ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Filfr464 skrivet 31 januari 2012 kl. 00:01:08
-
Köpte nyligen en Polaris 500 traktorregisterad, den har som bekant en ganska begränsad topphastighet. Beror detta på att det sitter en annan växellåda i eller finns det någon strypning eller spärr som påverkar topphastigheten?
-
Det sitter någon sorts strypning. Vad är det för årsmodell?
Antingen så du inte får in högväxeln, eller så har dom tagit bort drev i växellådan eller nått annat klurigt. :)
-
Var det inte så att det satt en hylsa i primär variatorn som begränsade skivornas rörelse?
-
Börja med att kolla om variatorn arbetar hela momentet, det troliga är att som förslaget tidigare att en hylsa förhindrar full utväxling på primärvariatorn.
För finns hög och låg riktigt så kan det inte vara lådan.
-
Det finns både hög och lågväxel. Så då borde det gå ta bort någon spärr i variatorn alltså? någon som vet om detta är avancerat?
-
Hur kolla man om variatorn arbetar hela momentet?
Årsmodellen är 2011
-
Om du skruvar bort kåpan för variatorn först.
Sen finns det flera alternativ, du kan antingen ta bort remmen och klämma ihop motorvariatorn med händerna och då ska den gå ihop så att skivorna möter varandra.
Annars pallar du upp drivhjulen och med kåpan borta och varvar motorn, då ska remmen klättra nästan hela vägen upp i variatorn, stannar den halvvägs eller tidigare är den spärrad.
Då sitter det en hylsa/rör på motoraxeln mellan inner och ytterskiva på variatorn som förhindrar att de går ihop helt. För att få bort den behöver du en mutterknackare så du kan dela på variatorn, plocka bort ytterskivan ta bort hylsan och sätta ihop allt igen.
Man brukar strypa mopeder på samma sätt, då kallas det variatorbricka och om du googlar på det finns guider hur man gör på mopeder, samma på en atv fast större ()p
-
På 2011 årsmodell sitter det ett litet "spjällhus" på insuget under sadeln.
I spjällhuset sitter en "trottel" som stryper insuget när hastigheten blir för hög.
Plocka bort innandömet i spjällhuset och täpp till slangen som går från spjällhuset.
Tror inte att variatorn är begränsad.
-
På 2011 årsmodell sitter det ett litet "spjällhus" på insuget under sadeln.
I spjällhuset sitter en "trottel" som stryper insuget när hastigheten blir för hög.
Plocka bort innandömet i spjällhuset och täpp till slangen som går från spjällhuset.
Tror inte att variatorn är begränsad.
Men då verkar det iaf som att det inte krävs några större insatser för att få lite fart på den :)
tack för svar!
-
Då jag provkörde olika maskiner sa då den Polarishandlaren (inte den jag sen handlade av) att det var en begränsning i variatorn, som på en eumoped. Enl dom var den lätt att ta bort.
-
det sitter en plast hylsa i variatorn.
tar ca 10 min att ta bort eller sätta dit.
bara at skruva loss remmen och sedan inte sätta tillbaka den grå plast hylsan när du åter monterar och vips en traktor som gör 80 + ................................................ har jag hört för det är ju inte lagligt så tro inte att jag gjort det :djump: