ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: LTR Köping skrivet 11 januari 2012 kl. 16:08:26

Titel: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: LTR Köping skrivet 11 januari 2012 kl. 16:08:26
Hej!

Tänkte höra hur ni gör som brukar köra på vintern. Crossbana och isbana. Brukar ni täcka för kylaren nånting och hur gör ni? Satt och läste på ett annat Cross forum där de pratar om att montera termostater, speciellt viktigt på hojar med insprut. Är det någon som har gjort sådana modifikationer eller går det ändå?
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: predator500 skrivet 4 februari 2012 kl. 18:52:22
funderar på samma sak. var bra kallt idag, tror det siter termostat på min predator, men fartvinden kyler ju nåt grymt när det e kallt som nu. Har ingen tempmätare så man vet ju inte om vattnet kommer upp i rätt temp
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: raggarn skrivet 4 februari 2012 kl. 19:33:27
de ska nog inte behövas vi åkte på sjön idag 10st 4wd och fläkten starta några gången och då sitter kylet upp på pakethållaren de blev en del bredställ eller rättare sagt  drifting 4wd ställ med rätt mycke fullgas
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: LTR Köping skrivet 4 februari 2012 kl. 19:57:24
Jag köpte termometer som man monterar på kylslangen sedan jag skrev det inlägget. Körde igår i -12 och då täckte jag 2/3 delar av kylaren och då höll den 60-70. Idag körde jag när det var -17 grader och tejpade igen hela kylaren, först på gick kan upp i 85-90 grader. Öppnade jag en ruta på ungefär 5x5 cm så gick den ner till 75-80. Vet inte riktigt om termostaten klarar av att kompensera så stor temperatur skillnad???

Man får olika svar vem man än frågar. Jag har monterat ett bränslebox och ställt på lite mer bränsle på högvarv. Motorn kanske inte nyper men det sliter nog mer på motor om den inte kommer upp ordentligt i temp och man förlorar lite effekt.
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: Raecer skrivet 4 februari 2012 kl. 20:00:11
Jag körde med en pappskiva framför 60% av kylet. Funka riktigt bra, hade en temp mellan 55-80 grader.

Inom isracing monterar dom skydd framför cylindern för att undvika kallnyp
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: LTR Köping skrivet 4 februari 2012 kl. 20:03:23
Jag har monterat en gummimatta och en skumgummibit innanför, framför motorn.
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: predator500 skrivet 4 februari 2012 kl. 20:58:38
Jag köpte termometer som man monterar på kylslangen sedan jag skrev det inlägget. Körde igår i -12 och då täckte jag 2/3 delar av kylaren och då höll den 60-70. Idag körde jag när det var -17 grader och tejpade igen hela kylaren, först på gick kan upp i 85-90 grader. Öppnade jag en ruta på ungefär 5x5 cm så gick den ner till 75-80. Vet inte riktigt om termostaten klarar av att kompensera så stor temperatur skillnad???

Man får olika svar vem man än frågar. Jag har monterat ett bränslebox och ställt på lite mer bränsle på högvarv. Motorn kanske inte nyper men det sliter nog mer på motor om den inte kommer upp ordentligt i temp och man förlorar lite effekt.

var köpte du termometern?
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: LTR Köping skrivet 4 februari 2012 kl. 21:17:46
Köpte Trail Techs termometer. Forsells motor säljer dem men hade slut så jag beställde från www.mxmegastore.com (http://www.mxmegastore.com). Köpte termometer och röda kylarslangar därifrån.
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: LTR Köping skrivet 4 februari 2012 kl. 21:24:41
Karlströms tror jag också säljer dem.
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: raggarn skrivet 5 februari 2012 kl. 01:09:29
jag hadde en termometer på min ltr 450 och den är koso men jag fick olika tempraturer när fläkten starta så jag kan bara säga att dom är inte att lita på tror mer på orginal tempgivaren och termostaten som är fabriksmonterat
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: LTR Köping skrivet 5 februari 2012 kl. 01:22:21
Varför skulle inte en termometer som är monterad till kylarvattnet fungera. Och det finns väl ingen tempgivare monterad orginal på crossmaskiner?
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: raggarn skrivet 5 februari 2012 kl. 11:03:16
jo på insprutade motorer dom har ju en tempgivare till fläkt och insprutningen och förgasar motorer har en tempgivare endast till fläkten
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: LTR Köping skrivet 5 februari 2012 kl. 16:51:53
Ja jag tänkte fel. Men klarar termostaten av att reglera den temperaturskillnaden? Crossmaskinerna är väl byggda för att gå i varmare klimat än Svenska vintrarna. Men när det blrjar röra sig ner emot minus 15-20 grader får den verkligen upp rätt temp då. Min visade på 60 grader utan tejpad kylare och det är väl egentligen lite lågt om man ska sitta och högvarva dem varv efter varv eller är jag helt ute och cyklar?
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: raggarn skrivet 5 februari 2012 kl. 17:05:01
de visade min med ca 60grader vid körning på väg ioch försig och sommar kosomätare och stog stilla en långstud och vänta på tomgång så när temep kom till ca 90 så starta fläkten men fläkten startade en annan gång vi ca100 så kan nog säga att dom mätarna är nog lite missvisade ibland men de viktigaste är att stänga till luftburken för dom som ställt på mer luft mera syre i luften vid kylla jag körde med tpi-ventil som kn-racing säljer
Titel: SV: Täcka kylare för iskörning
Skrivet av: predator500 skrivet 5 februari 2012 kl. 18:12:38
fläkten gick faktiskt igång idag på min predator men idag var det ju bara hälften så kallt som igår, ca -6,7 grader idag