ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Kristoffer A skrivet 19 januari 2012 kl. 14:53:06
-
Tja, jag har nu gått och blivit yrkeshögskole student i ca 1,5 år till och med det kommer lite pengar så min skoter måste bort då den är ALLDELES för dyr att äga både till service, bensin(~3 l/m) och service men har tänk att istället för att bli helt utan leksak som jag vuxit upp med har jag börjat fundera på att skaffa en vägreggad atv jag kan brumma runt med i finväder, till och från affär och på fisketur efter dåliga grusvägar saaben inte vill rulla på
Men problemet ligger i att jag inte vet mer eller mindre ett skit om hur en atv fungerar, eller hur dyr dom är att äga så jag har ett par frågor att ställa så ni får gärna svara på dom så gott ni kan och även tillägga mer i fall ni vill ()p
Min skoter kan jag sälja för ca 45 - 50 000 så har väl råd med en atv i prisklassen upp till 40 000 MAX då jag måste få pengar över. Har kolalt på blocket lite me ligger inte så många ute nu i norra delen av sverige, det är väl mest suzuki ltr 450 och hur är dom i kvalite, motor osv?
Hur dyr är en atv att äga? Går det ha en med dålig inkomst? klart saker kan gå sönder än hur driftsäkra dom är men det får jag räkna med
Hur mycket service är det på en med oljebyte osv osv?
Då jag vill ha en vägreggad måste jag köpa en som är vägreggad eller går det regga en "vanlig" eller är det för dyrt/krångligt?
Kommer inte på mer frågor för tillfället då jag sitter på skolan men det mesta jag undrar över är väl priser utöver att köpa en då så skriv gärna det ni kan, vet, känner för, problemt bla bla bla ni vet säkert vad jag menar :)
Är så grymt sugen på en då jag istället för en snöskoter kan ha den både på vinter OCH sommar
-
LTR 450 är en crossmaskin, då är marginalerna smalare och grejerna riskerar gå sönder lite oftare än på de icketävlingsmaskinerna.
De vill dessutom ha tätare oljebyten och de saknar backväxel, så när den där anti-SAAB-vägen tar slut eller bli jättedålig så måste du alltså vända för hand.
Bor du där det är stor risk för snö över 20 cm?
I sådan snö går en bakhjulsdriven quad sakta... i 30 cm knappt alls.
En otrimmad quad ligger på cirka en halvliter per mil och vill ha service mellan 100-300 mil, alltså oljebyte.
I ditt läge hade jag kollat på en Suzuki LTZ 400 eller kanske en Yamaha Raptor 660.
Tänk på att crossdäck slits rätt hårt på asfalt, de mjukaste räcker bara typ 100 mil... normaldäck klarar väl 400 kanske.
Däck runt om kostar typ 3000.
Skatt ligger på 250 och försäkring skiljer, men mellan 2000 och 5000 får man väl anse som normalt.
Att regga in en oreggad fyrhjuling påstås vara omöjligt, så leta vägreggat.
-
Det kanske är läge att lägga ut en bytesannons. Borde ju finnas en del skotersugna quadägare.
För annars är det nog säkert en del som ställt undan maskinen för vintern och kanske säljer den till våren.
Ltz400 är nog ingen dum idé. Finns ju rätt många trådar om liknande köp. Läs igenom lite sånt.
Du har ju också en del andra maskiner kring 4-500cc klassen som kan vara intressant vid rätt maskin och pris.
Tex Smc 500, Dinli 450 , Polaris Predator 500 eller kanske Access 450/500.
Oftast kallar man ju arbetsmaskinerna för atv, och bakhjulsdrivna sportigare maskiner för quad.
Det är ju roligt med atv också, 4wd är ju kanonkul på vintern och när man ska ut och åka i terrängen. Men dom maskinerna är ju inte lika busiga på vägen.
Men man får ju tänka lite på vilka saker man prioriterar.
Provkörning är ju också väldigt bra innan du snöar in på något speciellt spår. Man blir gärna väldigt sugen när man sitter och surfar runt på olika sidor och läser, kanske även kollar lite roliga videor på youtube.