ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 4 januari 2012 kl. 19:02:15
-
Varför står det på warns plog att man inte får köra fortare än 8km/h med plogen nere?
Jag var och ploga idag med min omgjorda gräsklippar plog till fyrhjulingen och låg i 50km/h som max när jag ploga.
Resultatet såg jag inte blev så bra men snön slungades iväg fint iaf.
-
Det är ingen bra reklam om det tar stopp och du slår dig sönder och samman.
Jag har sett endel som plogar i ganska höga hastigheter, inget jag själv skulle göra :nono: kan sluta riktigt illa
finns väl lite bilder här på forumet på krökta hjulingar
-
Det är ingen bra reklam om det tar stopp och du slår dig sönder och samman.
Jag har sett endel som plogar i ganska höga hastigheter, inget jag själv skulle göra :nono: kan sluta riktigt illa
finns väl lite bilder här på forumet på krökta hjulingar
Okej, då får jag ta och hålla mig till lägre hastigheter.
Går 20km/h bra att hålla eller måste jag hålla lägre?
-
haha, ploga i 50... :D
har du inte fått testa hur en krock i 7km/h känns när du gjorde halkbanan för körkortet?
även i 10km/h lär du flyga över styret om det tar tvärstopp mot en stubbe
-
Bra att du ställde frågan Emil ()p
Bättre att läsa svaret än att uppleva det i verkligheten (i detta fall)
Tänk på det du som är ung
-
Det gör ont om det tar stopp men jag skulle tro att Warn pga. den Amerikanska och Brittiska marknaden sätter dessa klistermärken för att slippa bli stämda. De vill säkert även slippa garantiåtagande ungefär som att många kläder idag ska tvättas i 30 grader och strykas med en eller två pluttjävlar på strykjärnet vilket givetvis inte är möjligt om man inte gillar skitiga och skrynkliga kläder.
-
Jo, jag har faktiskt testat åka på en sån där stol som dem hade på en mässa engång som gick i 7km/h och det small till rätt så hårt redan i den låga hastigheten.
Så jag kan nog tänka mig hur det skulle ta fast i 50km/h :o
Jag ska nog köra lite lugnare, max 12km/h med plogen nere.
-
om bladet är fjäderavlastat är det väl bara att åka på ':) är lite värre med stumma hemmasvetsade prylar ;D
-
Mitt blad är fjäderbelastat ()p
-
Helt rätt man kan slå runt! jag plogade med min MXU 400 med en warn plog, hur det gick till? eller varför? vet jag inte men både jag och fyrhjulingen slog en volt! resultatet blev lite blåmärken och trasig plast. Tur denna gången!
-
om bladet är fjäderavlastat är det väl bara att åka på ':) är lite värre med stumma hemmasvetsade prylar ;D
har kört totalt tvärstopp fastän de va en fjäderbelastad warn plog, krökte slitstålet på plogen, tur jag har en ram till draget...
-
När jag plogade förra vintern så körde jag bara på LÅG, det räckte tyckte jag.
-
På isar kan man stå på endel, annars är nog precis som grabbarna skriver 15-20 km/h lagomt...
Har man bladet snedställt så kan det ju hugga och kasta ut dig och maskin i mötande körfält..
-
Okej, tur att jag fråga här!
Får ta och lugna ner mig lite och ligga som max i 20km/h! ()p
-
I din förra tråd undrade du varför snön yrde över plogen, kan ju bero på hastigheten...........................?
-
Nja, även fast jag låg i 12km/h så yrde det över plogen.
-
Stor och tung hjuling och avfjädrat blad..... :hmmm:
Jag säger så här, jag har fått RIKTIGT elaka kast med 10 ton traktor och de klaffarna på bladet är i allra högsta grad avfjädrade för att grejjerna skall hålla. Och, jo, jag har kört tvärstopp också när bladet har tagit helt stopp mot en kantsten eller brunnslocksjävel. :banghead: Så mitt råd är som från alla andra, ta det lagom!