ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Fridolf skrivet 27 januari 2012 kl. 18:51:45
-
Jag funderar på att beställa hasplåtar från Polen? priset är ju lockande och eftersom Polen är EU-medlem så är det inget krångel med tull och moms.
Hittade denna sida på eBay http://viewitem.eim.ebay.se/Set-screens-for-Yamaha-ATV-Grizzly-550--700-from-2007-to-2010/180792014068/item (http://viewitem.eim.ebay.se/Set-screens-for-Yamaha-ATV-Grizzly-550--700-from-2007-to-2010/180792014068/item) Kan det vara nått? Man blir ju nästan misstänksam när det är så billigt. 1900kr + frakt 170kr för komplett set i 5 mm aluminium. Vad är haken och vad kan gå fel?
Någon där ute som har erfarenheter av näthandel med Polacker.
-
Vill bara avråda dig ifrån att köpa i aluminium, kör du på en sten flyger du över styret! Alu är snyggt å lätt men passar inte som hasplåt pga detta. Köp i stål eller sätt svart oxalitplast ist....
-
Det där är ingen hasplåt, det är ett durkslag!
-
Det där är ingen hasplåt, det är ett durkslag!
:lol:
Vill bara avråda dig ifrån att köpa i aluminium, kör du på en sten flyger du över styret! Alu är snyggt å lätt men passar inte som hasplåt pga detta. Köp i stål eller sätt svart oxalitplast ist....
Jag har aluplåtar under min och kört på ex antal stenar men aldrig flygit över nått styre, det skrapar lite och blir lite repigt. Kan hålla med om att plast glider bättre men flyga över styret är väl att ta i. Är det stenigt så kör man inte järnet.
-
Ja kanske lite överdrift från min sida :) men det bromsar ordentligt! Hade en hasplåt (i Chevan jag hade) som var i alu, när den tog i en sten så fastnade den så pass att den lossnade. Dom främre skruvarna (m10) gick av, den plåten skickades åt h-vete! Efter det, aldrig mer alu. Stålplåt eller plast (plast passar inte på bil ;) )
-
Har hel Alu"plåt" att de skulle bromsa å ta stopp lättare e bara bull.... de funkar kanon
-
Har kört rally sen 00 och folkrace sen 89 och haft alu hasplåt på bägge bilarna samt har alu skydd under kawan och det funkar klockrent aldrig haft problem med att det har tagit stopp eller bromsat då denna har släpat i backen. och jag använder maskinen hårt ibland kanske lite för hårt hehe :headbang:
-
Jag har alu under min och det har funkat bra i 1200mil och det enda negativa är att det fastnar snö under.
Priset var ju jävligt bra för en helsats i aluminium ()p
-
Bara handla å berätta för oss andra sen
-
Priset stämmer bra med polska priser. Dessutom har du garanti genom paypal. Jag har handlat genom Polen X antal ggr men ofta när jag är där själv eller genom bekanta. Har dock beställt med frakt hem 2ggr och det har inte varit något problem. Då har ifs jag alltid tvingat frun att ringa och snacka med dem innan. Men det är inga problem för dig. Handla bara så ska du se att det går bra. Det bra priset beror också på att kronan idag är stark mot zlotyn.
KÖP!!!
-
Jag får väl ge mig då till er "som kan detta". Jag verkar ju inte nån erfarenhet alls tydligen. Har jobbat inom industri (som svetsare) å kört fyrhjuling minst 5000mil å testat det mesta. Därav VET jag att alu inte är bra som hasplåt. Men ni gör som nu vill.
Men jag ger mig.... Ni har rätt
-
Om alu var så dåligt så skulle väl det inte säljas så många hasplåtar, säkert 90-95% som köper plåtar väljer alu. Vad har ditt yrke med hasplåtarna att göra?
-
Smaken är som baken. Plåt eller plast, välj själv!! Jag har kört båda. Kör plåt nu.
-
Om alu var så dåligt så skulle väl det inte säljas så många hasplåtar, säkert 90-95% som köper plåtar väljer alu. Vad har ditt yrke med hasplåtarna att göra?
Om du jobbar med alu så vet du vad det har för egenskaper! :whip: Jobbar man med oljor så kan man oljors egenskaper, eller hur?! ()p
-
Om du jobbar med alu så vet du vad det har för egenskaper! :whip: Jobbar man med oljor så kan man oljors egenskaper, eller hur?! ()p
Ja å då vet du väl att alu e lättare att forma väger betydligt mindre och e riktigt halt å fint ett perfekt material för just "hasplåtar" :djump:
-
Det tycker jag inte, då det hakar fast i stenar som man lätt glider över med plåt eller plast. Alu är snyggt å lätt, ja, men jag vill inte ha det varken på flak av bil eller släp då allt suger fast i det. Samma sak gäller som hasplåtar.
Rent skräp i mina ögon, jag sätter numer 8mm svart oxalitplast under mina fyrhjulingar, lätt å forma (värmepistol) å att såga ut i lämpliga mått. Billigare än alu ()p
-
Hm ??? Plåt alu eller plast är ju till för att skydda OM man kör på en större sten.Det är klart att en aluplåt glider sämre än dom övriga.Men den är ju till för att skydda maskinen, alla tre är väl rätt likvärdiga rent skyddsmässigt. ()p
-
En atv är ju tyvärr inte lika tålig som en cheva,aluminiumen ger ju tillsist vika före ramen.Så stål under och riktiga smällar sabbar maskin.
Aluminiumen blir snabbt repig och ful och är det nått som stör kanske man är i fel hobby.
Testa alu+plast på ultimat har jag hört.
Plasten håller och glider
-
En ATV väger 4-500 kilo med förare.
En Cheva ligger på tre ton...
Klart att en Cheva med alu under klibbar fast i stenar mer!
Aluminium kan klibba lite mot vassa/skrovliga stenar ja, men det är knappast något PROBLEM.
Sen om det körts 5 eller 50 000 timmar spelar ingen roll, man kan inte jämföra äpplen med päron, och i detta fallet är en Cheva ett päron.
Däremot finns det de som envisas med att göra plåtarna av durkaluminium och lägga ribborna NERÅT, det är förbannat korkat och bromsar effektivt upp vilket fordon som helst.
Den polska satsen påminner lite om ett durkslag ja, men för det priset hade jag inte tvekat!
(trots att jag är allergisk mot hål)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34614.msg337863#msg337863 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34614.msg337863#msg337863)
-
Hål i aludurk då? eller?... :lol: :lol: ()p
-
Om du jobbar med alu så vet du vad det har för egenskaper! :whip: Jobbar man med oljor så kan man oljors egenskaper, eller hur?! ()p
Jo det fattar jag med men alu mot sten, ingår det med i kurserna?
-
Jo det fattar jag med men alu mot sten, ingår det med i kurserna?
Men är du helt hjärndöd? Jag har ju skrivit att jag testat å jag gilla inte alu pga egenskaperna.
-
Men är du helt hjärndöd? Jag har ju skrivit att jag testat å jag gilla inte alu pga egenskaperna.
Fan så vresig man kan vara då. Nä du skrev att du visste vad alu hade för egenskaper. Vi som inte jobbar med metaller kanske inte vet allt som du, hur ska vi kunna veta om kursledaren tar ut er i skogen och gnider en alubit mot en sten och säger denna metallen ska ni inte använda när ni ska bygga hasplåtar.
-
Men är du helt hjärndöd? Jag har ju skrivit att jag testat å jag gilla inte alu pga egenskaperna.
Fan så vresig man kan vara då. Nä du skrev att du visste vad alu hade för egenskaper. Vi som inte jobbar med metaller kanske inte vet allt som du, hur ska vi kunna veta om kursledaren tar ut er i skogen och gnider en alubit mot en sten och säger denna metallen ska ni inte använda när ni ska bygga hasplåtar.
:whip: Ut i skogen med er och sitt inte inne och gnäll på varandra. ;)
För att återgå till det polska hantverket så sällar jag mig till kören som ropar KÖÖP och berätta om det här sen.
-
:whip: Ut i skogen med er och sitt inte inne och gnäll på varandra. ;)
För att återgå till det polska hantverket så sällar jag mig till kören som ropar KÖÖP och berätta om det här sen.
Gnäller inte, jag frågar!
-
Monterade mina polska alu-plåtar i dag. Passformen var i stort sett ok men jag fick fila lite här och där för att få till det där allra sista.
Angående plast vs alu så glider det säkert lättare med plast när man ska över stock och sten. Nu är det främst skyddsegenskaperna jag är ute efter och där tror jag att både plast och alu räcker till och blir över för mina behov. Stora stenar som skrapar i underredet försöker jag undvika i möjligaste mån särskilt om man dessutom har skogsvagnen på där bak. Ibland så går det som bekant inte som man har tänkt och då kan det vara skönt att ha nått som skyddar därunder. :-X
Plast eller alu, det beror nog lite på hur man tänkt använda sin maskin. Seriösa offroaders kan möjligen eftersträva andra egenskaper och är då också beredda på att betala för det. Dock inte jag.
-
Monterade mina polska alu-plåtar i dag. Passformen var i stort sett ok men jag fick fila lite här och där för att få till det där allra sista. ...text...
Vad kul att det gick bra! :) ()p
-
Nu ska jag sticka ut hakan :)
Jag kan tycka att vissa saker överanalyseras, som däckval och den ständiga frågan plast eller alu hasplåtar.
Det finns för och nackdelar, köp det som känns bäst och lägg mer tid på att öva kör teknik så blir man inte hängande trots aluminium under :)
Fast det är ju alltid lite roligt att diskutera förstås ()p
-
Jag kan tycka att vissa saker överanalyseras,
Det finns för och nackdelar, köp det som känns bäst
Fast det är ju alltid lite roligt att diskutera förstås.
Så sant. Kan bara instämma. ^-^
-
Nu ska jag sticka ut hakan :)
Jag kan tycka att vissa saker överanalyseras, som däckval och den ständiga frågan plast eller alu hasplåtar.
Det finns för och nackdelar, köp det som känns bäst och lägg mer tid på att öva kör teknik så blir man inte hängande trots aluminium under :)
Fast det är ju alltid lite roligt att diskutera förstås ()p
:headbang: :headbang: ()p ()p
-
Monterade mina polska alu-plåtar i dag. Passformen var i stort sett ok men jag fick fila lite här och där för att få till det där allra sista.
Angående plast vs alu så glider det säkert lättare med plast när man ska över stock och sten. Nu är det främst skyddsegenskaperna jag är ute efter och där tror jag att både plast och alu räcker till och blir över för mina behov. Stora stenar som skrapar i underredet försöker jag undvika i möjligaste mån särskilt om man dessutom har skogsvagnen på där bak. Ibland så går det som bekant inte som man har tänkt och då kan det vara skönt att ha nått som skyddar därunder. :-X
Plast eller alu, det beror nog lite på hur man tänkt använda sin maskin. Seriösa offroaders kan möjligen eftersträva andra egenskaper och är då också beredda på att betala för det. Dock inte jag.
Själv monterade jag plastskydd från baltic någonting, inköpta från go offroad.Det var synnerligen bra passform till potatisen.Men med större hjul samt kedjor blev det till att kapa vinklarna som går upp i hjulhusen fram."Plastvinklarna" ersatte jag med aluvinklar vilka jag drog fast med rostfria träskruv, skitenkelt och snabbt. :djump: :djump:Självklart för mig är att i möjligaste mån undvika att överhuvudtaget köra där jag riskerar att slå i underredet och då funkar min lösning perfekt.För våldsam åkning borde ju en stålplåt med gummikuddar mellan ram och plåt vara perfekt. :djump: