ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: andreas1 skrivet 11 januari 2012 kl. 18:20:40
-
Ska köpa en atv som ska klara snöskottning o samtidigt komma in i gångar där traktorn ej går in,ska alltså vara en arbetsmaskin så kina med tvivelaktig kvalite o svårt och få reserdelar är inte så intressant .
Samtidigt ska den användas för nöje i skog och på väg.
Några bra tips på märke och cc?? Ska finnas färdiga plogar att köpa till modellen oxå.
Mc-huset tyckte att 300cc ska räcka
Nämn gärna ca prisläge för en sådan maskin nytt eller beg kvittar
mvh andreas
-
300 räcker ja, men de är inte kul, och skall du ha den till nöje också så dubbla den siffran. Minst.
Eftersom Mc-huset nämns så gissar jag på att du håller till i Skåne?
Kolla då med Yamahacenter i Helsingborg, Motostar eller SMI i Sjöbo, Claessons i Bromölla eller kanske Bröderna Hörberg i Löddeköpinge.
-
stämmer bra håller till i lund.
vilka märken ska man titta efter? vissa verkar hålla bättre kvalite än andra.
Vad får man räkna med i prisläge om man väljer 5-600cc
-
Yamaha, Kawasaki, Suzuki, Honda, Arctic Cat, Polaris och Can-Am ligger oavsett vad vissa påstår i en egen klass.
De mindre maskinerna kostar väl typ 70-80 inklusive moms, de större det dubbla.
Personligen skulle jag främst kolla Yamaha, Honda eller Suzuki för tillförlitligheten med lite avkall på prestandan (därmed inte sagt att de är slöa) och skall det busas så är Can-Am oslagbara. Där finns kraft och prestanda.
Skotta snö kan alla.
-
Yamaha eller Polaris skulle nog passa. yamaha 450 eller 550. polaris 500 eller 550. vet inte om polaris gör 300cc men yamaha har en 300 grizzly, dom ligger från 45k (kollade på blocket på nya 12:or)
Har haft en polaris sportsman 500 efi -06 den va ja hel nöjd me. nu har ja en grizzly 550 -11 e hel nöjd me den å. enda man saknar från polarisen e fyrhjulsdriften, behövde aldrig hålla på å diffa på den ()p, men yamahan tycker ja e mycke smidigare i skogen.
Min grizzly 550 (servo)gav ja 97k för, vinsch+dosa,a-armsskydd och variatorkit e me i priset då.
-
Jag jobbar med att ploga och min förra maskin var en polaris 450 funka fint till att ploga och köra i skogen med nu har jag en can am 800 och den kan man busa med
-
Jag jobbar med att ploga och min förra maskin var en polaris 450 funka fint till att ploga och köra i skogen med nu har jag en can am 800 och den kan man busa med
polaris har ju en kanon 4x4 men hur mycket pengar ska du lägga på en maskin?
-
Flera av märkesmaskinerna har billiga 300-kubikare, men notera att de oftast saknar fyrhjulsdrift.
-
Yamaha 550 med servo är fin, inte så långt efter storebror 700 i effekt .
Även can am 500 är fin, lättare servo och lite piggare V-twin, diffar automatiskt.
Men ska man leka så är det alltid kul med effekt, speciellt i djupsnön där svagare maskiner kan gå bet.
-
Lund ligger ju på den lite mer platta delen av Skåne, där det mesta är antingen asfalterat, bebyggt eller stenbelagt... och snödjupet är väl sällan mer än 10 cm.
Alla återförsäljare kan fixa plogar, men oftast bara diagonalblad som man får hoppa av för att vrida osv.
Kolla istället en av denna sidans sponsorers utbud!
Han kallar sig Tech här.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=profile;u=6790 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=profile;u=6790)
...och han fixar hydrauliska vikplogar, sandspridare, mm:
http://www.crafttech.se/snoplogar__sandspridare (http://www.crafttech.se/snoplogar__sandspridare)
-
är en kompis som precis startat företag o han ska betala.
han hade tittat på någon 500 på mc-huset med plog o allt för 59k..
föreslog en can-am 800cc då kan jag typ ploga billigare ha ha, men fick typ :tickedoff som svar så prisläget är nog runt 50-60.
Hur funkar det att ploga utan 4hjulsdrift? är det ens ett alt?
-
Nej! 4x4 är ett måste
-
Nej! 4x4 är ett måste
det är sant ()p
-
Jo det fungerar utan 4x4 om man kör dubbat eller kedjor men är knappast att föredra men fungerar, speciellt om du bor i skåne där snömängden sällan är stor.
Plogade förra vintern med en åkgräsklippare med skruv i däcken, fungerade helt ok upp till 1,5 dm halvblöt snö. Då har du mera tyngd och kraft/fart med en atv så går bättre.
Och nej det var inte en villauppfart utan en 3,5 meter bred och 40+ meter lång infart plus plats för 2 bilar i bredd framför garaget.
-
jag har en cf moto x7 med plog och det funkar jätte bra och det fins gått om reservdelar kan det vara något tror du O0
-
Även om det GÅR att ploga med bakhjulsdrift så är det knappast något man gör professionellt.
Sen stämmer det ju att snömängden sällan är så stor i Lundatrakten, men snön som kommer är väl oftast blötsnö, och då kan det behövas lite grepp och kraft, så låt bli de bakhjulsdrivna.
Med fyrhjulsdrift klarar man sig utan kedjor och dubb, vilket bla gör att man slipper rispa sönder plattor, mm.
-
ja det är oftast blötsnö.
samtidigt är det lite svårt o glömma förra vintern.
Får väl kolla runt hos handlare lite o se vad det kan bli.
Tänkte lura in han o prova en can-am,man behöver ju inte köpa bara prova haha
förhoppningen är att han blir så sugen att han tar en sån då kan jag känna mig som kung i skogen med den ju ()p
-
tjena, jag har en honda automat som jag har som reserv till en holder parktraktor.
snöröjer dagis.
om du ska ploga ganska mycket skulle jag köpa en med el växlar då slipper du släppa styret för att växla mellan fram back.
-
Jag plogar med en badboy 200cc med dubbdäck bak och fram och den trycker lätt 20cm torrsnö.
Har även testat i 10cm blötsnö och det orkade den också men det slirade lite, bara man har lite fart så går det ;)
-
Tack för alla svar blev mycket att tänka på ,men nu är den beställd blev en cf 500 cc 4x4 med plog o saltkar.
Leverans om 2 veckor sen får man se vem vet kommer kanske ingen snö alls här nere..
-
Jag plogar med en badboy 200cc med dubbdäck bak och fram och den trycker lätt 20cm torrsnö.
Har även testat i 10cm blötsnö och det orkade den också men det slirade lite, bara man har lite fart så går det ;)
jag bogsera en vw transporter i uppförsbacke med min badboy 300 det gick det oxå men kopplingen gick efter typ 30 meter ha ha,det jag vill ha sagt med detta är att det går säkert med många men grejorna håller inte riktigt och eftersom det ska vara ett arbetsfordon funkar det inte o behöva ta sats en massa gånger det är stora område man har o man jobbar mot klockan. Hade det bara varit typ utanför huset el dyligt hade det helt klart dugit med en bakhjulsdriven kinahoj