ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Snill3 skrivet 16 januari 2012 kl. 14:43:32
-
Tjena! Tänkte handla nya däck till min renegade. Får väldigt bra pris på itp däck via en släkting. Jag kör väldigt varierande terräng med allt från sten till surhål och asfalt. Försöker dock undvika geggan så gott det går, men ibland finns inget alternativ. Har då spanat lite på xtr... Första frågan e ju om det e något att ha? Sedan hur stora/små dom e i storlekarna? Jag har nyligen monterat ett daltons kitt efter deras rekommendationer. Dom uppger att det ska gå fint med denna setup till stora 26". Frågan e ju då om 27 e små i storlekarna kanske det skulle gå med dom med... Sista frågan blir ju då om dom går på utan spacers? Det gäller en 2008 x med orginal fälgar, alltså 12". Tacksam för svar.
-
ITP är billiga däck av en orsak, kvalitet kostar! Jag hade satsat på Kenda eller GBC.
-
Så du menar att Kenda eller GBC skulle vare bättre grejer än ITP? :hmmm:
Det tror jag inte, skulle nog säga tvärtom.
-
Nej det där förstod inte jag heller :hmmm: har alltid kört holeshot på min quaddar utan några problem. Sen skiljer väl inte priset heller :hmmm:
-
är ITP billiga däck? :hmmm: xtr däckena 27/11/14 kostar över 2000 styck
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=3100284 (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=3100284)
lutar själv åt XTR 27" till nya maskinen som guppar på en båt nånstans därute :whip:
-
Jaha.. se där... Billiga var dom inte, men håller fast vid att det är dåliga däck! Överpris på dom också, ITP blir så hårda när det är kallt. Gummit fryser liksom...
Har testat Kenda bearclaw mot ITP å Superswamper, likadana maskiner å kenda vann iaf på myrar. Fick bogsera itp maskinen oftast av dessa 3. :whip:
Jag (får bra rabatter) skulle få köpa ITP Mud Lght XTR för 3600:-+moms för 4st men valde Bearclaw för dom har jag blivit rekommenderad av alla. BC kostade 5600+moms för 4st. Fick rådet av min gummigubbe (läs bekant) att hålla mig borta från ITP då det bara är skräp.
Min mening!
-
Jag kör xtr på min Arctic cat 366 i runt 30 timmar. De är fruktansvärt hårda! Om det är kallt eller inte är skit samma. Greppet på hårt och blött underlag, typ en våt gräsmatta eller blöt asfalt är riktigt kasst, lägger utan stora problem en börn med mina 21hk på fuktig asfalt det gick inte med mina originaldäck trots att de var 2" mindre alltså borde den vart starkare då. Men bara mönstret får grepp i mjuk mark så släpper det aldrig ':)
-
sen finns det ju mer än en modell av itp:s däck, en del med annan gummi blandning... tex mud lite xl, läser man på amerikanska forum så tycker folk att dom e för mjuka och slits fort :dntknow: hade en uppsättning vanliga mud lite:s på min raptor 700 hela förra vintern. dom blev inte hårdare än något annat jag kört med. tog sig fram rätt så bra med. har hört att xtr däcken ska tendera att vara lite tungstyrda då dom har gaska "fyrkantigt" mönster. alltså mycket markontakt...
-
kanske ingen hit att klättra runt på stenar med då :dntknow: ingen som vet hur terracross e??
-
Min lilla erfarenhet av ITP är just gällande XTR och grepp, balans mm var väl godkänt, men de hade klena sidor.
Körde kanske ett tiotal timmar, max... och bland vassa sprängstenar så lossade det gummibitar och på hyggen punkterade torra granpinnar sidorna så jag tröttnade.
Körde därefter på Maxxis Bighorn på minst lika påfrestande underlag, fast i 500 timmar.
Fick på denna tid in en spik i ett däck men utan punka och en torr granpinne lyckades vid ett annat tillfälle komma in men luften smet inte på hela dagen (lät självklart pinnen sitta kvar dagen ut) och fick in en sprängsten i fälgen en gång som krossade ventilen som i sin tur orsakade att luften smet... men knappast däckens fel ju.
Därmed inte sagt att BH är bäst, men betydligt slitstarkare än XTR iaf.
-
ja bighorn e ju självklart ett alternativ jag funderat över. men jag får 70% rabatt på itp. det e där skon klämmer :( jag e helt enkelt för snål!!! ;D ingen som testat terracross??
-
hydro, va det på gaden du körde xtr? vad hade du för storlek?
-
Nä,lånade en Grizzly... 27:or på 14-fälg, skinny/wide
-
terracross är nog fina däck, för små strl. för mig. Men ITP är inget mäske jag skulle pinka på iaf.
Mud lite xl däcken var riktigt bra på allt utom djupsnö körning, de skovla bort snön å så hängde man på buken...
Men hårda i kyla tycker jag ej att dom var.
-
Har bara gott att säga om ITP XTR, de drev på nåt otroligt jämfört med mina vänners maskiner. Körde sällan fast. Plogade mkt snö på sjön med dem också, men då hade jag totalt 300st Best grip skruvdubb. Upplevde dem som mjuka.
-
Både jag och en polare har dessa.. Kan bara tala gott om dom ()p
Upplever dom inte som hårda och mina har även klarat sprängsten.. Men visst, man kan ha otur - oavs vilket fabrikat man än köper :-\
Mvh Patrik
-
Itp mud lite är det mest underskattade däcket. Det fungerar kanon och är utan tvekan det bästa allrounddäcket jag testat. Skulle inte tveka att köpa det igen.
-
Värt att notera; Mudlite och Mudlite XTR är inte samma däck eller mönster. ()p