ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Mickev skrivet 29 januari 2012 kl. 07:22:50
-
Hade hoppats på att få lite tips å hjälp här. I höstas var hjulingen in för att den hade stannat på tomgången och gick inte att få igång igen... vi provade lite olika saker men de va heldött, fanns ingen ström och eftersom de va slutet på garantitiden så fick den sig en åktur till ÅF. Han konstaterade att batteriet var heldött och jag fick ett nytt och de va laddat å allt. Sedan har hjulingen mestadels blivit stående i varmgarage pga flytt men så var det dags att ta hem den till sitt nya ställe nu.
En plog hade införskaffats för å snöröja gården och första gången gick bra. Igår var det dags igen och ja, winchen fick jobba rätt mycke då jag "bröt" en ny väg till veboden och efter ca 1½h körning så stannade den och visade väldigt små livstecken från elen för att sen va helt död. Tände inte enns instrumentet längre då jag slog på tändningen. Tänkte att ja hade väl lyckats köra slut på strömen så c-tec laddaren kopplades på då tände den instrumetet igen på tändningen så ja tänte frid å fröjd å lät laddaren stå på hela dan. På kvällen var jag ut för å ställa in den i garaget och då visade laddaren att det var fullt. Vrider på tändningen och de är stendött... suck. Vred några gånger utan att de hände nått men så helt plötsligt så fick den ström igen och den startade... även om den lät lite trött på startmotorn, så jag skyndade mig å parkera den. Få höra, vad har ni för tips på vad jag ska felsöka efter?
-
Hej
Hadde du ström i displayen eller var allt svart efter du laddat hela dagen.
-
På polarisen jag hadde så var kolen i start motorn helt slut så då var den trög startad och sög ur batteriet ganska fort.
Fick knacka på start motorn i bland för att den skulle funka tills jag renoverade den.
-
Ja du voss du har helt enkelt varit med oss för mycket så din potatis ville vara lik våra can am. :) typ själv dö vid vinsch användning. det är ju precis så på våra maskiner men där är det att den inte hinner hålla laddningen när man använder strömmen för mycket, vi har löst det med dubbla batterier. men aldrig hört att en polaris skulle behöva det. och din låter ju lite mysko att den inte sparkar igång direkt när den fått ström. känns som något glapp eller liknande någonstans.
du får nog besöka åf igen och felsöka. att batteriet var heldött sist upptäckte de ju och var enkelt att fixa med ett nytt batteri, men varför var det sendött. kolla och mät att din laddar som den ska. Lycka till
-
Jepp, displayen å alla andra elförbrukare var stendöd. Även efter laddningen... Men efter å ha vridit några gånger på tändningen hade den helt plötsligt ström och startade. Därför ja började misstänka nån glappkontakt eller om de finns nått relä som han vara påväg att ge upp. Förra gången den stannade gjorde vi en ganska regäl genomgång av kontakterna eftersom den då dog flera km ut i skogen och därför ville vi få igång den istället för å bogsera ;)
haha, Ja joff de kanske ä en släng av can-am sjuka... men de va ju längesen den träffade en sån dock... ;) ja vart väl egentligen inte helt förvånad att de skulle vara slut på ström så mycke som winchen fick jobba men att den va död även efter den laddades gjorde mig fundersam. Jao de slutar väl med ett besök hos åf igen men hade ju varit skönt å slippa köra dit den om de va nått enkelt man kunde hitta själv.
-
Återförsäljaren jag köpte min polaris av sa då att det var fel på styrenheterna på vissa årsmodeller av polaris.
Jag tror att det var 05 -07 men kan vara 08 med och då får man masssa konstiga fel.
En kompis har en polaris 500 och på den startar fläkten på fast tändningen är av så batteriet var offta tomt på morgonen när han skulle ut och åka och det beror på styrenheten.
Man ska få den utbytt gratis om det är en av dom som det är fel på.
Det kan din återförsäljare kolla.
-
Har du kikat på jordningen från batteriet? liknande symptom på min kymco, men det var starmotorns fel,,, magneterna i startmotorn satt löst och då blev det så att den knappt orkade dra runt motorn, och sen drog det så jädra mkt ström så att batteriet tog slut på några startförsök.. igentligen fel av mej och jämföra men,, på gamla bilar kan det vara ungefär samma symptom och då brukar det oftast vara jorden som gått av, eller dålig kontakt,,, vet inte om det är till någon hjälp men du kan ju åtminstonde kasta ett öga på det... ()p
-
Låter som glapp i tändningslåset
-
Ja tack för alla svar. Tändningslåset började vi misstänka då när den stannade ute i skogen så vi provmätte den och den verkade funka.
Gjorde en genomgång nu igen och jag hittade en kontakt ja kunde dra åt lite så jag gjorde de och sen har ja kört några snöröjningar utan problem så förhoppningsvis var det så enkelt att de va den kontakten som inte gillade all belastning.
-
Har samma problem fast min är en Sportman 2012:a
Gjorde en usväng med max rattutslag för att vända.
Åkte några meter. Och dog.
Tips?
-
I mitt fall var problemet att ett relä pajat på vinchen.
-
Har samma problem fast min är en Sportman 2012:a
Gjorde en usväng med max rattutslag för att vända.
Åkte några meter. Och dog.
Tips?
Kolla nödstoppen på styrets vänstra sida. Är tydligen ganska vanligt fel och fy f_n va jag letade fel då den dog på en typ 13 mila tur...
-
Har samma problem med min Polaris 500 2013. Men har kommit fram till att det är nödstoppen som glappar. Då släcks displayen och all ström bryts. Ska få den bytt vid nästa service. Verkar som att hela "eldosan" till vänster på styret glappar på min, för oftast går det inte att få på helljuset (har nyckeln i rätt läge).