ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: newbie skrivet 5 februari 2012 kl. 17:09:19
-
När jag varit ute idag och plogat lite snö så tappade jag gradvis drivningen på hjulen, det märktes mest på högväxeln men även på lågen. Tog mig hem till slut i 10Km/h och stängde av. Det luktade bränt typ gummi. Lät den svalna några timmar och tog nyss en provrunda i trädgården. Verkade funka bra på lågen till att börja med, men på högen och lite gaspådrag så gick bara motorn upp i varv utan att hjulen drev. Har någon tips på vad det kan vara? Dyrt?
-
Variatorremmen tror jag. 5-800kr kanske.
-
- kan vara variatorremmen som gjort sitt? men kan också kärva!
Då är det bara att rengöra. Ny rem kostar ca 1900 kr
Det var efter ca 2000mil som jag köpte en ny, men den som satt i var nästan som ny!!!
-skriv efter kontrollen vad som var orsaken!
mvh svenne
-
Hej igen.
Jag glömde säga, den har bara gått 220 mil. Bara lugnt körd. Är det rimligt att remmen kan vara slut då. Jag funderade också på om kylan kan ha påverkat? Som sagt, den gick lite bättre när den var kall och drev sämre när den blev varm.Tyvärr har jag ingenstans att meka inomhus (lite kallt ute...). Jag ska ringa återförsäljare imorgon och höra vad de tror också.
1900:- , är det för både rem och arbete då. Hur lång tid tar de ca att byta den? Någon som känner till någon i Växjö-trakten som mekar Kymco. Verkar behövas några specialverktyg enl rep. handboken?
-
Sitter en centrifugalkoppling som bör kunna ge dom symptomen när den är utsliten. Långsam tung körning är just sånt som är elakt mot kopplingen eftersom den slirar tills man kommit upp i tillräcklig fart, och om man skulle använda högväxel när man borde ha lågväxel blir det desto värre.
Har bytt en utsliten koppling på en mindre maskin som bara gått en femtedel av vad din gått.
-
Lossa kåpan , kan vara variatorremmen som gjort sitt, men kan också kärva!
Då är det bara att rengöra. Ny rem ifall din är slut ca 1900 kr
Hej igen.
Jag glömde säga, den har bara gått 220 mil. Bara lugnt körd. Är det rimligt att remmen kan vara slut då. Jag funderade också på om kylan kan ha påverkat? Som sagt, den gick lite bättre när den var kall och drev sämre när den blev varm.Tyvärr har jag ingenstans att meka inomhus (lite kallt ute...). Jag ska ringa återförsäljare imorgon och höra vad de tror också.
1900:- , är det för både rem och arbete då. Hur lång tid tar de ca att byta den? Någon som känner till någon i Växjö-trakten som mekar Kymco. Verkar behövas några specialverktyg enl rep. handboken?
-host Bara 220mil , glöm detta med rembyte , de är dessutom näst intill outslitliga , misstänker att du klarar dig med en rengöring.
Mvh. svenne
Hej igen.
Jag glömde säga, den har bara gått 220 mil. Bara lugnt körd. Är det rimligt att remmen kan vara slut då. Jag funderade också på om kylan kan ha påverkat? Som sagt, den gick lite bättre när den var kall och drev sämre när den blev varm.Tyvärr har jag ingenstans att meka inomhus (lite kallt ute...). Jag ska ringa återförsäljare imorgon och höra vad de tror också.
1900:- , är det för både rem och arbete då. Hur lång tid tar de ca att byta den? Någon som känner till någon i Växjö-trakten som mekar Kymco. Verkar behövas några specialverktyg enl rep. handboken?
-
Är det slungkopplingen som gått kan du beställa en komplett här för 3411:-, art.nr MV3569. Annars kan du plocka löst både rem å andra delar till variatorn. http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter--p-82012-1.html?cPath=1_8498_8510&sessID=471d0c01eabc723dea9c4371bab516c5 (http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter--p-82012-1.html?cPath=1_8498_8510&sessID=471d0c01eabc723dea9c4371bab516c5)
-
Hej!
Jag har idag fått tips på att det kan vara vevhusventilationen som har frusit och tryckt ut en packbox och det då kommit motorolja på remmen som slirar. Återkommer så snart jag vet mera.
-
jag har fått precis samma fel på min kymco det är en 07 som gått 85mil. och det hade frusit i vattenavskiljaren den såkallade blindtarmen va full med vatten och det hade frusit för den står ute, när den fryser så blir trycket för högt i växellådan och bakre packboxen trycks ut på axeln. ta bort kåpan och ta bort remmen och tvätta allt med Brakecleaner som man har på bromsar vid nymontering på bromsskivor så blir det garanterat helt rent. Tvätta remmen i riktigt varmt vatten och mycket diskmedel men tvätta INTE med något annat rengöringsmedel då det torkar ut gummit på remmen.. ()p Mvh Eric
-
Hej!
Precis som hertigen beskriver var felet med min också. Jag har nu fått min åtgärdad och den funkar fint igen. Tack alla för tipsen i alla fall.
-
Hej!
Jag har idag fått tips på att det kan vara vevhusventilationen som har frusit och tryckt ut en packbox och det då kommit motorolja på remmen som slirar. Återkommer så snart jag vet mera.
En fråga, exakt vart sitter denna vevhusventilation, de e nda som jag hittar som kan likna det ni menar är en svart burk uppevid förgasaren på farsans -07, men på min -08 sitter ingen sådan, eller sitter denna vevhusvent nån annanstans?
-
Hej. Ja det är säkert den du menar. När man tagit bort sadeln sitter den skruvad i ramen på högersidan långt upp. En svart burk ca 10x10cm. Den ska tydligen skilja bort vattnet ur avgaserna, men kan tas bort för att undvika frysning.