ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: mattiass skrivet 14 januari 2012 kl. 00:25:19
-
Var ute och åkte med en kompis på några skoterleder. Var ca 1dm snö bara så det var inga problem att ta sig fram. Vi kom fram till en bilparkering, och där sladdade jag en stund och testade diff-lock, efter det la jag i bakhjulsdriften och körde, stannade till och körde iväg och då kändes det som frambromsarna låg på för det spann bara när ja skulle åka iväg och vänstra bromhandtaget var stelt.
Då såg ja att det rykte lite framför kylaren så jag gick framför hjulingen med ficklampa och lös vid bromsarna för att se om det var där det rök ifrån, men det gjorde det inte så jag kollade på tempmätaren och den var på den röda markeringen så ja stängde av direkt och hörde då att det bubblade från vätske behållaren. Jag lät den kallna och rullade iväg den lite när den hade kallnat, (bromsen låg inte på längre) då såg jag att det hade droppat/runnit lite kylarvatten framme vid kylaren också..
Hade inte så långt hem så startade den och körde i 50km/h efter en väg hem, och då gick den inte upp i temp mer än normalt.. Har dock inte vågat köra något mer, är det något jag bör göra förutom att fylla på kylarvätska? Och vad kan detta bero på, påfrestade jag den för mkt när jag sladdade omkring och eftersom bromsarna låste sig (gasade ju rätt friskt om man säger så även innan bromsarna låste sig).
-
Kolla så att kylfläkten funkar och är stark..Fjädrarna till kolena i fläktmotorn kan tappa spänsten så att fläkten snurrar men inte tillräckligt..
-
Kolla så att kylfläkten funkar och är stark..Fjädrarna till kolena i fläktmotorn kan tappa spänsten så att fläkten snurrar men inte tillräckligt..
Och att inget blockerar fläkten. Det hände mig i somras på min Can-Am. Skvallerslangen från expansionskärlet hade lyckats leta sig in i fläkten och störde kylningen. Tog inte lång stund innan den började varna för hög temp.
-
kika gärna cirkulation på vattnet i maskin! ()p
-
kolla säkringen till fläkten. sitter längst bak under sadeln..
-
Tack så mycket ()p , ska kolla upp detta så fort jag får tid och försöka komma ihåg att underrätta er med svar :)
-
Är det inte bara så enkelt att kontakten som går till fläkten lossnat lite :)
-
kan ju vara så att det yrde upp snö i kylaren, jag råkar alltid ut för det om jag kör i djup snö, det packar sig framför kylet och då går den upp i temp.
-
Ska fläkten snurra direkt när man startar?
-
Den startar när motorn kommit upp i för hög temp och stannar igen när tempen är rätt. Jag skulle tro att Oskar P har lösningen med igensatt kylare, luften måste ju kunna strömma igenom annars kyler det inget hur mycket fläkten än försöker.