ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: caad8saeco skrivet 8 februari 2012 kl. 14:31:31

Titel: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: caad8saeco skrivet 8 februari 2012 kl. 14:31:31
Hej alla glada!

Efter att ha läst massor av inlägg sedan jag blev ATV-ägare sommaren 2011 är det nu dags för min första fråga.

Jag köpte mig en Sym 300 quadlander 2008 av en MC-handlare i juli förra året och har kört 130 helt underbara mil. Då jag valde att köpa begagnat mest för att se om ATV var något för mig har det nu blivit dags att satsa på en helt ny maskin. (En fix idé jag har är att allt man gillar skall köpas nytt)

Min första tanke var att ta klivet upp på större maskiner men då jag mest finkör och gärna lite längre sträckor är hastighet och förbrukning viktiga prioriteringar. Jag vill inte ha en Quad eftersom jag sitter bekvämast på en ATV samt att de känns mer robusta. Kör mestadels grusväg och asfalt men även någon enklare skogsstig.

MC-reg är ett måste samt att man får ha passagerare (tar tjejen på utflykt i bland).

Den "hoj" som verkar passa in på mitt användade är b.la Kymco MXU 300R. Kvalitet? Förbrukning? Hastighet?

Att nämna är Sym:en rullat helt klanderfritt.

Jag är inte främmande för större och dyrare maskiner så tips mottages gärna.

mvh/
H

Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: Tripod skrivet 8 februari 2012 kl. 15:03:55
Sym'en och Kymco'n är väldigt liknande maskiner. Varför inte gå upp iallafall till en 400-500cc? Jag vet att många vill klaga på Goes och CF men kolla in dom, du får ofantligt mycket mer prestanda och komfort i en sådan maskin. Speciellt om du vill ta med en passagerare. Skulle bli förvånad om dom maskinerna skulle vålla bekymmer av att användas som du beskriver.  :)
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: caad8saeco skrivet 8 februari 2012 kl. 15:33:22
Hej!

Tack för snabbt svar. Låter vettigt men det som jag tycker mig ha hittat här på forumet är att de större maskinerna gärna sörplar i sig 2 liter milen... och då känns det som räckvidden blir lite klen.

Sym:en drar 0,4 snällt körd och ca 0,6 vid fullt pådrag...

Lokalt har jag endast auktoriserad SYM, Kymco och Arctic Cat service tillgänglig... Påverkas garantier etc om jag väljer att serva CF/Goes hos dem? Det görs ju ändock fackmässigt så att säga...

Någon som har koll på topphastighet och ungerfärlig förbrukning på CF/Goes? Om möjligt lär strypning etc vara bortplockat.

mvh/

H
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: Pv544 skrivet 8 februari 2012 kl. 15:49:03
Jag tycker också att Symen och Kymcon är för lika för att motivera att slänga ut över 20k för att få en ny. Om du nu inte är tvärsäker på att en 300a kommer hålla dig nöjd länge till.
Ang bränsleförbrukning så ligger väl 250/300cc bra till, gissar på att du hamnar under halvlitern med din körning?
Går du upp till 500cc kommer du nog nästan dubbla förbrukningen i bränsle tror jag.

Jag hade en äldre mxu300, och den gillade jag skarpt. Dock ville jag ha 4wd och lite större maskin. 4wd gör ju vintern riktigt rolig också, och även tar man sig längre ut i terrängen.

Om du värdesätter problemfrihet högt så tror jag en Kymco 300 vinner över cf/goes. Den har bara 2wd och lite snällare motor, den kan nog rulla snällt i många mil.
Men man får ju väga in vilka saker man tycker verkar mest värdefulla för just dig.

Om du tror att du kommer köra många mil så tycker jag du ska göra en liten kalkyl.
Där du väger in: förbrukning, servicekostnader/intervaller, inköpspris, ev tillbehör.
Många maskiner har serviceintervaller som är mer anpassade för arbete/terräng än för vägkörning. För ska du hålla garantin på en ny maskin så brukar ju en korrekt servicebok vara ett krav, och det kan ju bli lite pengar i service också.
Och det ska ju servas av märkesverkstad, tyvärr...

Visst kan nytt vara roligt, men det är kul att få en bättre maskin också om man kollar begagnat. Själv köpte jag en can-am med 2600mil på mätaren framför en ny cf500.

Men, ta det lugnt och provkör FLERA maskiner innan du bestämmer dig. Det är väldigt lätt att gå till en handlare och bli övertalad om att just deras maskin är rätt för dig.

Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: Tripod skrivet 8 februari 2012 kl. 16:10:01
http://www.atvsweden.se/sv/page/36/sverigekarta (http://www.atvsweden.se/sv/page/36/sverigekarta)
http://www.goessverige.se/Goes_aterforsaljare.aspx (http://www.goessverige.se/Goes_aterforsaljare.aspx)
Finns ingen återförsäljare i närheten så du kan prova maskinerna?
Annars ser ju den här fin ut! http://www.kymco.se/kymco-4hmc-mxu450i.html (http://www.kymco.se/kymco-4hmc-mxu450i.html)
Håller med, prova flera maskiner så gör du förmodligen ett bättre val.
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: caad8saeco skrivet 8 februari 2012 kl. 16:16:38
Nej, södra Halland och sydvästra Kronoberg är smått döda gällande antalet ATV-handlare... Vill gärna kunna köra till service så helst skall det vara inom 3 mils avstånd...

450:n ser sanslöst läcker ut! Dessvärre är min Kymco-handlare hyfsat negativ till allt som inte är Polaris (vilket de också säljer) och i synnerhet mc-regat, så när jag tidigare frågat dem om just 450:n får jag bara svaret att det är en slö rackare... :(

I huvud taget har de rekommenderat mig att behålla Sym:en, men jag är ju SUGEN på nytt! Jag jobbar själv med fordonsförsäljning så själva bemötandet känns aningen annorlunda... Är det ärlighet eller oengagemang måntro?
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: Hydro skrivet 8 februari 2012 kl. 16:25:37
Får väl börja med att säga att de maskiner som nämns här har jag ingen koll på alls.
Varför soppaförbrukningen är bland det viktigaste förstår jag inte riktigt, den tveklöst största kostnaden på en ny maskin är ju ändå värdeminskningen.

Hur många mil kommer du köra första året tror du?

Och på tal om mil och återförsäljare... hur långt har du till Ljungby?
Det borde väl vara inom räckhåll va?

Där har ju ATV Sweden sitt säte... de borde ju ha maskiner... eller det kanske inte funkar så?
I vart fall så finns ju Verona där, och de har hjulingar!
Mest Suzuki och Arctic Cat iofs, men man måste ju börja någonstans!
 ()p
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: caad8saeco skrivet 8 februari 2012 kl. 16:54:28
Tack för tipsen! Jag har sneglat lite på Verona/Ljungby men det är aningen för långt när det gäller service... ca 8 mil. Vore rätt skönt att slippa dra dit hjulingen på släp, då E4:an inte känns allt för kul på ATV.

Förbrukningen är relativt viktig då jag ofta kör ganska många mil från närmsta mack, har en på hemorten och brukar tanka innan jag kör ut och sen vill jag kunna rulla ett bra tag innan det är dags att återvända, I-landsproblem :)

 
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: jaas skrivet 8 februari 2012 kl. 17:01:53
Jag missar en grej i ditt resonemang, du tycker 8 mil för att åka till service är långt? Men du vill den ska vara snål så du kan köra långt på en tank, hur lång är lång för dig?
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: caad8saeco skrivet 8 februari 2012 kl. 17:07:52
Hej! Kul att du detaljgranskar mitt resonemang... ska försöka svara så tydligt som möjligt.

Långt för mig är att kunna köra ca 10-15 mil en ledig dag i valfri fart och tempo utan att behöva få soppatorsk / ha dunk där bak. Kalla mig dum men jag väljer att hellre göra detta på mindre landsvägar, grusvägar och liknande. Att pumpa motorvägar och 2+1 vägar är inget som känns varken säkert eller tilltalande. De 8 mil jag har via motorväg till tidigare nämnda ort blir bra mycket längre om man skall undvika det tungt trafikerade vägnätet.

Förstår du hur jag menar eller är mitt resonemang fortfarande förvirrande?

Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: Martin A skrivet 8 februari 2012 kl. 17:26:39
Vilken konstig diskusion det här blev! Om det här är viktiga kriterier för dig så är det så! Är själv ägare till två MXU 500 som vi använder flitigt i familjen och jag kan lova att med en Kymco så blir du nöjd och en 300R räcker bra till det du vill köra.

Lycka till!   Martin A
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: caad8saeco skrivet 8 februari 2012 kl. 17:31:13
Tack för svaret Martin!

Så jag antar att dina 500:or gått utan större problem?

Garantierna verkar ju dessutom generösa, vad ligger ni i servicekostnad på dem ungefär?
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: Lowest skrivet 8 februari 2012 kl. 17:49:14
Alla stora maskiner drar inte 2liter milen.

Min Kawa med helsystem, bränslebox, variatorkit och däck som mäter ca 29tum ligger inte över litern om man kör som folk och inte håller fullt hela tiden.

Men det går att få upp den i ca 4liter milen utan problem. En meter snö lågen 4wd diff fullgas  ;)

Åker man på 2wd och högen och inte tuktar den så drar dom flesta stora maskiner runt litern.

Canam 800 drar väl under litern blandad körning.
I alla fall dom som åker med mej.
 
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: Tripod skrivet 8 februari 2012 kl. 18:27:50
Vilken konstig diskusion det här blev! Om det här är viktiga kriterier för dig så är det så! Är själv ägare till två MXU 500 som vi använder flitigt i familjen och jag kan lova att med en Kymco så blir du nöjd och en 300R räcker bra till det du vill köra.

Lycka till!   Martin A
Det är stor skillnad på 300 och 500'an. 300'an är väldigt liten i växten och att skjutsa på den kan inte vara någon höjdare. Min Linhai är 2 WD har gått runt 450 mil och det enda som jag råkat ut för är att byta batteri. Den har ungefär samma prestanda men är mycket rymligare än MXU 300 och Quadlander 300 att åka på.
Mitt råd är ändå, kolla in 400-550cc maskiner. Du får en helt annan körglädje och dessutom 4 WD. Jäkligt kul om du vill prova köra sämre vägar eller rent av utanför vägen. För att inte tala om i snö då 2 WD nästan är hopplöst utan dubbar eller kedjor.
Vill du hålla fast vid mindre motor kan du ju kolla in sådana här alternativ http://www.tommysmotor.se/produkt/SMC-JPE-322-inkl-plogpaket (http://www.tommysmotor.se/produkt/SMC-JPE-322-inkl-plogpaket) , betydligt mer plats att skjutsa på.
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: Martin A skrivet 8 februari 2012 kl. 19:02:36
Mkt nöjd med våra Kymcos men servar själv så jag har väl ingen riktig koll på servicekostnader. Visst kan du åka två på en 300:a men 450i verkar va en fin maskin.

Martin A
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: Hydro skrivet 8 februari 2012 kl. 21:46:55
20 liter är ju ingen ovanlig tankstorlek och ytterst få hjulingar tar över litern per mil vid normal vägkörning, så 20 mil är alltså knappast några problem alls.
Inte heller E4:an är några problem egentligen, men om man vill undvika det avsnittet så finns det ju massvis med småvägar med samma mål.
 ()p
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: caad8saeco skrivet 9 februari 2012 kl. 10:51:52
Det är stor skillnad på 300 och 500'an. 300'an är väldigt liten i växten och att skjutsa på den kan inte vara någon höjdare. Min Linhai är 2 WD har gått runt 450 mil och det enda som jag råkat ut för är att byta batteri. Den har ungefär samma prestanda men är mycket rymligare än MXU 300 och Quadlander 300 att åka på.
Mitt råd är ändå, kolla in 400-550cc maskiner. Du får en helt annan körglädje och dessutom 4 WD. Jäkligt kul om du vill prova köra sämre vägar eller rent av utanför vägen. För att inte tala om i snö då 2 WD nästan är hopplöst utan dubbar eller kedjor.
Vill du hålla fast vid mindre motor kan du ju kolla in sådana här alternativ http://www.tommysmotor.se/produkt/SMC-JPE-322-inkl-plogpaket (http://www.tommysmotor.se/produkt/SMC-JPE-322-inkl-plogpaket) , betydligt mer plats att skjutsa på.


Smc:n ser riktigt trevlig ut... är det någon som har erfarenhet av 322:an?
Det enda jag hittat på forumet är om stora 700:an...

Sen är det ju även där ont om serviceställen nära men man kan kanske få viss garanti även om man lämnar in den hos Sym ÅF.
Titel: SV: Kymco MXU 300R, vettigt köp?
Skrivet av: caad8saeco skrivet 9 februari 2012 kl. 10:53:44
Mkt nöjd med våra Kymcos men servar själv så jag har väl ingen riktig koll på servicekostnader. Visst kan du åka två på en 300:a men 450i verkar va en fin maskin.

Martin A

Ja jag tycker också 450:n verkar fin... smidig och med rejäl motor, samtidigt borde den väl gå att rulla hyfsat snålt och med bra fart om man skippar strypning. Ska försöka hitta någon mer positiv åf att höra med.