ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: zelda skrivet 5 februari 2012 kl. 22:47:38
-
Hej. Jag bor mitt i centrala Göteborg och har länge varit inne på att köpa en atv. Nu skulle jag behöva er hjälp med detta inköp då jag sökt sökt och sökt men blir inte mycket klokare för det.
Jag sitter just nu och funderar på först och främst vilken typ jag vill ha. 4X4 verkar kul men somsagt bor i centrala gbg och har letat på google efter klubbar och spår osv men utan resultat.
Sport? Verkar riktigt kul det med och där har jag faktiskt hittat banor osv där man kan åka men har problem med att välja modell här. Vill ha om jag ska köra sport en 450r yfz yama men dom finns ju inte vägreggade. En fråga till er bland annat är om man har tillstånd att köra till bana/trails med en helt ny sådan eller måste man frakta den på flak för det?
Var inne på att välja ktm 525 xc/sx men eftersom dom lägger ner sin tillverkning av atv's så är det inte lika lockande längre. Suz kommer bara i 400 dom nya, kawa kfx 450 håller inte måttet säger vissa, honda trx 450 finns inte att få tag på i sverige, can am kostar lite för mkt?
4X4. Har vart inne och kollat på kawa brute 750 2012, galet ful men verkar riktigt rolig vad jag sett och hört, grizzly 700 verkar stabil ser bättre ut än kawan imo, suz king vet jag inte så mycket om faktiskt men kanske nån här har lite erfarenhet av?
Jag hoppas att jag kan få lite hjälp med detta sjukt svåra val och att ni kan säga lite för/nackdelar med de olika fordonen och klasserna. Som ni säkert sätt så är jag inne på att köpa nytt och jag tänkte lägga mellan 80-100k.
Tacksam för hjälp.
-
Njae...
Hur noga du letat och sökt här vet jag inte, men du har antingen missat en hel del eller fått rätt mycket om bakfoten.
Men innan man går in på detaljer så vore det nog faktiskt bäst om du bestämde dig för vad du vill satsa på för körning.
Släpp detta med märken, modeller, klubbar, registreringar osv så länge.
Vill du köra i skogen, på terrängträffar, klättra över stenmurar, köra i halvmeterdjup snö, ta med packning och åka på touring?
Då passar ATV bäst.
Dessa är fyrhjulsdrivna, oftast automatväxlade och väger över 300 kg generellt.
Vill du hellre sladda grusvägar, hoppa på en crossbana, drifta i stans rondeller och samtidigt nöja dig med enklare terräng och undvika snö på över två decimeter, ja då passar en quad bättre.
Dessa är bakhjulsdrivna, oftast manuella och väger sällan över 200 kg.
Så, nu detta med klubbar!
Jodå, det finns körning för alla, överallt... men det syns inte alltid så väl.
Göteborgarna håller mestadels till på www.quadsweden.se (http://www.quadsweden.se) och har körningar titt som tätt med atv:er i terräng (namnet till trots).
Hur det är med crossbanor öppna för fyrhjulingar i den delen av landet vet jag inte, men det funkar ju på de flesta andra ställen, så...
Sen detta med registreringar.
Skall du köra på väg (mer än typ korsa) så bör du ha vägreggat, och mer eller mindre alla maskiner finns vägreggade.
Bland Honda kan det ibland vara lite sämre, men de andra finns.
MEN, kanske inte alltid hos märkeshandlaren.
Istället sidoimporteras dem under annat namn.
De är då ombyggda i Tyskland, Italien eller kanske i Spanien och får där blinkers och effekten strypt till 20 hästar samt ett nytt namn (som endast står i regbeviset).
Strypningen kastas självklart snarast möjligt och sen kör man.
Varför Kawwa skulle vara dåliga vet jag inte, kanske inte elitcrossförarna anser de lika bra som Yamman men för svenssonföraren duger den, plus att den har backväxel, vilket många crossquads annars saknar.
Suzukis cross heter LT450R och finns att få tag i, vägreggad... men inte hos Suzuki, men kolla tex Fourbyfour i Södertälje!
(de och många andra tar även in på beställning, så låt inte nuvarande lagersaldo bekymra dig)
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_LTR_450_SE_REA_LAGER_VAGREGGAD__35723510.htm?ca=11&w=1 (http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_LTR_450_SE_REA_LAGER_VAGREGGAD__35723510.htm?ca=11&w=1)
För att sen förstöra dina funderingar lite extra så kan ju nämnas att vissa av de som klassas som ATV:er med fyrhjulsdrift och automat, faktiskt har prestanda och chassie så att de både är roliga på grusvägar och hänger på de flesta quads på vägar, grusvägar osv... inte crossbana dock.
-
Bra skrivet
-
Tack för snabbt svar. Det jag är mest intresserad av är motocross men samtidigt så verkar somsagt 4x4 alltså skog/sten/snö kul med men cross är väll det jag tänkt utöva mest om möjligheten finns.
Suz 450 görs inte längre, dom har slopat den versionen och gått ner till 400 igen, inte för att dom skulle va dåliga eller så men vill ända ha en 450. Jag vet att det finns äldre modeller av 450 som du visade mig men är intresserad av en 2012 års modell.
Fråga: Kan man skaffa enduro licens till en quad? Svemo hade stängt för dagen när jag ringde. Alltså det som jag skulle vilja veta är att om det är möjligt att få licens så att man kan köra till och från tävling/träning i samma bemärkelse som en vanlig mc?