ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: karlastrid skrivet 8 januari 2012 kl. 11:52:55
-
Sorry, jag är övertygad att om jag söker runt på forumet så hittar jag trådar i ämnet, men nu försöker jag lösa detta den enkla vägen. Jag har en Grizzly 660 -05a som går fint. Har haft den i 1.5 år och det enda problematiska som skett är att den slutade starta, jag postade lite frågor här och hade jag läst noggrannare hade jag inte behövt lämna in den och pröjsa massa pengar (ett svar föreslog det problemet som vad det egentliga: en säkring). Nu är det så att jag tänkte serva den lite, tex byta olja som jag förstår att man bör göra vartannat år ca. Vet inte hur länge han innan körde utan oljebyte. Så frågorna lyder:
Vilken 4-taktsolja ska jag köpa?
Hur byter jag oljan (vart på maskinen, hur korka upp etc)
Finns det något mer som kan vara vettigt att kika på?
Jag har tyvärr inget garage eller liknande så den står ute i snön över vintern, det gör lite ont i ögat varje gång jag ser den stå där o rosta... men inte mkt att göra åt det.
-
och då, vart köper jag den oljan?
-
Din Yamahahandlare har säkert rätt olja och oljefilter till din maskin.
-
och då, vart köper jag den oljan?
finns ju även rätt olja på bensinmackarna, men själv så kör jag med yammas originalolja, klart enklast å då vet man att de e rätt..
man måste ju även handla filter, men nog e de bättre att byta olja minst en gång per år iaf..
vartannat år lät lite glest
-
ok tack. Vad menar ni med filter?
-
Olja och oljefilter är knappast några stora utgifter så varför bara vartannat år?
En stor funktion oljan har är att samla vatten och smuts, så även om maskinen inte körs så många timmar kan man gott kosta på sig ny olja en gång per år.
...kanske särskilt om den står ute året om.
På frågan vad ett oljefilter är får nog någon annan svara, däremot kan jag bidra med en bild på typen:
(http://www.nyvab.se/PH6017A_kopiera.jpg)
Jag har ingen erfarenhet av just 660:n men principen brukar vara densamma på alla.
När du skall byta så kör en liten sväng så motorn blir varm, parkera sedan plant med ett kärl under motorn och lossa pluggen (ser ut som en stor mutter) mitt under motorn så kommer oljan.
Oljan är varm och rinner snabbt, du kommer bli både kladdig och kanske lite bränd.
Håll reda på pluggen.
Oljefiltret skall också bort, greppa stabilt och skruva av det med tex en stor polygrip.
Låt detta stå och rinna av medan du plockar fram nya filtret, doppa fingret i oljan och smörj in filtrets packning och skruva dit detta med handkraft.
Inga verktyg och ta absolut inte i för kung och fosterland, då deformeras packningen och det kommer läcka.
Vissa maskiner har insatsfilter, då sitter filtret bak en fastskruvad "bricka" på sidan på motorn, annars är principen densamma.
Pluggen återmonteras, skruva dit den för hand så du känner att den tar gängor rätt och dra sedan vettigt.
Drar du hårt så kommer gängorna gå sönder, omgivande material är aluminium och är inte alls lika starkt som stål.
Har du ingen momentnyckel så kan det faktiskt löna sig, särskilt om man känner sig osäker.
Sen häller du i nya oljan i hålet där oljestickan normalt sitter.
Mängden brukar står på motorblocket, men häll inte i exakt den mängden direkt, minska med en halvliter och provstarta (med oljestickan tillbakasatt) och låt sen oljan rinna ner och kolla stickan... och fyll på tills det är inom markerat område.
Kolla sedan efter nån dag om maskinen är torr undertill, så det inte läcker vid plugg eller filter.
Oljedräll från bytet kan hänga kvar så blanda inte ihop det med läckage.
-
Och känner du dig fortfarande osäker efter Hydros utförliga beskrivning så finns den här också med rörliga bilder till. ()p
OIL CHANGE ON A GRIZZLY 660 (http://www.youtube.com/watch?v=P2S5tOOnQtI#ws)
-
Tack så mkt, fan va bra det är med kunniga lirare på forum!!
-
finns ju även rätt olja på bensinmackarna, men själv så kör jag med yammas originalolja, klart enklast å då vet man att de e rätt..
man måste ju även handla filter, men nog e de bättre att byta olja minst en gång per år iaf..
vartannat år lät lite glest
Min rullar också med "guld" oljan
Vad jag menar med guld är: Dyr!
Men det är faktiskt värt det !
Om man ska sälja kan man skryta lite och så.... 8)
Mvh: Eric
-
en ny kopparbricka till oljepluggen/pluggarna kan du handla när du ändå är hos handlaren och köper olja å filter.
Men passa på att byta oljan i fram å bakaxel samt växellådan också ()p
100timmars intervall är en vanlig serviceintervall alt. en gång per år.
-
Stefan, är detta något som är lätt att byta?
-
har du nån instruktionsbok?
dä ska allt stå, hur man byter olja mm
annars är det bara du köper en sån så blir det lite lättare..
-
Ja är det någon som har en ide vart jag köper en instruktionsbok? Jag bor i stockholm. Grizzly 660 -05.
kanske på någon hemsida som pdf, har sett att vissa har stenkoll på vart sånt hittas!
-
Yamaha är en sida som har sånt! ()p
http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/2005/LIT-11626-18-03_966.pdf (http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/2005/LIT-11626-18-03_966.pdf)
-
Scrolla ner en bit på denna sida så kan du gratis ladda hem service-manualen till Grizzly -06. Tror inte det skiljer nått mellan 05 och 06. Dessutom brukar service-manualen vara mera informativ än instruktionsboken. http://atvstockholm.blogspot.com/2011/03/atvquad-manualer.html (http://atvstockholm.blogspot.com/2011/03/atvquad-manualer.html)
-
http://www.maxmekker.com/atv.asp (http://www.maxmekker.com/atv.asp)
Där har du hela serviceboken i PDF. 300sidor eller nåt men där missas inte en skruv.