ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: backo skrivet 4 februari 2012 kl. 19:04:46
-
hallå,, någon som har erfarenheter gällande vinchar? min warn har fungerat klokrent. tills idag inte ett liv i den :cry: det enda jag har provat, va och skruva dän plusen som går till vinchen från strömblocket,, satte sedan den direkt på plus, då går den men bara utåt???? någon som har vart med om detta och vet vart felet kan vara?
-
Det har jag varit med om vid flera tillfällen, det kan vara kontaktorn (bränd, ta isär och rengör) likväl kan det vara manöverknappen som tagit in fukt och ärgat sönder, knapparna kan även kortslutas och vinchen dra igång av sig själv så akta fingrarna.Det kan även bero på ett dåligt batteri.Har du radiostyrning kan det vara batterierna i handenheten.
Mvh Anders ()p
-
Tackar för tipset anders! Jag har ingen radiostyrning,, hadde dän manöverknappen på styret och kika men såg jätte fräscht ut,, men,, tror du det kan vara nere i relät då?? jag är helt hundra på att problemet sitter i relät,, största sanolikheten,, du vet inte vart man kan köpa ett nytt relä??
-
Jag tror det finns på Classe, Warnkontaktorerna strular OFTA.Rindab tror jag det var, sände ett antal strulande kontaktorer till Warn som konstaterade att dom var "felfria".Mina har börjat strula vid fuktig väderlek.Jag misstänker att kontaktorerna behöver ett rejält "friskt" batteri.Vid mycket vinshning hinner hjulingen inte ladda batteriet varför kontaktorerna strular av den anledningen.Men otvivelaktigt är att dom även strular med helt nyladdat batteri.
-
Jag kan erkänna att jag höll på att sätta på led ljus på han,,, och så skulle jag sätta ljusrelät jämte vinch relät,, och då råkade ju jag dra den där rackarns mejseln på vinchrelät (plussen ut till vinch motorn,) så den fick väl sig en kyss där :( men jag får väl försöka kolla med claes olsson i borås, borde väl funka med deras relä?`är väll i princip likasinnade antar jag? :) tack för alla kanon tips ()p
-
vill oxå tillägga att tycker att en litet "sprak" från en mejsel borde relät ha klarat :hmmm:
-
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149272329 (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149272329)
Borde väl funka? :sunny:
-
Japp funkar några gånger. Har haft 3 sånna dära relän tror jag, dom funkar bra ett tag sen går dom sönder. Dom nya warn reläna tror jag att du skall satsa på, håller garantera 10ggr bättre än classes.
Dock så är dom rätt dyra, kring 1000lappen i sverige och ungefär 600 på ebay.com, men det tjänar du in istället för att köpa 3-4st classe relän. :)
-
Elfa kan ju ha kraftigare doningar ()p
-
ofasen jag tar ju helt klart ett riktigt från warn hellre. :) men frågan är vart kan man beställa det? finns det nån åf i borås trakten? eller kan man beställa på internet tro :hmmm:
-
http://www.stibix.se/ (http://www.stibix.se/)
-
tackar hydro ()p
-
Gooffroad säljer väl också dom lösa tror jag. Men har du tid att vänta 6-10 dagar så skulle jag köpt från usa, du sparar ju en del pengar på det.
-
Japp ska mäta på´t ()p
-
Har en bra och en dålig nyhet.. den goda nyheten va att jag råkade åka förrbi clasolsson´s idag va bara tvungen att stanna till. så nu sitter det ett nytt relä på han,, ska meddela hur länge det håller,, tack för alla tips!! ni är guld värda ()p
-
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Hur går det med Classe-kontaktorn?
-
Nu har det gått en vecka. Hålla de fortfarende?
:D
-
jag har aldrig haft strul med vare sig winchen eller kontaktorn på min originalmonterade warn 3000. ändå används den rätt ofta i terrängen.
men jag har 39Ah batterikapacitet och en 45A generator, så det kanske gör att kontaktorn inte bränner lika mycket på kontaktytorna eftersom spolen orkar dra snabbare och hårdare...
-
haha hörri, den håller ännu,,
kan dock bero på att har inne min på service där dom hitta massa sletna delar följande nytt: styrleder inre yttre båda sidor bytt, spindeled båda sidor nytt, framhjulslager ett nytt, framhjulsnav ett nytt, två styckna knutkors, olja filter, bakhjulslager nytt.
Och nu till det roliga, när dom bytte bakjhjulslagret vänster bak. glömde dom sätta dit låsringen, så när jag skulle ut och köra så flög ju lagret ut!!!, mekanikerna vill skylla ifrån sej att det var sletet, men vafan det fungerade ju innan dom va där och pilla!? så Nu vet ni hur det ligger till,,, ()p
-
Har samma problem med min vinsch jag me :( ... går att köra ut, men inte in... maskinen är knappt 6 mån gammal så jag drog in den till åf , dom bytte kontaktorn och allt va frid och fröjd ... drog på'n på kärran och hem å koppla på plogen , då uppstod samma problem igen >:( . Var åter till åf men då fungerade vinschen igen så då va det bara att åter åka hem å försöka ploga ...... då funkar inte vinschfan IGEN :(veryangry): och där är jag nu , blir ett ytterligare återbesök till åf i morrn igen .... :banghead:
-
Har samma problem med min vinsch jag me :( ... går att köra ut, men inte in... maskinen är knappt 6 mån gammal så jag drog in den till åf , dom bytte kontaktorn och allt va frid och fröjd ... drog på'n på kärran och hem å koppla på plogen , då uppstod samma problem igen >:( . Var åter till åf men då fungerade vinschen igen så då va det bara att åter åka hem å försöka ploga ...... då funkar inte vinschfan IGEN :(veryangry): och där är jag nu , blir ett ytterligare återbesök till åf i morrn igen .... :banghead:
Jag har haft EXAKT samma problem som du vid flera tillfällen.Till slut byttes hela jävla kabelstammen som i.of. var utan synliga fel och efter det har det för det mesta funkat. :banghead: :banghead:Warn har undersökt ett flertal felaktiga kontaktorer som har visat sig vara "hela".Visst dom har funkat i verkstan, men det är på fältet dom ska fungera :tickedoff :tickedoffinte efter att ha legat och torkat på ett flyg eller i en ÅF:s verkstad :banghead:KLAGA hos ÅF det här problemet är JÄVLIGT VANLIGT :tickedoff :tickedoff >:( >:( :knupple: :knupple:
-
På min var det troligtvis fukt i knappen, linan gick in men inte ut. Tog isär o tog till varmluftpistolen, nu är det frid o fröjd :hmmm:
-
Sist jag plogade nu så uppstod detta problem tre ggr. att plogen inte gick att lyfta. Då la jag i neutralen å gasa samtidigt som jag duttade på knappen å det tog bara mellan 1-5 sekunder så fungerade den igen.
Så alla förbrukare på Polarisen är väl för mycket för lilla 18Ah batteriet...
Alltså verkar det inte vara Kontaktorn som är felet från början. MEN jag gjorde det ju bara 3ggr, så det är ju inte vetenskapligt bevisat ;)
Oskar: Grattis till all ström ()p
-
Sist jag plogade nu så uppstod detta problem tre ggr. att plogen inte gick att lyfta. Då la jag i neutralen å gasa samtidigt som jag duttade på knappen å det tog bara mellan 1-5 sekunder så fungerade den igen.
Så alla förbrukare på Polarisen är väl för mycket för lilla 18Ah batteriet...
Alltså verkar det inte vara Kontaktorn som är felet från början. MEN jag gjorde det ju bara 3ggr, så det är ju inte vetenskapligt bevisat ;)
Oskar: Grattis till all ström ()p
Eftersom min vinsch har funkat i stort sett bra sen kabelstamsbytet, kan man ju tänka sig att montage med tillräcklig kabelarea och riktiga skarvningar med klämhylsor är viktigt, alltså inga sk "strömtjuvar"
-
Sist jag plogade nu så uppstod detta problem tre ggr. att plogen inte gick att lyfta. Då la jag i neutralen å gasa samtidigt som jag duttade på knappen å det tog bara mellan 1-5 sekunder så fungerade den igen.
Så alla förbrukare på Polarisen är väl för mycket för lilla 18Ah batteriet...
Alltså verkar det inte vara Kontaktorn som är felet från början. MEN jag gjorde det ju bara 3ggr, så det är ju inte vetenskapligt bevisat ;)
Oskar: Grattis till all ström ()p
man tackar ;)
det kanske inte är batteriet som är den största boven för dig, utan generatorn.
visst med ett större batteri tar det längre tid innan det laddas ur till den nivån att saker börjar strula, men det är ändå så att generatorn ska hinna att fylla på hinken fortare än det rinner ut genom hålet i botten.
de flesta permanentmagnetsdynamo's som sitter på samtliga hjulingar brukar ligga på mellan 20-30Ampere, vilket inte är så mycket, en annan stor nackdel är dock att dom där laddar inte speciellt mycket på tomgång, utan måste ha 2-3000rpm för att orka ge full ström.
mig veterligen är AC diesel dom enda som har utanpåliggande generator av bil-typ, och dom är bra på det viset att det är inga permanentmagneter, utan magnetfältet sköts med en regulator och bestäms av hur mycket ström som behövs. så den laddar bra även på tomgång.
men visst ett större batteri gör alltid nytta, men har man svag laddning så får man köra lite längre för att fylla batteriet, eller sätta på en C-tek laddare när hjulingen står still.
-
Eftersom min vinsch har funkat i stort sett bra sen kabelstamsbytet, kan man ju tänka sig att montage med tillräcklig kabelarea och riktiga skarvningar med klämhylsor är viktigt, alltså inga sk "strömtjuvar"
Jo det tror jag med ! rev av hela stammen och gjorde om allt jag me nu och nu funkar det för mej med ()p
-
Eftersom min vinsch har funkat i stort sett bra sen kabelstamsbytet, kan man ju tänka sig att montage med tillräcklig kabelarea och riktiga skarvningar med klämhylsor är viktigt, alltså inga sk "strömtjuvar"
Strötjuvar är bannlysta på min hjuling. Bara pressade grova kopplingar. Men jag sköt mig kanske i foten när jag använde det medföljande kablarna :hmmm:
-
Jo det tror jag med ! rev av hela stammen och gjorde om allt jag me nu och nu funkar det för mej med ()p
Tack, vilken kabelaria använder du? jag har 2 Warn RT30. Iosf. har bakvinshen aldrig strulat...
-
Symtecs värmehandtag funkar visserligen trots löjligt tunna kablar, kablar till värmehandtag borde kanske vara på 2,0 kvadrat snarare än 0,0000000000000001 :dntknow:
-
Symtecs värmehandtag funkar visserligen trots löjligt tunna kablar, kablar till värmehandtag borde kanske vara på 2,0 kvadrat snarare än 0,0000000000000001 :dntknow:
nåja, så värst mycket ström går det ju inte i dom...
2 kvadrat klarar ju 15-20A, och såna grilltändare till värmehandtag skulle iaf inte jag vilja hålla i.
-
nåja, så värst mycket ström går det ju inte i dom...
2 kvadrat klarar ju 15-20A, och såna grilltändare till värmehandtag skulle iaf inte jag vilja hålla i.
Ha, ha, nej jag menade att kablar i stort gärna fick vara lite grövre än vad som kanske behövs.Skit samma att det blir lite dyrare, men med lite "rysstänk" skulle sakerna hålla bättre
-
Men av erfarenhet, kan ja tala om att även om jag tycker att polarisens kablage är relativt bra, det vet jag, sen jag rev i en moped, " Riktigt Rispuff" det var så dimensionerat, så jag ger mig fan på att om jag drog i styret fram och tillbaka 100gg så skulle det vara avbrott på 30av100,, :headbang: