ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Woodsman skrivet 13 januari 2012 kl. 17:49:51
-
Jag är skogsägare av låg rang. Därför använder jag mig av fyrhjulingen till mycket arbete då större maskiner inte är så lätt att motivera varken ekonomiskt eller praktiskt. Jag skulle vilja ha tips och tankar om hur ni som är i samma situation använder er av fyrhjulingen.
Min första fråga blir: när ni hämtar hem gallringsved, vilken längd tycks enklast att kapa i och vilken typ av vagn använder ni er av? Själv köpte jag en beg. boogie skogsvagn utan kran i tanken att jag skulle köpa till en men när man började använda den så märkte jag att så länge längderna var korta nog så är det lättare att helt enkelt slänga upp skiten för hand.
-
Jag är skogsägare av låg rang. Därför använder jag mig av fyrhjulingen till mycket arbete då större maskiner inte är så lätt att motivera varken ekonomiskt eller praktiskt. Jag skulle vilja ha tips och tankar om hur ni som är i samma situation använder er av fyrhjulingen.
Min första fråga blir: när ni hämtar hem gallringsved, vilken längd tycks enklast att kapa i och vilken typ av vagn använder ni er av? Själv köpte jag en beg. boogie skogsvagn utan kran i tanken att jag skulle köpa till en men när man började använda den så märkte jag att så länge längderna var korta nog så är det lättare att helt enkelt slänga upp skiten för hand.
hej jag kapar alltid 3m är smidigast har en skogvagn med vajerkran med fjärrstyrd vinch, mycket slänger man på för hand men vindfällor som ligger dumt till är det perfekt och ta fyrhjulingen till , slipper ju hugga en gata för och ta sig dit vi har även en blondin så dem kompletterar varandra mycket bra mvh
-
Håller med föregående talare ang längden. Kapar alltid i 3 meterslängder. Har en boggievagn utan kran och det funkar än så länge. Ska man ta vindfäll så kanske man inte vill kapa i så korta längder men då har jag användt en hederlig gammal lunningspulka och kälke. Det förusätter ju förstås att det är lagom mängd snö förståss. :)
-
Jag kör en del ved, och jag kapar alltid i 3-meterslängder, om det inte är väligt klent för då brukar det bli fallande längder upp emot 4,5-5m. Men helt klart lättast att hantera är 3-meterslängder.
Jag kör en enkel boggivagn från bonnet med vajerkran samt radiostyrd vinsch. Man lastar det mesta utan kran, men är det lite större träd är det skönt att ha kranen till hälp.
-
Håller med föregående talare ang längden. Kapar alltid i 3 meterslängder. Har en boggievagn utan kran och det funkar än så länge. Ska man ta vindfäll så kanske man inte vill kapa i så korta längder men då har jag användt en hederlig gammal lunningspulka och kälke. Det förusätter ju förstås att det är lagom mängd snö förståss. :)
vindfällorna blir ju i längden sågen vill ha så allt från 36 - 54
mvh
-
vindfällorna blir ju i längden sågen vill ha så allt från 36 - 54
mvh
Alltså längre än 3m. ;) Men det beror ju också på vad man ska såga timmret till.
-
Alltså längre än 3m. ;) Men det beror ju också på vad man ska såga timmret till.
ja längre än 3 meter jobbar på ett sågv erk så man pratar i såna termer hehe
men 3 meter är det bästa och jobba med
mvh robban
-
Kul med fler som använder ekipaget till skogsarbete ()p.
Jag kör en hel del i skogen med mitt ekipage, både ved och sågtimmer för egen sågning.
Jag kör med en kranman 1100 vagn och vajerkran med trådlös vinschstyrning, även om den elektriska vinschen är relativt långsam är det smidigt att kunna gå brevid stocken och styra den samtidigt som man vinschar fram/upp den.
Hydraliskvinsch hade varit önskvärt men det blir väl när man får råd med en hydralvagn :P.
Gällande längder på virket finns det ju olika aspekter att ta hänsyn till.
1,Först, vad ska det användas till. Är det ved som ska köras hem så tar jag i mitt fall som eldar med 50cm bitar och kapar stockarna i jämna 50 cm längder. Oftast 3m då som tidigare personer sagt är en bra arbetslängd.
Ska det bli sågtimmer som ska sågas brukar jag i mitt fall först bestämma vad det ska användas till innan jag ens fäller trädet och apterar därefter i de längder som passar ändamålet. Detta för att få så lite spillvirke som möjligt och maximera uttaget av virke. Här blir det då beroende på ändamål stockar mellan 2,20 - 5,50m
2,Hur långa det är lämpligt att kapa beror ju sedan även på grovleken. Har man endast handlastningsmöjligheter går det inte köra alltför långa stockar av grövre dimensioner. Även atvvagnar/kranar har en viss begränsning gällande vikten men med rätt hjälpmedel och lite trixande går det allt att få upp 700kilos stockar på kärran men det kräver lite planering och rätt tänk :hmmm:.
När jag är iväg i skogen med hjulingen för att köra ved eller timmer har jag oftast med mig följande....
- Brytjärn med vändhake
- Slagjärn med kilar
- Logosols stockvändare (med risk för smygreklam så är lätt en av de bästa hjälpmedlen jag köpt på senaste)
- Timmervinsch/fällriktare
- Kättingar
- Rep
- Motorsågar 2st
- Bensin/sågkedjeolja
- Reservkedjor
- Verktyg för enklare skruvning av hjuling och sågar
- Första förbandslåda
- Tänddon
Säkert glömt en hel del men det är i grovt hur jag resonerar och vad jag har med mig ut.
-
Första förband glömmer jag ALLTID! :banghead: Däremot brukar jag ha ett http://www.jula.se/spannrem-18-mm-1-5-m-388602 (http://www.jula.se/spannrem-18-mm-1-5-m-388602) i fickan OM jag skulle lyckas såga mig på något vis och byxorna/ stövlarna inte skyddar. Så har man då nåt att strypa blodflöde/ lägga tryckförband med.