manual" så hittar du nån PDF att titta i. Avsnitt 10 behandlar axlarna.
-
Ha! Jag fann felet.
Först såg jag metallspån, sen en massa vatten. Blir nog till att byta oringar och sånt också, kanske till något grövre oringar.
-
Sedärja!
Mycket bra kort också!
Ta gärna ett på motsvarande splines. Nyfiken på hur de ser ut när dessa är aningens "slitna". ;D
-
Ojojoj. Hur fan kan det bli så ??!!
-
Ha! Jag fann felet.
Först såg jag metallspån, sen en massa vatten. Blir nog till att byta oringar och sånt också, kanske till något grövre oringar.
Grövre o-ringar är förmodligen ingen bra ide.Passformen på o-ringen är avgörande. ()p
-
Om diffen inte går i som den ska och man åker iväg så hjulen spinner lite så "klonkar" den i lite för hårt och det nöter, tillslut ger splines upp.
Benny
-
Sedärja!
Mycket bra kort också!
Ta gärna ett på motsvarande splines. Nyfiken på hur de ser ut när dessa är aningens "slitna". ;D
Motsvarande splines är minsann helt som dom ska. Antar att det är en hårdare metall i hylsan
-
Ja tvärt om hade ju varit att föredra!
Det ska ju vara den enkla billiga delen som ska slitas och gå sönder tycker man!
Benny