ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Baloo79 skrivet 17 januari 2012 kl. 18:42:27
-
Tjena!
Nu är de mycket nära (hoppas ja) att min dröm blir förverkligad ....Har hittat en Raptor 700 Se -07 som nuvarande ägare säger vara i super skick!
Ja tänkte åka å titta på den till helgen men ja som e ROOKIE på detta vill ju veta va man ska kolla på lixsom, va finns de för brister ? slitage? mm mm Ja va e viktigt att titta på!
Snälla hjälp!! ()p
-
vart är den du ska titta på?? har en polare som ska sälja sin vägreggade. den är i riktigt bra skick
-
Vart bor din vän då ? vill ju inte tipsa bort denna nu om de e fler som e sugna hehe =)
Har din vän sin ute ?
-
Är det en vägreggad du skall kolla på så kolla ELEN.
Testa alla funktioner, även med styret maxsvängt.
Dvs även hastighetsmätare (finns tankmätare är denna för övrigt sällan inkopplad).
Lyft gärna upp bakänden på en jeepdunk eller nåt, så hjulen kommer i luften... känn då efter glapp.
Axeln skall inte glappa något alls, i någon rikting.
Starta och lägg i ettan och sätt snurr på hjulen... kolla så de inte slår i sidled/vobblar = krökt axel.
Ryck och slit i framhjulen, inget glapp skall finnas någonstans.
Testa styrlederna likadant.
Greppa även kedjan bakom bakdrevet och dra, du skall där endast kunna lyfta ut kedjan någon/några få millimeter.
Är det mera så är kedjan kass... kolla gärna även framdrevet med ficklampa eller ta och lossa kåpan... tänderna skall inte vara spetsiga eller krökta.
Sådant förstör kedjan.
En kedja kostar 500 på Biltema (kvalitetskedjor det dubbla), framdrevet 200... bak slits det betydligt mindre.
Kolla så besiktningselen medföljer, lampor mm... och när den skall besiktigas näst.
Offroaddäck med ett mönsterdjup på under fem millimeter anser jag vara värda noll... om man skall utanför asfalten.
Nya ligger på 12-15 mm och kostar grovt räknat en tusing styck.
När du provkör så känn så ingen obalans föreligger.
Sen om man vill kan man ju också kolla bromsbeläggen, varken dyra eller svåra att byta, men tråkigt.
-
Du har PM
-
Är det en vägreggad du skall kolla på så kolla ELEN.
Testa alla funktioner, även med styret maxsvängt.
Dvs även hastighetsmätare (finns tankmätare är denna för övrigt sällan inkopplad).
Lyft gärna upp bakänden på en jeepdunk eller nåt, så hjulen kommer i luften... känn då efter glapp.
Axeln skall inte glappa något alls, i någon rikting.
Starta och lägg i ettan och sätt snurr på hjulen... kolla så de inte slår i sidled/vobblar = krökt axel.
Ryck och slit i framhjulen, inget glapp skall finnas någonstans.
Testa styrlederna likadant.
Greppa även kedjan bakom bakdrevet och dra, du skall där endast kunna lyfta ut kedjan någon/några få millimeter.
Är det mera så är kedjan kass... kolla gärna även framdrevet med ficklampa eller ta och lossa kåpan... tänderna skall inte vara spetsiga eller krökta.
Sådant förstör kedjan.
En kedja kostar 500 på Biltema (kvalitetskedjor det dubbla), framdrevet 200... bak slits det betydligt mindre.
Kolla så besiktningselen medföljer, lampor mm... och när den skall besiktigas näst.
Offroaddäck med ett mönsterdjup på under fem millimeter anser jag vara värda noll... om man skall utanför asfalten.
Nya ligger på 12-15 mm och kostar grovt räknat en tusing styck.
När du provkör så känn så ingen obalans föreligger.
Sen om man vill kan man ju också kolla bromsbeläggen, varken dyra eller svåra att byta, men tråkigt.
Lägger till:
Kolla motoroljan
Kolla över chassiet efter sprickor/vridningar
Servad? Ventiljusterad? Luftfilter
Får du med alla orginaldelar?
Glykolnivå / färg
Glapp i styret / styrstång
Slirar kopplingen vid fullgas / segdragning
-
Vart bor din vän då ? vill ju inte tipsa bort denna nu om de e fler som e sugna hehe =)
Har din vän sin ute ?
han har sin ute. bor i filipstad
-
du hörde ju aldrig av dig kalle?, den står här nytvättad o fin.
-
du hörde ju aldrig av dig kalle?, den står här nytvättad o fin.
Han blev Raptor ägare i lördags ()p
-
Förlåt glömde de helt kan ja lova ...va helt inne på den ja va å hämtade i helgen ...allt annat bara försvann lixsom :( Hoppas ja inte ställde till de för dig!
-
nä då ingen fara. som sagt jag har ingen panik att bli av med den. grattis till din nya hojj hoppas den går bra och du e nöjd!
-
Ja än så länge e ja sjukt nöjd =)