ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: th0mas skrivet 10 januari 2012 kl. 20:31:45
-
Som rubrik lyder.. är sugen på att pröva något annat märke.. har tittat på 800 och 850 xp.. för och nackdelar?.. tacksam för svar :headbang:
-
Skulle jag byta maskin så skulle jag nog lagt slantarna på en Cat 1000 istället för 850 XP.
-
Innan jag köpte min polaris så var jag och provkörde en massa olika hjulingar och kan säga så här att 850 är grym.
-
Ja, XPn är riktigt skön :)
-
jävligt dåligt intresse på mina funderingar :hmmm:
-
Du har ju inte berättat vad du skall ha den till å hur du kör.
Men kör du på grusvägar å stigar och sådan lätt körning så finns det inga nackdelar, men det kommer säkert folk här som vet bättre.
Köp XPn så du får en underbar maskin med servo. 800an är ju en generation äldre men å andra sidan tokbillig ()p
-
850 kan ha problem med olja i luftburken, bara ta bort locket å kolla efter olja. 2012s modell har fixat det problemet och dess delar passar på äldre maskiner
-
Har en 800 2011 ... För att sammanfatta, en grym maskin till rätt pengar!
Provkör!
-
kanon maskiner till rätt pris!!!
-
kanon maskiner till rätt pris!!!
jo jag har heft en del soktrar och har varit nöjd med dom så man är ju lite nyfiken ,, priset verkar ju vara väldigt rätt.. men jag har hör att dom väger mycket?
-
Låt valet av märke komma in i ett senare skede av din urvalsprocess.
Sätt först upp en lista med kriterier och rangordna sedan dessa.
-Kanske närheten till en återförsäljare med verkstad är viktigt?
-Kanske ska du dra tungt sommar och vintertid med bandsats, så att en stark dragare är nödvändigt? För oss var det orsaken till att välja en 800/850 istället för 450/550 kubikare.
Kan inte Polaris olika maskiner så väl, men varje fabrikant brukar ha ett "flaggskepp" som är snäppet bättre än märkets övriga modeller, i fallet med Polaris är det just 850XP som har både en nyare motor och ett vidareutvecklat chassi och fjädring.
-
Låt valet av märke komma in i ett senare skede av din urvalsprocess.
Sätt först upp en lista med kriterier och rangordna sedan dessa.
-Kanske närheten till en återförsäljare med verkstad är viktigt?
-Kanske ska du dra tungt sommar och vintertid med bandsats, så att en stark dragare är nödvändigt? För oss var det orsaken till att välja en 800/850 istället för 450/550 kubikare.
Kan inte Polaris olika maskiner så väl, men varje fabrikant brukar ha ett "flaggskepp" som är snäppet bättre än märkets övriga modeller, i fallet med Polaris är det just 850XP som har både en nyare motor och ett vidareutvecklat chassi och fjädring.
Du hade en klok ide`.. jag har nära till alla ÅF. hade gärna köpt en arctic igen men tycker mej inte ha rådmed en ny t-cat å beggade finns de så lite så jag tänkte de kan va kul pröva annat märke åxå ,jag ska ha v-twin.. typ enda kravet.. och minst 750 kubik, jag köper endast pga lek ()p
-
...jag ska ha v-twin.. typ enda kravet..
Har Polaris V-twinnar i nån ATV?
De tvåhjuliga har ju, men....
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=39515.msg349393#msg349393 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=39515.msg349393#msg349393)
-
Har Polaris V-twinnar i nån ATV?
De tvåhjuliga har ju, men....
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=39515.msg349393#msg349393 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=39515.msg349393#msg349393)
dom har ju parallelltwin
-
Jag vet det... men eftersom köparen här tydligen har KRAV på V-motor så kanske man missat att Polaris faktiskt har någon sådan maskin...
Det var det jag frågade. :whip:
-
Jag köpte en 850Xp 2011 för ca 1,5 månad sen. Jag är inte jätte nöjd med den, efter ca 2 timmar så pajade winchreläet, efter ca 8 timmar pajade laddningsreläet så den överladdade (slog ut servo, motorstyrenheten) och nu i helgen efter ca 11 timmar så gick en drivaxel HF av! 11 timmar....och jag kör väldigt lugnt och vårdar den extremt. Kör med maxxis Zilla som vägen mindre än orginaldäcken typ. 28*11*14 bak och 28*9*14 fram
Jag hade inte köpt en till Polaris idag om jag skulle köpa en ny. Då hade jag lagt mina pengar på en Can-am 800 el 1000.
Mvh Daniel
-
Jag vet det... men eftersom köparen här tydligen har KRAV på V-motor så kanske man missat att Polaris faktiskt har någon sådan maskin...
Det var det jag frågade. :whip:
nä det var mer ett svar till han som ska köpa ;)
-
Du hade en klok ide`.. jag har nära till alla ÅF. hade gärna köpt en arctic igen men tycker mej inte ha rådmed en ny t-cat å beggade finns de så lite så jag tänkte de kan va kul pröva annat märke åxå ,jag ska ha v-twin.. typ enda kravet.. och minst 750 kubik, jag köper endast pga lek ()p
Kawasaki har en 90º V-Twin, samt om jag minns rätt så sitter det en Suzuki V-Twin i Arctic Cat. Vidare så sitter det en Rotax V-Twin i en Can Am/(Bombardier).
Beträffande Polaris så skiljer sig den nyare 850-motorn från den gamla 800-motorn på bl.a. följande punkter:
• 4 ventiler vs. 2 ventiler per cylinder
• 180º mellan vevsläng vs. 0º för en äkta parallelltwin.
• 70 hk vs. ?? hk
Så om du inte ska ha en enstånka utan snarare en tvåcylindrig, så har du ju flera alternativ att välja på från främst de amerikanska tillverkarna och åtminstonde en japan. Ska det absolut vara en V-Twin, ja då faller ju Polaris bort.
-
efter ca 2 timmar så pajade winchreläet, efter ca 8 timmar pajade laddningsreläet så den överladdade (slog ut servo, motorstyrenheten) och nu i helgen efter ca 11 timmar så gick en drivaxel HF av! 11 timmar....och jag kör väldigt lugnt och vårdar den extremt.
Jag hade inte köpt en till Polaris idag om jag skulle köpa en ny. Då hade jag lagt mina pengar på en Can-am 800 el 1000.
Visserligen är den fabriksmonterade vinschen som ATVn är utrustad med klart sämre än en WARN RT30, som är den bästa jag nånsin provat. Den är 'ratad' bara till 2500 lbs, samt låter som en 'klasse'-vinsch dessutom. Trist att dina reläer pajat, kanske har de tidigare tagit skada vid ev. batteriladdning eller kortslutningar. Rekommenderar en CTEK eller en liknande smart laddare för MC-batterier. Min japanska MC har 5 års garanti för motor och elfel, så fabriksgarantierna är ju en trygghet mot materialfel. Antar att Polaris snabbt byter ut dessa på din maskin?
Kör med maxxis Zilla som vägen mindre än orginaldäcken typ. 28*11*14 bak och 28*9*14 fram
Orginaldäcken har mindre diameter än dina extrautrustade
• Front Tires / Model 26 x 8-14
• Rear Tires / Model 26 x 10-14
Självklart får du ändrade belastningsförhållanden, vilket kan påverka hållbarheten hos drivaxlarna. Mindre belastning på drivaxlarna om du kör på lågväxel i berörda situationer. Sålunda kan du inte ha kört tillräckligt lugnt och vårdat den extremt tillräckligt... Men det gör inte vi heller, ATVn är ju till för att användas - ibland till riktigt tuffa jobb dessutom.
Vår 850 har nu gått 45 timmar, haft första servicen vid 30h. Vi har lyckats buckla till ena fotstegetr, samt brutit loss en plastbit från hasplåten när vi fastnat på en stubbe ute på ett hygge efter en nyavverkning med höga stubbar. Inga problem f.ö.
Vår nästa ATV blir nog en japanare, som ju har 5 års fabriksgaranti.
-
Jag köpte en 850Xp 2011 för ca 1,5 månad sen. Jag är inte jätte nöjd med den, efter ca 2 timmar så pajade winchreläet, efter ca 8 timmar pajade laddningsreläet så den överladdade (slog ut servo, motorstyrenheten) och nu i helgen efter ca 11 timmar så gick en drivaxel HF av! 11 timmar....och jag kör väldigt lugnt och vårdar den extremt. Kör med maxxis Zilla som vägen mindre än orginaldäcken typ. 28*11*14 bak och 28*9*14 fram
Jag hade inte köpt en till Polaris idag om jag skulle köpa en ny. Då hade jag lagt mina pengar på en Can-am 800 el 1000.
Mvh Daniel
Kolla i luftburken efter olja.
Kontaktorerna till vinscharna suger allihop tycker jag, alla jag haft har strulat nya som gamla mestadels Warn, men även Polaris egna (eller vem som nu gör den) har strulat. endast den till bakvinschen har aldrig strulat, men den har bara används en handfull ggr. så :dntknow:
Jag uppgradera till en HD axel efter att min ena framaxel gick av. så slipper man det problemet igen. Jag kör med 28,5x12-14" runt om.
Jag tycker Polarisen är underbar i skogen, men alla är vi olika :rtfm:
-
Kolla i luftburken efter olja.
Kontaktorerna till vinscharna suger allihop tycker jag, alla jag haft har strulat nya som gamla mestadels Warn, men även Polaris egna (eller vem som nu gör den) har strulat. endast den till bakvinschen har aldrig strulat, men den har bara används en handfull ggr. så :dntknow:
Jag uppgradera till en HD axel efter att min ena framaxel gick av. så slipper man det problemet igen. Jag kör med 28,5x12-14" runt om.
Jag tycker Polarisen är underbar i skogen, men alla är vi olika :rtfm:
Vilket märke och medell av däck kör du med? Jag ska köra med 30" till våren, dom finns tyvärr inte på lager hos amring för tillfället. Har läst att många kör med 30-31" outlaws i usa utan problem. Zilla är ju "små" i storleken oxå. Vart köpte du dina axlar?
Mvh Daniel
-
Polaris handlarn skruva dit HD axeln
Dessa finns även i 30"
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=5153789 (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=5153789)
-
Polaris handlarn skruva dit HD axeln
Dessa finns även i 30"
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=5153789 (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=5153789)
Ok, men axlarna, är dom orginal del eller eftermarknadsdel?
Mvh
-
jag har rhino axlar fram på min 850, dom funkar riktigt bra. min har i nuläget gått 260 tim hård körning.hade en del barnsjukdomar på den när den var ny,men det var ju den första modellen av 850(09) så det får man räkna med. annars kan jag bara säga att mjukare/skönare maskin i skogen har jag inte kört.. dessutom är det ju mycke snack om att folk har 5 års garanti på sina maskiner, det har polaris med. om du försäkrar din fyrhjuling med en polaris försäkring istället för typ folksam så gäller den i 5 år eller 500 tim....
-
Men efter 2 år finns det en självrisk
Ang. axlarna så lär det vara eftermarknads
-
Men efter 2 år finns det en självrisk
Ang. axlarna så lär det vara eftermarknads
javisst. men om oturen är framme och typ servon går sönder,så betalar du typ 3000 kr med den förlängda garantin. utan den får du slanta 15000 kr+ jobb.
-
** gääääsp **** O0
-
Jag vet det... men eftersom köparen här tydligen har KRAV på V-motor så kanske man missat att Polaris faktiskt har någon sådan maskin...
Det var det jag frågade. :whip:
jag ber om ursäkt för min inkompetens.. :dntknow: , jag är iaf ute efter en med två cyllar ()p , tycker de är på tok för lite vrid i en burk
-
jag ber om ursäkt för min inkompetens.. :dntknow: , jag är iaf ute efter en med två cyllar ()p , tycker de är på tok för lite vrid i en burk
När du säger "vrid" antar jag att du menar lågvarvs egenskaper. Encylindrig motor har oftast kraftigare bottenvrid än en med fler cylindrar och samma slagvolym.
-
Kolla i luftburken efter olja.
Kontaktorerna till vinscharna suger allihop tycker jag, alla jag haft har strulat nya som gamla mestadels Warn, men även Polaris egna (eller vem som nu gör den) har strulat. endast den till bakvinschen har aldrig strulat, men den har bara används en handfull ggr. så :dntknow:
Jag uppgradera till en HD axel efter att min ena framaxel gick av. så slipper man det problemet igen. Jag kör med 28,5x12-14" runt om.
Jag tycker Polarisen är underbar i skogen, men alla är vi olika :rtfm:
[/quote]
Ja men jag hittade olja i min luftburk vad skall man göra då?
-
Lämna i den till närmsta eller den Polaris återförsäljare du vill så byter de ut vevhusvetilationen till 2012 år variant
-
Kanon skall ju in på första servicen snart så :) då kan dem ta det då