ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: fuzzie skrivet 14 januari 2012 kl. 17:29:57
-
nu har jag i besiknings tider frågat vilka regler som gäller för 4hjuling med b kort,, många diskutioner om broms krav att de måste sitta ett där både fram och bak ska funka när man bromsar med fotbroms,, enligt svensk bilprovnings regler,från deras informations tekniker som man kan ringa och fråga,, borde veta hur de är,, ;) och kollade då sp om min 450 yfz och han sa då, står de ej i reg bevis om broms krav så besiktas den som mc och då inge krav och 4 broms system,, e märkta lysen ej krav, bara ljusbilden e korekt, och ska man sätta dit lysen som e godkänd, ska de va 2 st pg av 2 hjul fram= 2 lysen, 1 hjul= ett lyse osv,, trimrör, ska dom kunna bevisa db nivån bara,.. och varnings triangel,, som oftas tydligen glöms enligt han ^-^
-
Jag har bes våran can-am 3 eller 4 gånger och ingen av gångerna har de kollat vilka hjul som bromsar när. De har inte ens startat den någon gång.
Kom bara ihåg varningstriangel.
-
Jag har bes våran can-am 3 eller 4 gånger och ingen av gångerna har de kollat vilka hjul som bromsar när. De har inte ens startat den någon gång.
Kom bara ihåg varningstriangel.
Besiktigade min gamla linhai och dom kollade typ inget, det bara belysningen och det fick jag själv sköta sen tog dom en provtur, bromsarna var rätt så dåliga men dom var jätte nöjda och fick blankt. Hade inte ens en tanke på att man skulle ha varningstriangel med mig och det kollade dom inte heller. Har aldrig sett så många glada och intresserade besiktningsmän.
-
nu har jag i besiknings tider frågat vilka regler som gäller för 4hjuling med b kort,, många diskutioner om broms krav att de måste sitta ett där både fram och bak ska funka när man bromsar med fotbroms,, enligt svensk bilprovnings regler,från deras informations tekniker som man kan ringa och fråga,, borde veta hur de är,, ;) och kollade då sp om min 450 yfz och han sa då, står de ej i reg bevis om broms krav så besiktas den som mc och då inge krav och 4 broms system,, e märkta lysen ej krav, bara ljusbilden e korekt, och ska man sätta dit lysen som e godkänd, ska de va 2 st pg av 2 hjul fram= 2 lysen, 1 hjul= ett lyse osv,, trimrör, ska dom kunna bevisa db nivån bara,.. och varnings triangel,, som oftas tydligen glöms enligt han ^-^
Så då är inte Dresels E märka framlampa till Raptorn godkänd då det bara är en :hmmm:
-
och ska man sätta dit lysen som e godkänd, ska de va 2 st pg av 2 hjul fram= 2 lysen, 1 hjul= ett lyse osv,,
Låter knepigt då min Hyosung Rapier visserligen har två lampor, men dom sitter under samma glas och vertikalt i förhållande till varandra!
Räknas det som två lysen då?! :hmmm:
-
Det där med att två framlampor krävs vid mer än ett framhjul skulle jag vilja se en regelhänvisning på.
Jag har besiktigat quads med originallampan på (alltså inte Dresel osv) och det gick ypperligt, alltså med EN lampa i mitten.
Eatv och Honda 700XX (som ju visserligen har två, men med typ samma reflektor, de sitter alltså centrerade.
Ihopkopplade bromsar är dock inte att fundera på.
Triangel tejpar man på nerfsen eller lägger i ryggsäcken.
-
de med 2 lampor,, jag skrev bara va han sa och läste va reglerna va,, vet att tex suzuki,n som min polare har blev godkänd med org lampa, och ja de är en,, men backning på ja bromsarna då,, va då jag ringde och kolla vad som gällde,,
-
tryckte posta lite väl snabbt,, OM man får backning på lysen pg av taskig ljus bild som är största risken, och därför säkert inte E märkta, och måste sätta dig eftermarknads e märkta lysen,, skulle de sitta 2 st lampor då de va 2 hjul fram,,, så sa han när han läste ur sin magiska bok ;) men men,, han va en myndighets person så han kan ljuga,, dom kan ju de dom små liven,,
-
Nu förstår jag lite bättre vad du skriver men tycker ändå det känns som om du pratat med en praktikant eller nåt.
Jag har tex aldrig fått nedslag på separata bromsar per axel.
Att det sen skulle vara krav på att de isf skulle styras via fotbromsen är jag också lite fundersam till eftersom det finns typgodkända hjulingar som har sin fyrhjulsbroms via bromsgreppet uppe vid styret.
E-märkta lampor kanske inte kollas, men finessen med att E-märka är väl att de lätt skall kunna kollas så de är godkända för allmän väg...
Sen varför det krävs två lampor om man får nedslag... men inte annars förstår jag inte heller, för om en lampa har bra ljusbild, då är det bra... men om man får nedslag så skall man byta säger du... och då till TVÅ.
...trots att massvis med typade hjulingar har EN...
Det slirar någonstans.
Kravet på mönsterdjupet på däcken är för övrigt minst 1 millimeter.
-
När dom börja godkänna hjulingar med B kort,tacka vi EU för,, så skulle de tydligen bromsas som en bil,och strypas,han med suzukin fick med från butiken då den va ny ett kitt till bak bromsen, som en vire till handbroms och nått stag som bromsade samtidigt,, som dom hade vid inregning,,de är absolut ingen nyhet, men sen har de varit olika runt bilprovare i landet vad dom godkänner eller inte, många vet nog inte vilka regler som är på dom,,om han va en praktikant eller en prao vet jag ej,, men om så va nog den som skrev de han läste upp för mig de med, vad vet jag ()p
-
Glöm inte backspeglarna!! Polaren fick anmärkning på det....
-
helt rätt,,, ska väg och besikta i veckan så får man se va dom säger,,
-
Min gamla Borilereggade Raptor reggades med separat bromsverkan utan problem men har hört att andra modeller säljs med bromsvåg. Konstigt.
-
Annat Eu-land som har krav på 4bromsfunktion, därav byggs alla så
-
Har hört att du måste ta bort dragkroken också (vid besiktning )
-
Annat Eu-land som har krav på 4bromsfunktion, därav byggs alla så
Vet inte om jag tolkade ditt inlägg fel men läser du mitt inlägg som ligger ovan ditt så ser du att det inte är så att alla maskiner byggs med broms på alla axlar.
-
Har hört att du måste ta bort dragkroken också (vid besiktning )
om den inte e reggad med en ja... ;D
annars då? ska man bara ta bort kulan eller hela draganordningen??
-
Vet inte om jag tolkade ditt inlägg fel men läser du mitt inlägg som ligger ovan ditt så ser du att det inte är så att alla maskiner byggs med broms på alla axlar.
Det jag menar är att; det är inte 4punktsbroms pga. krav från SBP :)
-
Räcker att skruva loss kulan
-
Räcker det att man har en backspegel? Eller måste manha två? :hmmm:
-
Räcker att skruva loss kulan
Borde man inte kunna sätta på en hatt på dragkulan som låses fast med en skruv, och därigenom inte kan tjänstgöra som dragkrok. Borde ju säljas som tillbehör för oss med svartdrag... :lol:
-
Räcker det att man har en backspegel? Eller måste manha två? :hmmm:
Två..