ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kazuma/Viarelli/Titan => Ämnet startat av: ON skrivet 21 januari 2012 kl. 22:33:40

Titel: Tröga växlar
Skrivet av: ON skrivet 21 januari 2012 kl. 22:33:40
Hej! Har just köpt en beg kazuma Jaguar -08.
Tycker dock att växlarna e väldigt tröga "ibland" att få i,
Nån som har tips om hur en löser detta,

Berätta gärna mer om Vilka barnsjukdomar dessa maskiner har och vad man bör tänka på?!

Tacksam för svar!  :hmmm:
Titel: SV: Tröga växlar
Skrivet av: DRÄNG skrivet 22 januari 2012 kl. 08:41:08
har samma problem med min.
min är ny så jag hoppas att växlarna skall glida i lättare ju mer jag kör
jag måste varmköra en bra stund innan jag lägger i växel.
Men även när motorn är varm kan jag ibland få ´gunga`i växlarna
Har jag belastning på (tex drar släp) och behöver växla kan det nästan vara omöjligt  :banghead:
jag vet inte om växlarna är identiska på våra maskiner
Titel: SV: Tröga växlar
Skrivet av: ON skrivet 23 januari 2012 kl. 21:22:08
Ok, ja min har inte gått många mil den heller men tycker ändå e skumt med växelspaken, ingen som har åtgärdat detta?
Titel: SV: Tröga växlar
Skrivet av: chrilled skrivet 24 januari 2012 kl. 07:37:02
Angående tröga växlar så kan det bero på flera saker, iaf när vi pratar Viarelli/Titan och jag tror även worker är samma sak? Mycket vanligt är att växellänkaget glappar upp och behöver justeras och dras åt, lite halvpuckad konstruktion. Annat fel är att på tidiga modeller av Viarelli/Titan så kom de med en CVT som i vissa fall kärvade på axeln och behövde brotchas på något vänster och/eller med materialfel som gör att kopplingen sväller när den blir varm vilket resulterar i att det är så gott som omöjligt att överhuvudtaget växla när den är varm. Been there done that så att säga... :banghead:
Ska ni köpa en Viarelli/Titan, se till att det sitter ett lite udda 4x4 märke på plastkåpan som under bakre delen av sadeln så att säga, i knähöjd ungefär när man sitter på maskinen. Detta indikerar 2a generationen och då skall div problem med CVT & oljefälla vara löst, osäker på om växellänkaget är löst iomed 2a gen.

I ert fall skulle jag gissa på länkaget.

MVH
Chrille
Titel: SV: Tröga växlar
Skrivet av: DRÄNG skrivet 24 januari 2012 kl. 19:51:13
Tack för infon Chrille  ()p
Jag har 4*4 märket där du beskriver det
Får kika på växellänkaget
Titel: SV: Tröga växlar
Skrivet av: Mikael H skrivet 29 januari 2012 kl. 16:34:54
Vad har ni för tomgångs varv? jag sänkte min till 900-1000 och får in växlarna skit lätt,, har en titan 520

Mvh:Micke
Titel: SV: Tröga växlar
Skrivet av: DRÄNG skrivet 1 februari 2012 kl. 17:44:29
Min ligger högre, men har tänkt sänka tomgången efter inkörning då jag misstänker att varvtalet är boven, ska även kika på växellänkaget
Titel: SV: Tröga växlar
Skrivet av: zyxclaes skrivet 2 februari 2012 kl. 09:23:02
Min Titan är också tjurig att växla. Enligt manualen ska tomgångsvarvtalet vara ca 1500 varv har jag för mig. Något högt känns det som. Ska göra som Micke H och sänka tomgången en smula.
Titel: SV: Tröga växlar
Skrivet av: mw375 skrivet 2 februari 2012 kl. 09:42:19
Har läst vad ni har för problem, är lite fundersam varför ni inte läser lite i gamla trådar? Där beskrivs lite av problemen riskerna. På Kazuma är växelföraren i motorn väldigt klen tunn = går sönder om man drar rycker i växelreglaget. En variator är en steglös växel, motorvarvet är kopplingen till variatorn. Om varvtalet är för högt så är det samma som att växla utan att koppla ur. På min Kazuma har jag tagit bort höger plastpanel vid förgasaren så att man kan ställa tomgången vid behov, det sitter en liten ratt där. Det behövs väldigt lite varvskillnad för att gå hur bra som helst till tvärstumt. Det är bra att det är aktivitet i Ka Vi Ti forumet, är bara lite orolig att era maskiner kan gå sönder i onödan. Vad jag vet så måste man riva dela hela motorn om växelklon går av.

mvh MW
Titel: SV: Tröga växlar
Skrivet av: DRÄNG skrivet 2 februari 2012 kl. 17:30:10
jag har nog läst de flesta trådar om kazuma, det finns så många olika åsikter
om allt,vilket är bra,  samt att mitt minne kanske inte alltid funkar :D mindre bra.
Därför är det ju klockrent att du gör detta inlägg och påminner mig. ()p
Detta forum är ju kanon då vi kan hjälpa och tipsa varandra
Titel: SV: Tröga växlar
Skrivet av: zyxclaes skrivet 3 februari 2012 kl. 21:54:51
Nu har jag sänkt tomgången från ca 1500 varv (rekommenderad tomgång enligt manualen) till 1100-1200. Skillnaden är som natt och dag. Växlarna glider i som en varm kniv i smör. Vilken skillnad!

Man kan ju fråga sig varför rekommenderat tomgångsvarvtal är så högt!
Titel: SV: Tröga växlar
Skrivet av: DRÄNG skrivet 4 februari 2012 kl. 12:10:33
Har sänkt min oxå, men inte hunnit testa fullt ut