ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Montan skrivet 26 januari 2012 kl. 21:17:39
-
Hej.
Tänkte kolla om någon påläst person vet om det är lagligt att köra på frusna sjöar. Dom sjöarna jag pratar om ägs av kommunen.
På transportstyrelsens hemsida står det att det finns ett generellt undantag från terrängkörningslagen och det står något i stil med"....om marken är snö/is belagd och den inte tar skada av att man kör där så är det ok"...
-
Det är tillåtet
Om det inte är motor förbud för båtar där sommar tid.
-
Men du har nog inga försäkringar om något händer...
-
Men det gäller nog inga garantier om något händer...
Försäkringar menar du va
-
Försäkringar menar du va
Oj, ändrat nu.
-
du menar om man går igenom isen?
-
Istäckta områden är att jämställa med snötäckt terräng och terrängkörning är därmed generellt tillåten. Detta gäller dock inte om det finns förbud eller föreskrifter i området som reglerar terrängkörning.
---
Det är tillåtet att köra på snötäckt mark med motordrivna fordon i Sverige. Om fordonet kommer i kontakt med marktäcket, räknas det dock som barmarkskörning och dispens krävs. Det finns också vissa undantag från den generella tillåtligheten. Det är förbjudet att köra på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog vars medelhöjd över snötäcket är lägre än två meter. Det är också förbjudet att köra på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Det är föraren själv som är skyldig att ta reda på om det finns någon risk för skada. Det kan också finnas lokala föreskrifter som förbjuder körning på snötäckt mark inom vissa områden. Kontakta respektive kommun för information.
Ovan är från: http://www.lansstyrelsen.se/uppsala/Sv/djur-och-natur/motortrafik-i-naturen/terrangkorning/Pages/default.aspx (http://www.lansstyrelsen.se/uppsala/Sv/djur-och-natur/motortrafik-i-naturen/terrangkorning/Pages/default.aspx)
-
Kolla bara så det inte är fågel skydd område, får ingen båt vara där så kolla extra.
-
Åså är det 70km/h på isen ;)
-
Åså är det 70km/h på isen ;)
Man får följa 5 knops skyltarna :lol:
-
Men du har nog inga försäkringar om något händer...
Undrar det?
Man kör ju faktiskt på ett ställe där det är tillåtet att köra, precis som på vilken väg som helst.
Tycker nog att försäkring borde gälla, om inte "iskörning" är speciellt inskrivet som undantag. :)
Man kanske inte kan skylla på att man inte visste att det var så isigt, (när man inte hann bromsa för ön som låg ivägen).
-
Jag har krockat med en annan bil på en frysen sjö och det gick på bilens försäkring (trygg Hansa).
-
Is är inte att betrakta som väg och försäkringen borde inte gälla där.
De gånger som Trafikverket håller väg över is, då är det en annan sak.
Ni som fått ut skador via försäkringen, har ni då varit helt ärliga och faktiskt berättat att det var frågan om buskörning/halkträning på en sjöis?
Edit: Det som ej är att betrakta som väg anses alltså vara terräng. Och eftersom snötäckt terräng kan vara lagligt att åka på, så...
Båt är något man använder på flytande vatten, när det gäller fruset vatten är det lite andra regler, tror det är nån svävarregel eller hydrokopterregel då... eller nåt (känner att jag gissar mer än vet nu)
-
Försäkringsbolaget säger att försäkringen gäller som vanligt på sjön, men den gäller ej om det sats upp en bana för racing och dylikt. Detta sa dom till oss när vi krocka på sjön.
-
Försäkringar menar du va
Misstänker dock att även garantin är förbrukad, om man måste fiska upp maskinen från botten av en sjö :lol:
-
Ja det bör ju täckas av försäkringen så länge det inte är tävlingskörning....
-
en kompis åkte dit för "störande beteende" när han for runt på en lokal sjö timme ut och timme in. Så visst kan man åka dit på andra saker. Lagen har ju vissa saker som är lite diffusa som just Störande uppträdande/beteende. Vårdslös körning osv
-
Försäkringar täcker väl normal körning.
Dåligt omdöme täcks säkerligen inte, dvs om man brakar genom isen...
-
Nån som vet vad som gäller för att köra oreggad gocart på isen då?
TS..hoppas det är okej att jag lånar tråden lite...
-
Här i bygden så brukar det vara gocart tävlingar på sjöarna och plogat banor för bilar på många isar då vem som helst för köra vad som helst på en sjö då ingen "äger" isen. men som sagt försäkringar och naturskyddsområden kan vara bra att snoka upp först :D
-
Här i bygden så brukar det vara gocart tävlingar på sjöarna och plogat banor för bilar på många isar då vem som helst för köra vad som helst på en sjö då ingen "äger" isen. men som sagt försäkringar och naturskyddsområden kan vara bra att snoka upp först :D
Det där va allt en sanning med modifikation.Ingen "äger" isen säger du, det är just vad som kan vara fallet.Är sjön en vattentäkt är det på vissa sjöar förbjudet att ens gå på isen.Att ploga bana själv och köra är lika "förbjudet" som att i timmar svarva runt med båt eller vattenskoter på samma ställe.Allt detta finns reglerat i t.e.x. kommunala bestämmelser.Själv hittade jag en PERFEKT isbana en gång, iordningställd av kommunen.Jag for ut med bilen och körde som en galning :lol: :lol:plötsligt började folk vifta med armarna som tokar.Ajdå :D det var en gång/skridskobana visade det sig, till råga på allt pågick en ljudupptagning för en reklamfilm i änden på banan.Vad gäller försäkring är det som Hydro skriver, ska försäkringen gälla FULLT UT är det av väg/trafikverket iordningställd isväg som gäller. ()p
-
"Vad det beträffar försäkringen så handlar det om en rimlighetsbedömning. Har det varit kallt länge och man har mätt isens tjocklek och konstaterat att den är tillräckligt tjock där man tänker köra, så gäller försäkringen.
- Har folk kört på isen i en vecka och du håller dig på de ställen där andra har kört och ändå kör igenom isen så gäller försäkringen, säger Ingemar Lindström, skadechef på Länsförsäkringar Älvsborg.
Han garderar sig dock med att försäkringsbolaget gör en bedömning från fall till fall.
Försäkringen gäller även vid kollisioner på isen, även om ansvarsfrågan kan bli krånglig att reda ut, här görs bedömning från fall till fall."
Ovan är från en artikel i Borås Tidning (2009), "Iskörningen ett lagligt vinternöje", där de alltså frågat skadechefen på Länsförsäkringar.
http://www.bt.se/nyheter/boras/iskorningen-ett-lagligt-vinternoje(1715516).gm (http://www.bt.se/nyheter/boras/iskorningen-ett-lagligt-vinternoje(1715516).gm)
Det där med rimlighetsbedömning låter klokt! Men det verkar tydligen vara flera här i forumet som har iskörning om undantag i det finstilta (för så måste det väl vara när man är så säker på hur det är).
Man gör kanske bäst i att fråga sitt eget bolag :)
(Edit: Stavning)
-
Jo så är det, eller var i vart fall tidigare.I villkoren uttrycktes att skulle försäkringen gälla vid iskörning på sjöis var kravet att det endast fick ske på vinterväg iordningställd av vägverket ()p
-
Det man kan göra är att ringa 11414.
Det ända jag har hört äratt om fordonet är över 7-8 meter så ska man ha skepparlicens
vet inte om det är sant.
Annars ska det bara vara å köra på så länge ingen blir störd. dock får man inte vistas med motordrivet fordon på vissa sjöar.
-
Skepparlicens på is?
Gränsen för skepp går vid 12x4 meter, båda måtten måste uppfyllas.
En båt som är 16x3,98 skeppsklassas alltså inte.
Paragraf 2:
https://lagen.nu/1994:1009#Fartygsregistret
-
Det man kan göra är att ringa 11414.
Det ända jag har hört äratt om fordonet är över 7-8 meter så ska man ha skepparlicens
vet inte om det är sant.
Annars ska det bara vara å köra på så länge ingen blir störd. dock får man inte vistas med motordrivet fordon på vissa sjöar.
haha, GMC pickupen jag hade var prick 7m med draget monterat, så jag hade alltså behövt ta skepparexamen för att göra detta: GMC Sierra 3500 4wd ice drifting (http://www.youtube.com/watch?v=agD6FCATeSQ#)
undrar om kapten på costa concordia hade skepparlicens, uppenbarligen sket det sig ändå...
-
haha, GMC pickupen jag hade var prick 7m med draget monterat, så jag hade alltså behövt ta skepparexamen för att göra detta: GMC Sierra 3500 4wd ice drifting (http://www.youtube.com/watch?v=agD6FCATeSQ#)
undrar om kapten på costa concordia hade skepparlicens, uppenbarligen sket det sig ändå...
Skitjobbigt att ha en sån där pickis ju! Måste man inte klippa brösthåret varje dag? Det slutar väl inte växa förrän man säljer åket???? :headbang:
-
Drog lite diesel per mil va??? ()p
-
haha, GMC pickupen jag hade var prick 7m med draget monterat, så jag hade alltså behövt ta skepparexamen för att göra detta: GMC Sierra 3500 4wd ice drifting (http://www.youtube.com/watch?v=agD6FCATeSQ#)
undrar om kapten på costa concordia hade skepparlicens, uppenbarligen sket det sig ändå...
[/quote Borde räcka med FISKEKORT ju] :o :D
-
:whip:. jo men fortfarande har jag bara hört det, men tack för upprättelse.
Fint med diesel pickuper, sj har jag -92 silverado med slöa 6,2L V8.